Nagyon... Utnajrtunk, mi kell ahhoz, hogy msodpercenknt 12 lietr benzint pumpljanak egy versenyautba, s mirt nem cserlnnk azzal, aki a biztonsgi fogantyt mkdteti.
Pofonegyszernek tnik, nem? Az aut megll, beletltik az zemanyagot, aztn a versenyz rlp a gzra – akr egy vidki benzinktnl, csak felgyorstva. De mi van akkor, ha a gyzelem a tt? A siker kulcsa a megfelel ritmus: 15 ember mozdulatait kell tkletesen sszehangolni a rendelkezsre ll ht msodperc alatt. s senkire nem nehezedik akkora nyoms, mint az utntlt kezelire, akiknek egyetlen hibt sem szabad elkvetnik, klnbe a versenyz ltfontossg msodperceket veszt. Ez nem kis teher, ha belegondolunk, hogy a tltcs, amivel dolgoznak, kb annyit nyom, mint Toldi Mikls vendgoldala...
A verseny kzbeni tankolst az vek sorn hol betiltottk, hol jra engedlyeztk az F1- ben. Az 1980- as vek elejnt vlt divatt, amikor a Brabham istll felismerte, hogy szmottev elnnyel jr, ha az autk nem teletlttt benzintartllyal rajtolnak el – ugyanis knnyebbek lvn simn sszeszednek annyi elnyt, amibe belefr a tankols is. Egybknt mirt lenne rdemes bajldni vele?
m mikzben az F1- es technolgia ms terleteken rengeteget fejldtt, a tankolst tbbnyire az 50- es vek stlusban vgeztk el: marmonkannbl, egy tlcsren keresztl. Ez az akkoriban hasznlatos, ultramagas oktnszm benzinnel prostva hallos kombincinak bizonyult. 1980- ban Nigel Mansell gsi srlseket szenvedett hts feln, miutn a Lotus szereli vletlenl a piltaflkbe is ltygtettek egy kis benzinz, amikor a rajt eltt feltankoltk az autjt. Persze killhatott volna a versenybl, mivel azonban Mansellrl volt sz, fogcsikorgatva folytatta a kzdelmet. Az 1980- as vek kzepre az F1- es benzinek olyannira tele voltak hiperaktv sznhidrognekkel, hogy a szerelknek vdmaszkot kellett viselnik, amikor ezekkel dolgoztak. A tankolst ismt betiltittk.
Amikor az FIA 1994- ben jra engedlyezte az – a Williams Renault kt, egyms utni knnyed vilgbajnoki gyzelmt kveten fel akartk adni a kzdelmet -, mr teljesen biztonsgosnak kellett lennie. Megbztk az rrpelssel foglalkoz Intertechnique- et egy szabvnyos berendezs ksztsvel, amit aztn a csapatoknak tilos volt mdostaniuk. A teljestmny zloga, hogy az F1- es felszerels 12 liter/msodperces sebessggel pumplja a benzint a tankba, mg a sportkocsiversenyeken hasznlatos tltcsvek a gravitcira hagyatkoznak, nagyjbl plafonmagassgban elhelyezett tartlyokbl csorgatva a naftt.
A tltcs s a fvka egytt 40 kg- ot nyomnak, ketten kellenek a kezelskhz. Egy harmadik emberi a „biztonsgi fogantyt“ mkdteti: egy rigs kart, amely azonnal emglltja az zemanyag ramlst, ha elengedik – pldul akkor, amikor az, aki tartja, valamirt elesik. Kt tovbbi szerel vrakozik a httrben tzolt kszlkkel a kezben s az elektrosztatikus kisls ellen a berendezs fldelve van egy hevederrel (akrcsak az aut, az aszfaltrl felll rugs szalagaon keresztl)-
Amikor az aut megrkezik, a kt embernek, akik a tltcsvet s a fvkkat cipelik, mr azeltt meg kell mozdulniuk, hogy megllna. A versenyznek pontosan kell lefkeznie, legfeljebb 30 cm- es hibahatrral. Ha ennl tbbet tved, a szerelk idt vesztenek, mert arrb kell hzniuk a nehz utntlt berendezst.
A fvknak kzzel mkdtethet csatlakoz- s kioldmechanizmusa van, valamint a biztonsg kedvrt ktlpcss tmrtse. A bepumplt benzin mennyisgt szoftveresen szablyozzk, s a cs kiszvja a tartlybl a levegt, mikzben benyomja helyette az zemanyagot. Amikor az elre meghatrozott mennyisg a tankban van, a fvkn felgyullad lmpa jelzi, hogy meg lehet kezdeni a kioldst. Ez a mvelet legveszlyesebb fzisa.
A leggyakoribb problma az, hogy a versenyz elindul, amikor a fvkt mg nem oldottk le: ez Rubens Barichelloval idn is megtrtnt Ausztrliban, jllehet, azt mutatk neki, hogy mennie kell. A tankols visszatrse ta csupn egyetlen komoly szivrgs (s tzeset) trtnt. Az 1994- es Nmet Nagydjon, Hockenheimben Jos Verstappen Benettonja kigyulladt, mert a benzin azutn is tovbb folyt a csbl, hogy leoldottk a csatlakozrl. Az FIA ksbb felfedezte, hogy a Benetton mdodstotta a berendezst: kivettek a helyrl egy szrt, hogy nveljk az tfolysi sebessget. Egy „idegeb test“ folyamatosan nyitva tartotta a szelepet.
Az FIA ma mr rendszeresen ellenrzi az utntlt berendezseket s magt az zemanyagot is, levve a csapatok ltal hasznlt benzin kmiai „ujjlenyomatt“, hogy megbizonyosodjon rla: egyikk sem hasznlt teljestmnyt nvel adalkokat.
Ezeket a tagbaszakadt btor frfiak nem vgeznek kln edzst, teljes egszben a teszteken s a versenyhtvgken vgrehajtott gyakorlsokra hagyatkoznak. Egyfajta lezser gyengdsggel kezelik a tltcsvet s a fvkt, s vannak helyetteseik is arra az esetre, ha valami rosszul slne el. De nem tekintik hsnek magukat; csupn a munkjukat vgzik. |