Jvre az F-csatorna megy, a KERS jn, de tulajdonkppen mindkt eszkz sorsa ugyanazon a krdsen ll vagy bukik: vajon fontos-e, hogy a Forma-1-ben az autipar ltal is hasznosthat technolgik fejlesztsre szrjk ki a dollrszzmillikat?
A vita annyira rgi, hogy mr nem is emlksznk r, mikor s ki kezdte: fontos-e, hogy a Forma-1 olyan technolgikat kpviseljen, amelyeket, ha nem is most, de legalbb idvel a kzti autipar is hasznosthat? A krds a Spanyol Nagydj utni napokban jra aktuliss vlt, mert az F-csatornt azrt tiltjk be, mert nincs , a KERS-t pedig azrt rehabilitljk, mert van "trsadalmi relevancija." Mrmint lltlag.
Azzal a szintn gyakran hangoztatott rvvel, miszerint az F-1-bl (s ltalban autsportbl) gysem kerlt t semmilyen fejleszts a kzti autkba, ezrt a fenti krds eleve rtelmetlen, most nem szeretnk foglalkozni, mivel ez nem tbb megalapozatlan mtosznl, amely csak tjkozatlansgrl rulkodik. Az elektromos ablakemelt vagy az automata napfnytett nyilvn nem Ren Arnoux Renault-jbl tettk t valamelyik utcai verdba, de jcskn akad olyan mszaki elgondols, ami elszr az F-1-ben merlt fel. Az autgyrtk nem pusztn a latban egybknt ktsgkvl sokat nyom reklm kedvrt vertek el millird eurkat a sportprogramjukra, hanem azrt is, mert ott a nagysgrendekkel rvidebb tfutsi idk, a relatve nagyobb kltekezsi szabadsg s a kilezett verseny jvoltbl sokkal gyorsabban, ltvnyosabban s szabadabban tudtk megvalstani az tleteiket.
Mondhatnnk, hogy miutn jrszt tvoztak, mr magasrl lesajnlhatnnk az autgyrtkat az rdekeikkel egytt, ez azonban rvidltsra vallana. Az autsportot ugyanis, n krek elnzst, azrt nevezik gy, mert autk versenyeznek benne. Ha teljesen elszakadnnk a kzti autktl, s teljes szabadsgot adnnk az F-1-es mrnkknek (ami persze utpia, de most nem ez a lnyeg), hamarosan megjelennnek a plyn a Csillagok Hborjt idz rjrmvek, amelyeknek mg a legelvetemltebben agyontuningolt sportkocsikhoz is kb annyi kzk lenne, mint egy sumr harci szekrnek a szovjet Proton hordozrakthoz. Mindkettvel el lehet jutni a tr bizonyos pontjaibl bizonyos msik pontjaiba, ezzel azonban vget is r kzttk a hasonlsg. Lehet, hogy valakinek akkor is tetszene az F-1, ha robotreplgpek szguldoznnak krbe a plyn a hangsebessg tzszeresvel, de valsznleg nem csak az autgyrtk, hanem a nzk is szeretik, ha marad nmi vizulis hasonlsg az utcai meg a versenyautk kztt, s gy legalbb minimlis szinten kapcsolatot tudnak teremteni Kubica Renault R29-ese s a sajt Clijuk kztt. Klnben is, amg a Technikai Szablyzat (1.1 paragrafus) "automobil"-knt hatrozza meg az F-1-es autkat, az "automobil" fogalmt pedig gy definilja, mint "olyan szrazfldi jrmvet, ami legalbb ngy, nem egy sorba es kerken gurul, melyek kzl legalbb kett kormnyzsra, s legalbb kett hajtsra szolgl", addig a hatrtalan fejlds krdse ersen elmleti.
Az F-csatorna szellemes megolds. Azoknak az (elvben) pofonegyszer tleteknek a vgelthatatlan sorba tartozik, amiket hallva az ember bosszsan a homlokra csap, hogy mgis mirt nem neki jutottak eszbe. Jelenlegi formjban mg nevetsgesen olcs is. Hogy akkor mirt kell betiltani? Kt okbl. Egyrszt, hogy a fenti gondolatmenetet folytassuk, az autipar (vagy akr az aeronautika) szempontjbl nem relevns technolgia. Az F-csatorna egy teljesen F-1-specifikus aerodinamikai eszkz, teht ppen olyan, mint az a szmtalan cizelllt szrnytoldalk s egyb, amit az elmlt vekben, a l'art pour l'art aerodinamikai megoldsok elleni kereszteshbor (vagy szlmalomharc) cmn szmztnk az autkrl. Msrszt, mg ha jelenleg kevsbe is kerl, a mkdsi elve - az ramlsi viszonyok drmai megvltoztatsa menet kzben - belthatatlanul kltsges fegyverkezsi versenyt robbanthat ki. s ismt csak l'art pour l'art jellegt, mert, ahogy mr emltettk, az F-1-es fejlesztsek irnyt el akartuk terelni az elmlt hsz-harminc vben kiemelt fontossgot kapott aerodinamikrl.
Azon lehet vitatkozni, hogy a KERS a mostani formjban mennyire innovatv, vagy az autiparban jelenleg is fejlesztett hibrid technolgik mris tlhaladtk-e. Valjban nem csupn ez a lnyeg, mert ha az F-1 hajland a zszlajra tzni egy olyan, kisebb fogyasztst (vagy azonos fogyaszts mellett nagyobb teljestmnyt) eredmnyez rendszert, mint a KERS, akkor annak hossz tvon trsadalmilag mg akkor is pozitv zenete van, ha egyesek kpmutatst meg szpsgtapaszt kiltva fanyalognak rajta. n sokkal inkbb abban ltom a problmt, hogy a standardizlt KERS, amit jvre hasznlni fognak, tulajdonkppen ellenkezik azzal a cllal, amirt eredetileg bevezettk: azrt, hogy az F-1 prgs kzegben felgyorstsa a hibrid technolgik fejldst. Ha nhny cg vente egymilli eurrt fix, azaz veken t vltozatlan KERS-t szllt, azzal semmiben nem jrul hozz a hibrid forradalomhoz.
Az F-1-nek, mint mindig, meg kell tallnia a helyes arnyt az egzotikus s a hasznosthat technolgik kztt. Vgeredmnyben kt kritriumnak kell felttlenl megfelelnie: 1) a versenyautkat egy tlagember is autnak, ne pedig rhajnak nzze, s 2) legyen modern. A nagy lkettrfogat szvmotor ma mr nem modern, le kell cserlni. Vitnak helye nincs.
De ha a csapatok mr gyis dollrszzmillikat kltenek el azrt, hogy nhny tizedmsodperces elnyhz jussanak, mirt ne lehetne olyan irnyba fordtani a fejlesztseiket, hogy egykor majd mi is hasznot hzhassunk bellk?
***
Nagyon nem irigyeltem Sebastian Vettelt s a Red Bullt, amikor a verseny utols tizenegynhny krt lbujjhegyen vatoskodva kellett teljestenie a srlt fktrcsa miatt. "Le kell lasstanod, kritikus a helyzet" - zentk Sebnek a rdin 4 krrel a leints eltt. Ngy kr - ilyenkor maga az rkkvalsg.
Egy autversenyz szmra egyszeren nem termszetes llapot, ezrt szinte fizikai fjdalmat okoz, ha durvn vissza kell fognia magt. Brmilyen meglep, ez olykor stresszesebb, mint a hatron vezetni. sztnellenes. Tkletesen egytt reztem Sebbel, mert idn janurban, a Dubai 24 rs traaut-versenyen, ahol a BMW Team Hungary boxstratgjaknt n is jelen voltam, tltnk valami ksrtetiesen hasonlt, s mondhatom, idegl volt.
Mr csak msfl ra volt htra, amikor az autnk motorjban vszesen elkezdett tlmelegedni a htvz, legalbbis a szenzor tansga szerint. Miutn egy gyors boxkills sorn megbizonyosodtunk rla, hogy a javts szba sem jhet, nem maradt ms vlasztsunk, mint "lesz, ami lesz" alapon kint tartani a plyn az ppen vezet Wber Gbort. A dzel kategriban risi elnnyel lltunk az len, ezrt ott nem forgott veszlyben a gyzelmnk, mr ha elvergdnk a clig, az abszoltban viszont a minknl sokkal ersebb s gyorsabb benzines autkkal kzdttnk a 11. helyrt. Ez a szituci persze a profizmus szempontjbl messze elmaradt a Forma-1-tl, a pszicholgija s a matematikja azonban ugyanaz volt. A boxutca faln lzasan szmolgattuk, hogy mennyire lassulhatunk vissza, ha magunk mgtt akarjuk tartani az ldzinket, de ez csak az rem egyik oldala, mert valahogy meg kell becslni azt is, hogy az aut milyen tempt br ki. s, miutn kitztnk egy kridt, ahhoz a versenyznek tartania kell magt, ami kt okbl sem knny: egyrszt minl jobban meg kell kzeltenie a megszabott hatrt, msrszt fegyelmeznie kell nmagt, hogy a szoksosnl sokkal korbban fkezzen, kisebb gzzal gyorstson ki a kanyarokbl, satbbi, mikzben tudja, hogy htulrl rohamlptekben kzelednek hozz. Knszenveds. Ebben az utols msfl rban vletlenl pp rajtam volt a csapatrdi fejhallgatja, vagyis n beszlgettem Gborral; ht, nem lett kevesebb az sz hajszlam.
Az ember ilyenkor ugyanazt mondja a rdiba, mint amit a Red Bulltl zentek Vettelnek: "Lassabban, lassabban! Ez gy tl gyors." Ki tudja, mit visel el az aut? Sebnek szerencsjre knyelmes elnye volt Schumacher Mercedesvel szemben, s a fker-elosztt teljesen htulra lltva sikerlt a plyn tartania az autjt. Mi tbb, mg ebben a sprols zemmdban is csak krnknt 0.4-1.2 msodpercet vesztett Michaelhez kpest - ez elg ijeszt a Red Bull ellenfeleinek. Az mindenestre biztos, hogy egy autversenyz szmra sokig lassan menni az egyik legizzasztbb kihvs.
***
Ktsg sem frhet hozz, Mark Webber barcelonai gyzelme az eddigi legjobbja volt. Felejtsk el, hogy Vettelt vasrnap dlutn mg az g is hzta: akrmennyire kaplzik, ezen a htvgn nem tudta volna megszorongatni Red Bull-os csapattrst, aki gy istenigazbl elkapta a fonalat.
Br pntek dlutn s szombat dleltt mg gyorsabb volt Marknl, Seb gondjai nem a versenyen kezddtek. Mr az els pillanattl fogva kszkdtt kiss a balansszal, gy aztn hiba futotta a htvge leggyorsabb krt mg a msodik szabadedzsen (1:19.965-s eredmnye az idmrn sem dlt meg - rszben valsznleg a magasabb plyahmrsklet miatt, rszben pedig azrt, mert a pntek jjeli es lemosta az aszfaltot), amikor igazn szmtott, vagyis a Q1-ben, a Q2-ben s a Q3-ban, vgig kikapott Webbertl.
s a rajt pillanatban egyrtelmv vlt, hogy a csapaton belli klnbsg versenykrlmnyek kztt is megmaradt - st, mg ntt is. Az els etap mind a 16 krben Mark Red Bullja volt a leggyorsabb aut a plyn. Seb egyetlen alkalommal sem tudott kzelebb kerlni hozz, s tlagosan 0.25 msodpercet kapott tle krnknt, mg Lewis 0.444-et. Vagyis, noha a Red Bull flnye egyrtelm volt, Webber tbbet vert Vettelre, mint Vettel Hamiltonra, ami jl mutatja, hogy legalbb annyi mlt a versenyzn, mint a technikn. s, tegyk hozz, Lewis bravrosan vezetett. Ahogy mostanban mindig.
ppen ezrt sokan csodlkoztak rajta, hogy a Red Bull Mark helyett Sebet hvta ki elszr a boxba. Mivel az idei recept szerint egy korbbi kerkcservel nem veszteni, hanem nyerni lehet, ez azt sugallta, hogy szeretnk, ha Vettel kerlne elnysebb helyzetbe, vagy legalbbis ledolgozna valamennyit addigra mr 4.178 msodpercre rg htrnybl.
 |
|
Ngy csapat ngy versenyzjnk krid-grafikonja (nagythat). Lthat, hogy az els etap kzben most nem javultak jelentsen a kridk, s kzvetlenl a boxkillsa utn is csak Hamilton gyorsult fel azonnal. |
|
Pedig valjban sz sem volt arrl, hogy neki akartak kedvezni. Barcelonban ugyanis nem volt rvnyes a fenti knykszably: az j, kemny keverk gumik nem voltak jelentsen gyorsabbak az etap elejn, mint a hasznlt, lgy keverkek az etap vgn. Mark s Seb mindssze 2-3 tizedmsodpercet gyorsult sajt boxkillsa utn, s ugyanez trtnt Fernando Alonsval, de akadtak olyanok, kztk Michael Schumacher, akik tmenetileg mg lassultak is az j gumikon. Ennek alapveten kt oka lehetett: 1) a kemnyebb keverk, s 2) a kerkcsere korai idztse.
Ahogy ugyanis a legutbbi, "normlis" krlmnyek kztt zajl versenyen, Bahreinben mr lthattuk, a boxkillsokat idn nem az elvileg optimlis idpontban, hanem a tbbiekhez alkalmazkodva bonyoltjk le. Valaki, akinek valban elkoptak a gumijai, vagy menthetetlenl forgalomba kerlt, berobog a boxba, s hogy ne tudja kihasznlni a friss gumik elnyt velk szemben, a kzvetlen ellenfelei is knytelenek (szinte) azonnal kvetni. Ezttal a Ferrari indtotta el a lavint: a 14. krben, mivel Felipe Massa Schumacher mgtt rekedt, kihvtk a brazilt, de a Mercedesnl is rsen voltak, s azonnal rszltak Michaelre, hogy irny a box. Innentl kezdve viszont Button sem sokat teketrizhatott, nehogy Schumacher az j gumikon tl sokat verjen r, br az elnyt a McLarennl elg nagynak reztk ahhoz, hogy mg 2 krn t kint hagyjk a plyn. A ktlhzs a szoksos volt: egy tl korai kerkcservel a msodik etapod kellemetlenl megnylik, s nem biztos, hogy a gumijaid kibrjk a verseny vgig, egy tl ksivel viszont fennll a veszlye, hogy akik elbb kaptak j szettet, megelznek.
Teht Vettelt sem azrt hvtk be a boxba a 16. kr vgn, mert t favorizltk Webberrel szemben, hanem azrt, hogy megvdjk Hamiltontl, aki csupn 2.6 msodperccel volt lemaradva tle. Valsznleg arra szmtottak, hogy Lewis is ugyanakkor fog killni, vele azonban a McLaren vrt mg egy krt. Seb ppen ezrt gy rezte, hogy a Red Bull hibt kvetett el, mert elg lett volna neki is a 17. krben cserlnie. Ebben lehetett nmi igazsg. A kerkcserk eltt Seb elnye 2.540 msodperc volt Lewisszal szemben, s 2.453 msodperccel tlttt tbb idt a boxutcban, mint , vagyis egyetlen tizedmsodperc hjn tulajdonkppen az egsz klnbsget elbukta, amikor elszr megszorult az autjn az egyik kerkanya, aztn meg kellett vrnia, amg Alonso s Button elhalad mellette. Mivel nehezen melegtette fel a kemny keverk Bridgeket, Sebnek a boxbl kivezet kre sem volt gyors, gy fordulhatott el, hogy Lewis pp elje rkezett meg a boxkijratnl. A tbbit mr tudjuk. Ktsgtelen, hogy ha egyszerre llnak ki, Vettel j esllyel ell marad, mert a Red Bull boxa kzelebb volt a bejrathoz, s mivel egy hajszllal korbban indulhatott volna el a kerkcserje utn, a McLaren elvileg mr nem engedheti ki mell Hamiltont. Ez azonban mer teorizls, s a Red Bull mentsgre legyen mondva, hogy nem lthattk elre Seb akadlyoztatst. Ennyire csekly klnbsgek mellett egy ilyen malr mindig benne van a pakliban. Radsul Schumacher, amikor fordtott helyzetben, ugyanott megelzte Buttont, megmutatta, hogy Vettelnek sem volt lehetetlen ell maradnia.
A Spanyol Nagydj eredmnyt egybknt is ltvnyosan befolysoltk a boxutcai botlsok. Szokatlanul sok volt bellk. Nico Rosberg eltt tl korn emeltk fel a nyalkt, s mr elinduls utn taposott a fkbe, megpillantva, hogy az egyik szerelje ijedten fogja a fejt; Button McLarenjrl pedig elgurult az egyik kerkanya, s a szerelnek gyorsan el kellett keresnie a tartalk lgkulcsot (ez egybknt Hamiltonnal is megismtldtt egy krrel ksbb, csak akkor mr felkszltek r), aztn a kormnymszerek hibja miatt Jenson tlsgosan felprgette a motort az indulshoz. Ezrt 26.038 msodpercig tartzkodott a boxutcban, Michael viszont mindenkinl rvidebb ideig, 20.104 msodpercig - ennek ksznhette, hogy megelzte a McLarent.
Jenson utlag elgedetlenkedett, amirt Michael szerinte nem hagyott neki elg helyet, de ez csak amolyan frusztrci-szlte, ktelez panaszkods volt, mert a manverben nem volt semmi durva. Lewis pldul sokkal ltvnyosabban terelte Sebet a bal oldali rzk fel. Button bosszankodsa ugyanakkor teljesen rthet volt, hiszen ki ne lenne dhs, ha 51 krt kell ttlenl vesztegelnie egy lassabb aut mgtt? Jensont utlag sok kritika rte, amirt nem volt rmensebb, pedig minden versenyz legizzasztbb rmlma, hogy Schumachert kelljen megelznie. Hiba pldlznak azzal, hogy Lewis Knban viszonylag knnyen elment mellette, ez az sszehasonlts fals, mert ott tbb msodperces klnbsg volt a kt versenyz kztt, Barcelonban viszont az els etap alapjn Jenson csak 3 tizeddel tnt gyorsabbnak Michaelnl. s a sanghaji verseny utn mg Lewis is megjegyezte, hogy Schumacher "kegyetlen kemnysggel vdekezett, ha udvariasan akarok fogalmazni". Emellett igaz ugyan, hogy Button McLarenje 311, mg Schumacher Mercedese csak 303 km/rs vgsebessget rt el, de mivel nem mkdtt a kijelzje a kormnyon, Jenson nem tudott optimlisan idztve felvltani (plne, hogy szlrnykban nyilvn mshogy is gyorsulnak az autk), ami szintn megneheztette a dolgt.
Ami pedig Michaelt illeti, a barcelonai htvgn vgre kiszabadult a sajt rnykbl: egyetlen apr lehetsget sem hagyott kihasznlatlanul. Br az autja mg nem elg ers a gyzelemhez, kihozta belle a maximumot, s felcsillantott valamit egykori, szuperintenzv koncentrcijbl is. A Q2 vgn nem visszamenni a plyra, s ezzel megsprolni egy garnitra lgy gumit szemfles s tks hzs volt (ami persze, ahogy arrl a Ferrarinl s a McLarennl tudnnak meslni, balul is elslhetett volna), a legrvidebb boxkills sem kizrlag a csapat rdeme, s a mesteri precizits, amellyel Michael vdekezs kzben cikzs nlkl is mindig a legkellemetlenebb helyre pozcionlta Mercedest, szintn a rgi Schumachert idzte. Jellemz az a ketts mrce, amivel a sajt s a kzvlemny egy rsze a feltmadst fogadta: amg vergdtt, annak csak a sajt bnasga lehetett az oka, de amint felgyorsult, ez csakis azrt trtnhetett, mert a csapattrsa krra hozz igaztottk az autt. Nonszensz. Igaz, hogy Knhoz kpest Barcelonban gy tnt, mintha Schumacher s Rosberg sisakot cserltek volna, de a Mercedesnl mr rgen egyrtelmv tettk, hogy azokat az j fejlesztseket, amelyek most segtettek Michaelnek - elssorban a tengelytv meghosszabbtst -, mr rgen beterveztk. A futmgeometrit nem lehet tszabni nhny ht alatt. Arrl nem beszlve, hogy idn az sszes gyors autnak (fleg a McLarennek) nagy tengelytvja van, vagyis a keskeny els gumikhoz egyszeren ez az optimlis. Nico is elismerte, hogy az jtsok hasznosak voltak. Egyszer fent, egyszer lent; ezttal neki nem jtt ssze a htvge, ez azonban nem jelenti azt, hogy legkzelebb ne vghatna vissza.
A Mercedesnek egybknt jcskn van aggdnivalja, mert a htvgn kiderlt, hogy tovbbra sem csak a Red Bulltl, hanem a McLarentl s a Ferraritl is le van maradva. Senkinek nem jdonsg, hogy a Circuit de Catalunya "tipikus" F-1-es plya abban az rtelemben, hogy kihangslyozza az autk kztti aerodinamikai klnbsgeket, ezrt ms plykon cseklyebb lehet a Red Bull flnye - de attl mg megvan. Igaz, a versenyen nem olyan tetemes, mint az idmrn. Az edzsen futott leggyorsabb krket nzve Webber s Vettel 8 tizedmsodpercet vertek mindenki msra, vasrnap dlutn viszont sokkal kisebb volt az elnyk. s rdekes mdon a lgy gumikon lnyegesen nagyobb, mint a kemnyeken: Webber az els etapban tlagosan 0.444, a msodikban viszont csak durvn fele ennyit, 0.240 msodpercet vert Hamiltonra krnknt, amg rendesen nyomta a gzt (azaz kb a 48. krig, mert utna visszavett a tempbl). A 31. krtl kezdve alig volt klnbsg a Red Bull, a McLaren s a Ferrari kztt: Webber, Vettel, Hamilton s Alonso szinte tizedmsodpercre azonos kridket rtek el. Schumacher viszont 0.8-1.0 msodperccel lassabb volt nluk, amiben persze szerepet jtszhatott az is, hogy Button McLarenje miatt knytelen volt llandan a visszapillant-tkrt figyelve defenzven vezetni. A verseny kplete egybknt az volt, hogy az els etapban alig vltoztak a kridk, mert a gumikops s a benzin fogysa ellenslyoztk egymst, a msodikban viszont jelentsen - tbb mint 3 msodpercet - javultak, mivel a kemny keverk lassabban hasznldott el az zemanyagszint cskkenshez kpest.
Monacban aligha lesz ekkora flnye a Red Bullnak, de a tbbiek szmra rossz hr, hogy pp elg, ha az idmrn elre kerlnek; elzni gyis kptelensg lesz.
|