Kimi Rikknen, a Ferrari korbbi versenyzje szerint a Red Bull s a McLaren istll kztt dl el az idei vilgbajnoki cm sorsa.
A kvetkez sorokban egy terjedelmes interjt olvashatnak a finn „Jgemberrel”, megannyi tmt rintve.
Eddig sderen s havon versenyeztl. Most mr megvolt az els aszfalt versenyed. Elgedett vagy?
Kimi: Igen, a sebessgnk elg j volt. Ok, csaldst okozott, hogy nem fejeztk be a versenyt az els ngy legjobb kztt. A legfontosabb az volt, hogy ismt sokat tanuljunk. A msodik s harmadik napon nem volt knny ugyanazzal a motivcival menni, mint az elejn, amikor mg az elskkel kzdhettem. sszessgben boldog vagyok.
A Sebastian Loeb s a kzted lv idklnbsg nem nagy. Mi vrhat ezzel kapcsolatban?
Kimi: Ez volt az els aszfalt rallym Loeb ellen. Hogyan tudnk pontosat mondani arrl, hogy mire lehet szmtani? Egyes helyeken mr nem volt tlem olyan messze.
Mint ex-F1-es versenyz biztosan szvesebben versenyzel aszfalton.
Kimi: A klnbsg nem volt olyan nagy, br gy rzem inkbb otthon vagyok aszfalton. De a rallyban vezetni tovbbra is teljesen ms. Amikor belltjuk a rally autt, ugyanazzal az eljrssal dolgozunk. n vezetem az autt, nem szmt, hogy kavicson vagy aszfalton. Mg mindig hinyzik a tapasztalat a rallyban. Azrt a bizalom nem csak egyedl fontos, bznom kell a csapatban, s hallgatnom kell a tippjeikre is.
A rallyban egy fl szezon utn ez mr szenvedly, vagy zlet?
Kimi: Nem zlet, mg mindig sokat kell tanulnom, ez pedig nem egy mindennapi vllalkozs. Szeretek vezetni a rallyban, ez egy nagy kihvs szmomra.
Milyen messze van mg a tanulsi folyamat vge?
Kimi: Mg az elejn vagyok. A rally sok tapasztalatot ignyel. Minden nagyon bonyolult, amit nem lehet nhny hnapon bell megtanulni.
Milyen terleten kell leginkbb javulnod?
Kimi: Mindentt, de tnyleg. Minden j szmomra, mindig jat tanulok. Legalapvetbb dolog megtanulni a jegyzetekkel val munkt. Ez olyasmi, ami nlkl nem ltezik a rallysport s a siker. A legfontosabb kiegszt ahhoz, hogy sebessget nyerj.
Hol javultatok a legtbbet?
Kimi: Nem hiszem, hogy ez egy fontos pont. A lnyeg, hogy mindentt javtsunk, az egsz csomagot, tanuljunk amennyit csak lehetsges. gy rzem, most sokkal ersebbek vagyunk, mint a szezon elejn, minden terleten. De mi folytatjuk a munkt s a tanulst.
Vannak-e olyan dolgok, amiket mskpp kpzeltl el a rallyban?
Kimi: Nincs, lnyegben minden olyan, amilyennek vrtam. Az elmlt vbl volt egy kis tapasztalatom, hogy el tudjam kpzelni, hogy festenek a dolgok. De, ha azt akarjuk, hogy javuljunk, csak a tapasztalat szmt. A szakaszokat megtanulni nhny ra, de a rally az sokkal tovbb tart.
Hol lehet a legjobban kamatoztatni az F1-es tapasztalataidat?
Kimi: Mint mr mondtam, a rally s a szakaszok teljesen msok, nincs egyetlen hasonl pont sem. Persze az aszfalton val rallyzsban vannak hasonl dolgok, mint pldul a gyors kanyarok. A vezetsi stlus is elg klnbz, a versenyaut nem kvn sokat, csak sodrdik. Vezetni olyan tiszta dolog, amihez nem foghat semmi.
Mit gondolsz a WRC-ben val szereplsedrl? Azt mondtad a szezon kezdetn, hogy ugyanannyit fogsz nyjtani tbb-kevsb, mint a csapattrsaid. Mi a vlemnyed most?
Kimi: Voltakppen hasonl belltsokkal indulunk minden versenyen. n szeretek msokkal egytt dolgozni, megcsinlni a kocsit, nha csak keveset vltoztatunk ahhoz, hogy jobban rezzem az autt. Egyszer azt akarjuk, hogy az aut jobban forduljon, vagy megvltoztatjuk a kocsi magassgt. Szerencsm van, a csapat sok tapasztalattal rendelkezik az autrl, s j tancsokat tudnak adni nekem.
Mennyire nehz megbzni az autban?
Kimi: gy rted, hogy a navigtorral s az autval kapcsolatban? J krds. Kaj Lindstrm igazn remek fick, elg tapasztalattal rendelkezik, hogy sokat tudjon segteni nekem. Szmomra az a lnyeg, hogy j jegyzeteink legyenek, s azokat optimlisan tudjuk hasznlni. Dolgozunk rajta, hogy minden jobb legyen.
Melyik rally lepett meg a legjobban?
Kimi: Ht nekem az sszes WRC helyszn j, eltekintve Finnorszgtl. Minden, de minden j. A legtbb klnleges esemny Jordniban volt. A rally karaktere minden alkalommal vltozik. Nagyon fontos munka pontostani a jegyzeteket. Az els pont megszerzse pedig szp emlk.
Mit tudsz a Nmet Rallyrl?
Kimi: Nem sokat. Tudom, hogy ez egy aszfaltos rally, nagyon klnbz felletekkel, s Loeb tbbszr nyert ott. Ennyi.
Nmetorszg a versenyek orszga. Klnlegesebb rzs most idejnni rallyzni, mint mg F1-es voltl?
Kimi: Nem igazn. n nem gondolok ilyesmikre. Ugyangy kezdek minden rallyn. gy Nmetorszgban ugyanolyan lesz szmomra, mint minden ms rallyn.
Azt mondjk az F1-ben a pilta s az aut kapcsolata 60:40%. Hogyan van ez a rallyban?
Kimi: Nem tudom. Mg nem rendelkezek ekkora tapasztalattal, hogy pontosan meg tudjam mondani ezt az rtket. Attl fgg, hogy mennyire klnlegesek a dolgok, milyenek a szakaszok s milyen a taktika. A rallyban valsznleg nagyobb eltrsek vannak, mint az F1-ben. Amikor n az F1 Grand Prix-ben versenyeztem, a legjobb aut olyan kzel llt a piltjhoz, hogy nem volt nagy a klnbsg.
Milyen gyakran rintkezel a bartoddal, Sebastian Vettel-lel? Kapsz tle informcikat az F1-rl?
Kimi: Idrl idre beszlnk, de nem olyan gyakran. Ha beszlnk, akkor nem az F1-rl s a rallyrl, ms dolgokrl, szoksos dolgokrl.
Min kellene vltoztatni, hogy visszatrj az F1-be?
Kimi: Ebben nem is az a krds, hogy min kellene vltoztatni. A lnyeg az, hogy megfelel lehetsgeim legyenek. Volt nhny lehetsg, hogy az F1-ben maradjak az idei szezonban, de nem voltak megfelelek. Ezrt vagyok most itt.
A harc a VB-cmrt kzeli dolog. Ki lesz a vilgbajnok?
Kimi: Azt hiszem, hogy a prbaj a McLaren s a Red Bull kztt lesz. A Red Bull auti gyorsabbak, de volt nhny problma a megbzhatsggal. A piltk egymshoz elgg kzel llnak. A McLaren is j munkt vgzett, klnsen Lewis Hamilton. Azt hiszem ez nagyon szoros lesz.
Mit gondolsz, mi lesz Michael Schumacher-rel a szezon msodik felben?
Kimi: Nehz megmondani. Nem tudom. egy htszeres vilgbajnok, gy nyilvnvalan j. Mindig is krds az aut, a motivci s sok ms dolog.
Mi lesz a jvben? Van mr dnts arrl, hogy tovbbra is a rallyban maradsz-e?
Kimi: Biztosak lehetnek benne, hogyha meghozom a dntst, tudatom mindenkivel. Mindig van lehetsgem klnbz dolgokra. Meg kell tallnom a szmomra megfelelt.
Mikorra vrhat a dnts?
Kimi: Majd ha meghozom. |