Michael Schumacher teljestmnyvel az v els hrom versenyn nem volt klnsebb gond, de amit Knban mvelt, azzal mr nmagt parodizlta ki. Mivel a jelek szerint visszafel fejldik, egyre kevesebb r az esly, hogy valaha jra a rgi lesz. Brcsak tvednk...
Utlom, hogy csatlakoznom kell azoknak az egyre npesebb tborhoz, akik ktelkednek Michael Schumacher visszatrsnek sikerben, de sajnos gy van. Kicsit gy fest a helyzet, mint abban a rges-rgi szkely viccben: "Btym, messze van mg Kolozsvr?" "Ht, most mr messze..."
Elkerlhetetlen volt, hogy Schumacher ellenszurkoli - egybknt voltak s vannak is szp szmmal, br a tbbsgk az des krrm kzelg lzban gve alighanem legalbb annyira rlt a viszontltsnak, mint a rajongi - belekssenek minden botlsba. S noha Michaelt mr az v els hrom versenyn nyjtott teljestmnyrt is szvesen cikiztk, amirt rendre elszrklt Nico Rosberg rnykban, szerintem erre mg nem volt okuk; tny, hogy az idmrn minden alkalommal lassabb volt a csapattrsnl, mrpedig ez az esetben nmagban is baljs eljel, de mentsgre szolgljon, hogy Nico jelenleg taln a mezny legersebb edzsmenje. s a versenytvokat nzve nem volt kztk szmottev a klnbsg. Igen, Nico egy hajszllal vasrnap dlutnonknt is gyorsabbnak bizonyult nla, ezt azonban btran be lehetett tudni a kezdeti nehzsgeknek. Mivel Michael Melbourne-ben s Sepangban nhibjn kvl nem mutathatta meg, mire kpes, nem volt okunk ktelkedni a fejldsben.
m a Knai Nagydj utn mg a legelktelezettebb hveiben is hatatlanul fel kellett merlnie a gyannak, hogy az ellenkez irnyba dcg szekrre szllt. Mg Rosberg immr zsinrban msodszor tornzta fel a Mercedest a dobogra, Schumacher egsz htvgn mgtte kullogott. A Q1-ben s a Q2-ben fl msodperccel, a Q3-ban pedig mr 7 tizeddel maradt le tle, de mindez semmi ahhoz kpest, amit a versenyen mvelt. Az egsz tv alatt mindssze 3 olyan kr volt, amelyben gyorsabb tudott lenni Rosbergnl, a krk tbbsgben pedig 2-3 msodperccel autzott gyengbb tempt. A vergdse nem csupn abbl ltszott, hogy lnyegben a plyba ptett mozg bjaknt funkcionlt, mert csak akkor mutattk a tvben, amikor pp megelzte valaki - Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Vitalij Petrov s sokan msok, elg tallomra mondani egy nevet -, hanem abbl is, hogy miutn a 26. krben a Safety Car msodszor szabadon engedte a meznyt, azonnal eltnt a sllyesztben. A fennmarad 31 krben a Rosberghez kpesti htrnya 2.123 msodpercrl 52.265-re duzzadt, vagyis tlagosan 1.617 msodperccel volt lassabb nla!
Ez olyan bdletesen nagy klnbsg, hogy mindenkppen valamilyen rendellenessgre utal. Ilyen eltrs mg a leggyengbb fizets versenyz s a csapattrsa kztt is ritkn van. Vajon lehetsges, hogy a nagy Michael Schumacher elfelejtett vezetni? A Mercedesnl nyilvn nem hittek ebben, ezrt vetettk fel, hogy az autjval addhatott valamilyen rejtett problma. Ami termszetesen egyltaln nem kizrt, de viszonylag knny lesz kiderteni. Arra gyanakodtak, hogy a kasztnija taln akkor srlhetett meg, amikor sszekoccant Hamiltonnal; lehetsges, br az a krlmny, hogy mr az idmrn is csak vnszorgott Rosberghez mrten, valszntlenn teszi ezt.
Nagyobb r az esly, hogy valamilyen vezetstechnikai vagy pszichs problmrl van sz, esetleg a kettrl egytt. Most mr szles krben ismert, hogy Michael fknt az ettl az vtl kezdve elkeskenytett els gumikkal kszkdik, mert a bekormnyzsoknl egyrszt nem tud gy megtmaszkodni rajtuk, ahogy szeretne, msrszt tlterheli, s gy gyorsan el is koptatja ket. Ezt tbb bizonytk is altmasztani ltszik. Miutn a Knai Nagydj 36. krben j intermediate-eket kapott, Schumacher 5-6 krn t teljesen egyforma tempt autzott Rosberggel, st, olykor mg gyorsabb is volt nla, elszr s utoljra a verseny folyamn. Ekkor hasonl felttelek mellett vezettek, mert Rosberg is akkortjt (egsz pontosan 2 krrel ksbb) vtelezett friss intereket, ami arra utal, hogy Schumacher a szmra megfelel krlmnyek kztt legalbb olyan tempra kpes, mint a csapattrsa. Csakhogy a krid-grafikonrl tkletesen leolvashat, hogy mg Nico a fent emltett 5-6 kr elteltvel gyorsulni kezdett, Michael nem, gy a kztk lv tvolsg, amely a 39. s a 45. kr kztt nem vltozott, a 46. krtl jra drmaian ntt. Ez azt sugallja, hogy valban a gumik kezdtek elfogyni Schumacher Mercedesn, br a kt versenyz kridejnek romlsa (amiben persze az egyre hevesebb es is kzrejtszott) az utols 10 krben szinte teljesen egyforma tendencit mutatott.
"Ezek az intermediate-ek kicsit msok, mint amikor legutbb versenyeztem, nagyon vatosan be kell osztani ket, hogy elg sokig kitartsanak" - ismerte el Michael. - "Az volt a f nehzsg, hogy az idjrst figyelve megbecsljk, meddig fog esni az es, vagy mikor ll el, cserljk-e vissza a slickeket, mennyire mehetnk gyorsan a gumikkal. Ez j tapasztalat volt szmomra."
Ami rendben is lenne, de vajon hogy van az, hogy mikzben egy jonc, pldul Vitalij Petrov, gond nlkl tartalkolni tudja a gumijait, egy olyan reg rknak, mint amilyen Schumacher, ugyanez nehezre esik? Petrov annyira gyesen oldotta meg a feladatot, hogy a 47-48. krben mg 1:47.4-es, 1:47.8-as tempt diktlt, a knld Schumacher viszont csak 1:50.7-est, st, 1:51.7-est. Egybknt nem volt az egyetlen, aki ebben a cipben jrt, mert Mark Webber hozz szinte tizedre hasonl kridket autzott, de az mindenesetre tny, hogy a sanghaji plya vgre az eddiginl marknsabb vonalakkal rajzolta ki az egyes versenyzk gumikoptatsa kztti eltrseket.
|
|
Schumacher s Rosberg krid-grafikonja (nagythat). Michael csak azutn tudta tartani a lpst Nicval, hogy a 36. krben msodszor is j intereket kapott. De akkor is gyorsan elkoptatta a gumijait, holott alig autzott lendletesebben, mint csapattrsa. |
|
Sokat beszltek rla, hogy Schumacher tapasztalata mekkora kincs, csakhogy valjban ktl fegyver. A rutinnal ugyanis rgi beidegzdsek is jrnak, s azok klnsen hosszabb kihagys utn - amikor a vltozsok miatt mr j esllyel nem felelnek meg az aktulis kvetelmnyeknek - kifejezetten krosak lehetnek. Vannak esetek, amikor a rutin lesti a szimatot, s kifinomultabb teszi a hatodik rzket, de beindthat elavult reflexeket is. Int jel pldul, hogy ezttal Schumacher dnttt rosszul, amikor a verseny elejn interekre vltott, s helyette fiatal csapattrsa rzett r jobban a krlmnyekre, holott a taktikai rzke hajdann ppen az ilyen hatresetekben mutatkozott meg a legltvnyosabban. Ksbb ugyan 9 msodpercet nyert azzal, hogy 2 krrel korbban vtelezett j intereket, mint Rosberg, ennek azonban meglett a bjtje is, hiszen tovbb kellett volna pen tartania ket, ami nem sikerlt neki. gy tnik, Michaelt egyelre a hresen j megrzsei is cserbenhagyjk.
Azt senki sem llthatja rla, hogy kifogsokat keres a vergdsre, vagy igyekszik jobb sznben feltntetni magt. Mr tbb zben nyltan mltatta Rosberg teljestmnyt, s a knai verseny utn is kertels nlkl beismerte, hogy "ez nem volt elg j sem nekem, sem tlem." gy tnik, viszonylag knnyen napirendre tud trni a szmra szokatlan kudarcok felett, s vannak - kztk egykori rivlisa, David Coulthard -, akik szerint pontosan ez a f problma. Ha ugyanis Michael beletrdik, hogy mr nem lesz a rgi, vajon mirt ktszerezn meg az erfesztseit? A magam rszrl biztos vagyok benne, hogy bell nehezen li meg a veresgeket, mert az egsz lnye harcra s gyzelemre van kondicionlva, de hogy ez ad-e neki plusz ert s motivcit a fejldshez, vagy pp ellenkezleg, elveszi a kedvt a versenyzstl, azt csak tudja. Knny lenne rvgni, hogy hlyesg, hiszen Michael Schumacher maga a megtesteslt kzdszellem, s mg sohasem maradt tartsan alul senkivel szemben, ez azonban res frzis. Brhogy prbljuk szpteni, az ember rtkrendje idvel elkerlhetetlenl megvltozik, s mg ha a vezetsrt tovbbra is rajong, Michael a lelke legmlyn taln mr egyszeren nem rzi annyira fontosnak a gyzelmet, mint rgen, ezrt nem is hajland akkora ldozatokat hozni rte. Persze csak tallgatni prblok a lthat tnetek alapjn, de ez mg nem zrja ki, hogy a diagnzisom helyes legyen.
Mindez termszetesen szemernyit sem csorbtja Michael korbbi rdemeit. Vannak, akik kapva kapnak az alkalmon, hogy jelenlegi formjnak fnyben az elz eredmnyeit is megkrdjelezzk, ez azonban mer ostobasg. Hiba szeretnk azt hinni, hogy ht tessk, most kiderlt: Michael mltatlanul nyerte a vilgbajnoki cmeit, vagy netn nem voltak elg komoly ellenfelei, de most bezzeg mresre tantjk a fiatalok, s kiderl, mennyit rt valjban, ez a gondolatmenet teljesen fals. Taln hangslyozni kell, hogy az emberek vltoznak, regszenek, s Usain Bolttl sem lesz elvrhat, hogy majd 60 vesen is 9.58 alatt fussa le a szzat? Attl egyszer mg lefutotta annyi alatt. Amikor Mika Hkkinen 2006 novemberben, egy barcelonai teszten tves kihagys utn jra F-1-es autba lt, 3 msodperccel lassabb volt Luca Badoernl, s 2.3-mal a msik McLarent vezet, akkor mg jonc Hamiltonnl is. Ez vajon megkrdjelezi a vilgbajnoki cmeit? Nyilvn nem. Lehet, hogy Michael rosszul mrte fel a r vr feladat nagysgt, s tlbecslte a sajt lelkesedst, ez azonban, brmennyit prblnak rhgni vagy gnyoldni rajta, egyetlen korbbi bravrjt sem helyezi ms megvilgtsba. Ami persze a kritikusait gysem fogja elhallgattatni.
A msik tborban kzben tovbbra is tartja magt a nzet, hogy mg idt kell adnunk neki. De vajon mit vrhatunk tle, ha ngy verseny alatt alig, st, Rosberghez kpest taln visszafel fejldtt? Amikor 19 vvel ezeltt megrkezett a Forma-1-be, mg joncknt is hamarabb felvette a ritmust, gyhogy brmilyen szomor, lehetsges, hogy egyszeren kiveszett belle a hajdani tz. Mintha a kormnymozdulataibl, st, ebbl addan az autja mozgsbl is hinyozna az a rmens agilits, ami annak idejn olyannyira lzba tudta hozni a plya szlrl figyel kznsget; akadtak agresszv pillanatai, mint pldul a melbourne-i msodik szabadedzs vgn, de csak elvtve. Ahhoz pedig nem vagyunk hozzszokva, s szerintem nem is szeretnnk hozzszokni, hogy egy Michael Schumacher a kzpmeznybe beleszrklve kocsikzgasson vasrnap dlutnonknt. A rgi rajongi taln gy sem fordulnak el tle, m hogy jakat nem szerez, s a fiatalok nem fogjk megrteni, hogy anno mirt lelkesedtek rte olyan rengetegen, az is biztos. Persze lehet, hogy t ez cseppet sem zavarja, mert csupn a vezets lmnyre utazik, de azrt Schumachert gytltelknek hasznlni mgiscsak luxus.
Nem kizrt, hogy Michael az v kzepre, vagy jvre, egy jabb v tapasztalattal a hta mgtt tnyleg magra tall, s megint a rgi lesz. De ahogy telik az id, pedig nem fejldik ltvnyosan, egyre cskken ennek az eslye. Elvgre egykor az alkalmazkodkszsge, a harci kedve s a kifinomult taktikai rzke emelte ki a tmegbl, s gy tnik, most ppen ezekkel kszkdik. Egy olyan zavaros, folyamatosan vltoz tapadsi krlmnyek kztt megrendezett versenyt, mint amilyen a Knai Nagydj volt, ppen az eredeti Michael Schumachernek talltak ki; ez a legutbbi kiads azonban egyelre nem tud felnni hajdani nmaghoz. s azt se felejtsk el, hogy mindig a rossz autkkal tudta igazn megcsillogtatni a kpessgeit; egy jl eltallt, tkletesen belltott autval ezen a szinten mr mindenki tbb-kevsb hasonl teljestmnyre kpes, egy gyengbbel viszont csak a legnagyobbak tnnek ki. ppen ezrt Michaelnek sem a vilgbajnoki vei voltak a legbravrosabbak, hanem azok - 1992, 1997, 1998, 2005, 2006 -, amelyekben alsbbrend technika llt a rendelkezsre. Minden ilyen alkalommal feltrlte a padlt a csapattrsaival.
Csak remlhetjk, hogy a kedvnkrt megaclozza magt, s nem dnt gy szp csendben, hogy kszni szpen, ebbl neki mgiscsak elg volt. Nagy kr lenne rte.
* * *
Gyans esetbl sok volt, bntetsbl viszont kevs a Knai Nagydjon. A mltban a sportfelgyelket, ahogy az mr a brkkal lenni szokott, elrasztottk kritikval kvetkezetlennek s gyakran tl szigornak tartott tleteik miatt, de a sanghaji htvge utn ppensggel a lgyszvsgk okn kezdtk el szurklni ket. Vajon lehetsges, hogy amita egy exversenyz is segti a munkjukat, testek a l tloldalra, s a kelletnl is empatikusabban azonosulnak a piltk szempontjaival?
A legnagyobb balh persze Seb Vettel s Lewis Hamilton boxutcai csetepatja volt. Br lttunk mr versenyt s leszortsdit a boxutcban mskor is, a sanghaji esetet az emelte ki tbbi kzl, hogy gy tnt, a garzsok eltt lldogl szerelk sincsenek biztonsgban. Lewis mr akkor ltvnyosat farolt, amikor a kerkcserje utn rhajtott a boxutca kzepn a kls "fast lane"-t, s a bels "inner lane"-t egymstl elvlaszt, csszs kk cskra. Nem lett volna vicces, ha az autja hirtelen befordulva elt valakit, ami azonban ezutn kvetkezett, az sokkal rmisztbb volt: ahogy a kt aut kzvetlenl egyms mellett haladt, egyik pilta sem volt hajland engedni, s Seb - nyilvn, hogy vetlytrst jobb beltsra brja -, mind ersebben hzta r a kormnyt Lewisra, a garzsok fel szortva a McLarent. Igen m, de Lewist sem olyan fbl faragtk, hogy egy kis ijesztgets hatsra elvegye a gzt. Nhny pillanatig gy ltszott, a kt, vrs ris mret eg egymsnak feszlsnek msok fogjk meginni a levt.
Az teljesen vilgos, hogy ez az "egyik kutya, msik eb" klasszikus esete volt. Seb a szerelk testi psgt tette kockra, amikor gtlstalanul leszortotta Lewist, Lewis pedig ugyangy tett, amikor nem lasstott le, hogy besoroljon a Red Bull mg. Elzsre persze a boxutcban, hiszen mindkettejkre egyformn vonatkozott a sebessgkorltozs, nem volt eslye, de a kijratnl maga mg utasthatta volna Sebet, ha jobban tapadnak be a hts kerekei. Ezrt nem akart engedni.
A boxutca technikailag a plya rsznek szmt, nincs r rvnyben elzsi tilalom. Miutn a 2008-as Kanadai Nagydjon Kimi Rikknent kzvetlenl Robert Kubica mell kldtk ki a kerkcserjt kveten, gy k is a boxkijratig versenyeztek (ahol aztn megtorpantak a piros lmpnl), megkrdeztem az FIA-t, hogy a manverk szablyos volt-e. "Az FIA mindig azon az llsponton volt, hogy amennyiben ezt biztonsgosan teszik, s tiszteletben tartjk a sebessgkorltozst, a versenyzk elzhetnek a boxutcban. Ugyanez rvnyes az autk elengedsre a boxkillsok utn" - szlt a vlasz. - "Ms plykon, pldul Magny-Cours-ban, ahol a boxutca sokkal keskenyebb, klnsen nagy vatossgra van szksg, mert ott kt aut nem fr el egyms mellett gy, mint Montrealban, ahol mindkett szmra bven van hely. Miutn az autk elhagytk magt a boxutct, ezrt mr nem vonatkozik rjuk a sebessgkorltozs, ezeken a helyszneken is elkezdhetnek versenyezni egymssal a plya fel tartva, de ismt csak akkor, ha ezt biztonsgosan teszik, s nem szelik t (a boxkijratot a plytl elvlaszt) fehr vonalat."
Vagyis Hamilton s Vettel azzal nem kvettek el szablytalansgot, hogy egyms mellett haladtak, csak azzal, hogy veszlyeztettk a szerelket. Nyilvn ezrt sztk meg egyszer megrovssal, komolyabb bntets helyett. Az olyan incidenseket egybknt, amelyekben legalbb kt versenyz rintett, rendszerint a leints utn vizsgljk ki, mgpedig azrt, hogy az sszes rintett beszmoljt tisztessgesen meg tudjk hallgatni az tlethozatal eltt. Csak akkor tesznek kivtelt, ha "a versenyigazgat vlemnye szerint teljesen egyrtelm, hogy ki volt a hibs", ami ezttal nyilvn nem llt fenn. Ez a passzus a 2003-as USA Nagydj utn kerlt be a Sportszablyzatba, amikor Juan-Pablo Montoya a verseny kzben kapott bntetst, mert egy elzsi ksrlet kzben kilkte Rubens Barrichellt, s sokan szv tettk, hogy nem volt alkalma megvdeni magt a sportfelgyelk eltt, mivel pp az autban lt.
Vettel s Hamilton felelssge teht tisztzott (mg ha a bntets mrtkn, mint mindig, lehet is vitatkozni). Szmomra sokkal meglepbb, hogy a McLarent nem tltk el veszlyes kiengeds miatt, hiszen nyilvnval, hogy kzvetlenl a Red Bull mell indtottk tnak Lewist. Habr Martin Whitmarsh azt lltotta, a kt aut egyszerre kezdett mozogni, Vettel bels kamerjbl ltszott, hogy egy hajszllal valjban adott gzt elbb.
Taln mg a boxutcai versenyfutsnl is rdekesebb volt az, ahogy Hamilton Vettelt, Fernando Alonso pedig Felipe Masst elzte a boxbejratnl. Egyfell az a helyzet, hogy formlisan - akrcsak maga a boxutca - a boxbejrat szintn a plya rsze, elzni teht ott is szabad. Ezt nem tiltja semmi. Mg a boxutca kezdett jelz, a plyt keresztben tszel fehr csk is csak arra val, hogy mutassa, honnan rvnyes a sebessgkorltozs.
Ez teht rendben lenne - csakhogy ugyebr van egy olyan fehr csk is, egy terelvonal amely a plyval prhuzamosan hzdik, lnyegben a boxbejrat meghosszabbtsaknt. s a Nemzetkzi Sportkdex L-fggelknek IV. fejezete a 4/c. paragrafusban kimondja: "a vis majornak tekinthet eseteket (amennyiben a sportfelgyelk annak fogadjk el) kivve a boxbejratot a plytl elvlaszt fehr cskot mindkt irnybl tilos tlpni." Vagyis ha valaki mr elkezdett begurulni a boxutcba, a fehr csk kezdete utn mr nem vghat vissza a plya fel, s fordtva.
Ami csak azrt rdekes, mert Massa bels kamerjbl tkletesen lthat volt, hogy Alonso a fehr cskot tszelve ment el mellette. Fernando Ferrarija alatt sokig ppen kzpen hzdott a csk, teht az aut bal oldali kerekei a plyn, a jobb oldaliak viszont a boxbejratban rintettk az aszfaltot. Dett Hamilton s Vettel esetben. Ez a fentiek fnyben elvileg szablytalan volt, a sportfelgyelk azonban valsznleg vis majornak fogadtk el, tekintettel arra, hogy a kt aut mskpp nem frt volna el egyms mellett.
Egybknt lehet, hogy Fernando nem viselkedett tl illedelmesen, amikor a boxba tartva elzte meg Felipt, de vgs soron nem is ez volt a dolga. A csapattrsaknak is versenyeznik kell egymssal, s Fernando ppen azrt lett ktszeres vilgbajnok, mert egyetlen knlkoz lehetsget sem szalaszt el. ppgy, ahogy Rubens Barrichello is feleslegesen hisztizett a 2005-s Monaci Nagydj utn, amirt Schumacher az utols krben bjt be mell az alagt kijratnl, gy most sem volt jogos a felhborods. Persze tegyk hozz, hogy maga Felipe nem is nyavalygott. Pontosan tudta, hogy hagyta nyitva a kaput a hajt kijratnl, teht nem okolhat rte senki mst. s alaposan megszvta vele, ugyanis a boxban 6 msodpercet kellett vrakoznia, amg lecserltk a kerekeket Alonso autjn - ezen mlt, hogy aztn beragadt Barrichello Williamse mg.
Vitathat volt az az eset is, ahogy Hamilton a 2. kr vgn a kavicsgyon t hajtott ki a boxba, mivel az utols pillanatban dnttte el, hogy intermediate-ekre cserli a slickjeit. Ez nmagban nem lett volna szablytalan, a plyaelhagys ugyanis a mr emltett L-fggelk 2/c. cikkelye szerint csak akkor minsl vtsgnek, ha az illet elnyhz jutott vele (pldul levgott egy kanyart), vagy sorozatban trtnik, lthatan azrt, mert a versenyz nem kpes uralni az autjt. Lewis idt vesztett, amg tbukdcsolt a buktren, elnyhz teht nem jutott - viszont tlpte a mr emltett fehr terelvonalat a plya fell. Nem kapott rte semmit, holott Alonst megrovssal s 10 ezer eurs pnzbntetssel sjtottk, amikor a 2008-as Eurpa Nagydj pntek dlutni szabadedzsn hasonl manverrel, a fehr cskot ktszer tszelve, s mg a forgalomtl elzrt terletre is rhajtva ment be a boxba.
Ne rljnk, mert ezzel mg mindig nem rt vget a szablytalan-gyans incidensek hossz listja. Egyesek annak lttn is rosszallan rncoltk a homlokukat, hogy Hamilton a msodik Safety Car-peridus utn mr a rajtvonal eltt megtmadta Mark Webbert, st, a clegyenesre vezet kanyarban le is szortotta a plyrl a Red Bullt. Pedig ez, brmilyen meglep, teljes mrtkben szablyos (mrmint nem a leszorts, amiben Webber is ludas volt, hanem maga az elzsi ksrlet). A Forma-1 Sportszablyzatnak 40.7-es paragrafusa ugyanis azt mondja, hogy az jraindts utn csak az gynevezett "1. Safety Car-vonalig" nem szabad elzni, utna mr igen. Ez a vonal a sanghaji plyn a boxbejrat utn, mg az utols kanyar eltt van. Egybknt j szablyrl van sz, tavaly ugyanis mg a clvonalig nem szabadott elzni az jraindtst kveten, de Hamilton nyilvn pontosan tudta, mit csinl. Klnben sem volt az egyetlen, aki mr az 1. Safety Car-vonal utn elkezdett mocorogni - az sszes pesz versenyz gy tett. A lehetsgeket nem kihasznlni mamlaszsg.
s vgl ott volt Jenson Button, aki az jraindts eltt megtrflta a tbbieket, a hajtnl durvbban lasstva le, mint vrtk. Ez egy standard trkk, elszeretettel szoktk alkalmazni; egyszeren arra szolgl, hogy az ell halad versenyz adhasson egy nagy gzt, mikzben az ellenfelei mgtte mg rmlten tapossk a fket, s gy ne legyen eslyk megelzni t. A 2000-es Olasz Nagydjon pp Button vlt ennek az ldozatv, akkor Schumacher jtszotta el. Csakhogy azta szigortottk a szablyokat, s ilyet ma mr elvileg nem lehetne mvelni. A Sportszablyzat 40.11-es paragrafusa kln kitr r, hogy miutn a Safety Car a villogk leoltsval jelezte: el kszl hagyni a plyt, "a versenyzknek hirtelen gyorsts s fkezs nlkl kell diktlniuk a tempt, hogy ne veszlyeztessk a tbbi versenyzt, s ne akadlyozzk az jraindtst." Termszetesen megtls krdse, hogy egy fkezs mennyire volt "hirtelen", s a jelek szerint Buttont nem tltk annak.
Szumma szummrum, tnyleg nagyon gy tnik, hogy az exversenyzs rendszer enyhtett a sportfelgyelk szigorn.
* * *
A Knai Nagydj utn Paddy Lowe, a McLaren technikai igazgatja foglalta ssze a legfrappnsabban az elz kt rt : "Egy ilyen ess verseny alatt veket regszik az ember."
Voltak, akik fitymlan mr megint szimpla mzlistnak neveztk Jensont, de nem volt igazuk. Akrcsak Melbourne-ben, ezttal is a sajt lesltsnak ksznhette a gyzelm, hiszen maga dnttt gy, hogy a 2. kr vgn, amikor a mezny zme bevgtatott a boxba interekrt, kint marad a plyn szraz gumikon. Lewishoz hasonlan is a rdin egyeztetett a McLarennel arrl, hogy mi legyen, mg azonban csapattrsa az utols pillanatban a kerkcsere mellett dnttt, Jenson nyugton maradt. Nagy btorsg kellett ehhez, mert az es akkor mg esett. Az vgs soron nem rajta mlt, hogy a hzsa bevlt, hiszen akr mg jobban r is kezdhetett volna a zuh; de a megrzsei helyesek voltak, s ennyi elg.
Rajta kvl csak ten - Nico Rosberg, a Renault prosa, Heikki Kovalainen s Pedro de la Rosa - mertek kint maradni a plyn a slickekkel. Mindenki ms nem is egy, hanem mindjrt kt extra boxkillst bukott be azzal, hogy interekre vltott, mert rvidesen vissza kellett trnik a szerelikhez szraz gumikrt, br az egyik killssal jr idvesztesget az els Safety Car jrszt semlegestette. gy Lewis htrnya Jensonhoz kpest a 22. kr vgn mr 67 msodpercre rgott, ami csak a msodik Safety Car jvoltbl cskkent 3.2-re az jraindts eltt, vagyis enlkl eslye sem lett volna megszorongatni a csapattrst. Kettejk kzl teht sokkal inkbb Lewis, semmint Jenson volt a mzlista, br hozz kell tenni, hogy ismt szemet gynyrkdtet rmenssggel, klasszis mdjra versenyzett. Zsinrban harmadszor nyjtott pards, sok elzssel fszerezett teljestmnyt, mgis Jenson aratta idei msodik gyzelmt a McLarennel. Ki gondolta volna, hogy gy lesz?
|
|
Ngy versenyz aktulis lemaradsa az 1. helyezettl msodpercben mrve (nagythat). Egyrtelm, hogy Alonso s Hamilton a Safety Car nlkl nem kerlhetett volna kzel az len halad kettshz. Rosberg szinte biztosan megtartotta volna legalbb a 2. helyet.. |
|
Hozz kell tenni, hogy ha Nico a 19. krben nem vti el azt a fktvot, Jensonnak igencsak trkkznie kellett volna a taktikval, hogy elje kerljn. Rosberg a verseny elejn, a slickeken gyorsabb volt Buttonnl - a kicsszsig fokozatosan 4.5 msodpercre nvelte az elnyt -, s csak a 30. krtl kezdett lemaradni tle. gy tnik, a Mercedes ersebben koptatja a gumikat, legalbbis az intereket, mint a McLaren, mert Nico mindkt boxkillsa utn 6-7 kr elteltvel kezdett belassulni Jensonhoz kpest. Amit azonban a Mercedesszel mvel, mindenkppen szenzcis, s mikzben Schumacher teljestmnye lttn ingatjuk a fejnket, azrt adzzunk elismerssel az produkcija eltt is. Figyelemremlt mentlis rendthetetlensgre vall, hogy egy pillanatra nem kezdett reszketni a trde, amirt egy htszeres vilgbajnokot vlasztottak a csapattrsul.
s a Red Bull? Ha egyszer semmi nem zavarja meg ket, megllthatatlanok lehetnek, de ki mondta, hogy lesz ilyen? A versenyeket nem res plyn, steril laboratriumi krlmnyek kztt rendezik. A McLarennek pedig adott esetben mg nagyon jl jhet, hogy akkor is vezeti a vb-t, amikor msoknak gyorsabb autjuk van... |