Akr egy gigszi sszeeskvs preczen kifundlt vgkimenetele volt, akr a gazdasgi vlsg kros, de globlisan nzve jelentktelen mellkhatsa, desmindegy: a Honda, a Toyota, a Bridgestone (s taln a Renault) megfutamodsa nem felttlenl fogja romba dnteni a Forma-1-et. s ha mgis? Az vajon katasztrfa lenne?
Ht tessk, itt van, megtrtnt: a Toyota bejelentette, hogy kiszll. Nem csals, nem mts, tbb nem a szenzcira hes, ihlettelen firkszok gtlstalan fantzilsa, hanem a kkemny, immr visszavonhatatlan valsg. Annyira hivatalos, amennyire csak hivatalos lehet; lm, itt-ott nha mg a sajtkzlemnyek is rejtenek nmi igazsgot. Tbbnyire kesert persze - minl keserbbek, annl hihetbbek. Honda, BMW, Bridgestone, Toyota, egyre megy: a lnyeg ugyanaz. "Mly fjdalommal tudatjuk, hogy..." Elolvasni eddig is elg. Mg sok is. Valahol minden gyszjelents egyforma.
A vg kezdete? A Honda egy vvel ezeltt ellkte az els domint, s most szp, katons sorban, egyre gyorsulva ledl az egsz miskulancia Ferraristul, McLarenestl, Abu Dhabistul, Ecclestone-ostul? Hiszen sejtettk, hogy gy lesz, hogy ez az ormtlan, mestersgesen tpllt, a realitsoktl mr rg arisztokratikus gggel elragaszkodott gazdasgi szrnyeteg, ez a logisztikai s pnzgyi abszurdum, amit manapsg Forma-1-nek neveznek, idvel sszeroskad a sajt slya alatt. nbeteljest jslat? Hvsen kiszmthat, racionlis szksgszersg? Brhogy is, azt senki nem kpzelhette, hogy a sport elmlt vekben tapasztalhat, esztelen nvekedse a vgtelensgig folytatdhat. vente 3-400 milli dollrt kidobni arra, hogy kt durcs, felnni kptelen egoista krbe-krbe tologathassa a jtkautjt egy idtlen trsasjtk szrke tbljn - ugyan mr...
Mg jpr ilyen elcspelt, vkuumcsomagolt frzis maradt a tarsolyomban, de felsznes demaggibl mra taln ennyi is bven elg volt. Ha tnyleg meg akarjuk rteni, hogy az autgyraknak most hirtelen mirt nem ri meg tovbb szerepelni az F-1-ben, elszr is azt kell megrtennk, hogy eddig mirt rte meg nekik.
Az elmlt vek sorn nemegyszer tmadt az a balsejtelmem, hogy ezt k maguk sem tudjk. Az F-1-ben, minden technikai sportok legpuccosabbikban jelen lenni persze sikk volt, olyan fnyzs, amit csak a kivlasztottak engedhettek meg maguknak, s gy mr nmagban is kiemelt sttuszt garantlt. Az F-1 volt az autgyrak elit klubja, ahov azonban, akrcsak a lordok, kzlk is sokan unatkozni jrtak, inkbb ktelessgbl, semmint meggyzdsbl.
Radsul egyazon vllalat klnbz szintjein teljesen eltr lehet az emberek motivcija. Az igazgattancs a piaci terjeszkeds eszkzt ltja az F-1-ben, globlis reklmot; a mrnkk hadsznteret, ahol (a kltsgrzkeny kzti autiparhoz kpest) szinte megktsek nlkl ksrletezgethetnek az innovatv mszaki megoldsokkal; a csapat vezeti olyan vllalkozst, amit ltvnyos sikerre vihetnek; a versenyzk meg, ha vgre beltek az autba, gyis nyerni akarnak vele. Egyszval, mivel sem pnzben, sem lehetsgekben nem szenved hinyt, az F-1 a piltktl kezdve a szerelkn, a reklmszakembereken, a kzgazdszokon, a logisztikusokon, a mrnkkn t egszen a felsvezetkig mindenki szmra csodlatos terep ahhoz, hogy a szemlyes becsvgyt is kielgtve megvalsthassa nmagt. Ezrt - s ezt ktsgkvl a javra rhatjuk - minden terleten mgnesknt vonzza a tehetsgeket.
Csakhogy ez, brmennyire jl hangzik, olykor ellentteket rejt az egyes szintek kztt. A hiba abban ll, hogy ha azt mondjuk, "Toyota", tbbnyire nem vlasztjuk kln az autgyrat a csapattl - pedig a kett korntsem egy s ugyanaz. A csapat lnyegben nllan, sajt menedzsmenttel mkdik, s br gazdasgilag r van utalva az anyacgre, a tlls termszetes sztntl hajtva akkor is ragaszkodik a ltezshez, ha a gazdjnak rdekei mr a felszmolst diktljk.
Mint a vrus, amely ldozatval egytt nmagt is elpuszttja, a Toyota - mrmint az istll, nem az autgyr - a sajt csapdjba esett. Egyfell nyilvnosan vltig azt hangoztatta, hogy az elharapz kltsgeket cskkenteni kell, hiszen a vlsg miatt, mr csak a ktelez politikai korrektsg jegyben sem tehetett egyebet. Msfell viszont mgsem akarta tlzottan cskkenteni a kltsgeket, attl flve (joggal), hogy ha a pnzgyi flnyt is elveszti, mg tovbb romlanak az eslyei arra a gyzelemre, amellyel igazolhatn a ltjogosultsgt az anyacge eltt. Ha kisebb kltsgvetssel kell mkdnie, azrt kerl veszlybe, mert sikertelen marad, ha viszont nem szortja vissza a kiadsait, akkor azrt, mert tl drga. A Toyota a gyzelmet ldzve az idvel futott versenyt - s elbukott.
A problma alapveten arra vezethet vissza, hogy a forma-1-es rszvtel, mint reklmkampny megtrlse preczen nem mrhet. A kiadsok kztt sorakozik egy halom, fillres pontossggal kiszmthat ttel a knyvelsben, de a bevteli oldalon - az olyan, nyilvnval forrsokon tl, mint a szponzori szerzdsek - vajon mit lehet szembelltani velk? Azt persze knny kimutatni, hogy az elz negyedvben tbb vagy kevesebb Corollt adtak el, m hogy ez mennyiben ksznhet az F-1-es szereplsnek, mr jrszt szubjektv megtls krdse. Bsg idejn az igazgattanccsal is knnyebben el lehet hitetni, hogy a pozitv piaci trendek s az F-1-es program mkdse kztt rejlik sszefggs, ha azonban vlsg van, mr termszetszerleg ersen meggondoljk, hogy rdemes-e kiadniuk azt a nhnyszz-milli dollrt egy bizonytalan mrleg projektre. Arrl nem beszlve, hogy ez nem kizrlag pnzkrds: nem tl elegns passzibl fenntartani egy F-1-es istllt, ami mgiscsak luxus, mikzben nhny kilomterrel arrbb gyrakat zrunk be s munksokat bocsjtunk el. Ezt mr a Honda sem vllalta fel - rthet mdon.
A Toyott cseppet sem tudom sajnlni, 2002-es rkezse ta ugyanis nem sokat tett hozz az F-1 kultrjhoz, a toyotsokat viszont igen, mert amennyire a rossz rtelemben vett, krlelhetetlen nagyvllalati vonalassg mintakpnek tnik maga az autgyr, a csapat a sznfalak mgtt annyira meglepen emberi s megkzelthet volt. A Toyota esete abbl a szempontbl eltr a Hondtl s a BMW-tl, hogy az F-1-es program infrastruktrjt nem akarjk eladni, hanem a tervek szerint ms, olcsbb, s gy kltsghatkonyabbnak tekintett sorozatokban - pldul a Le Mans Series-ben - val versenyzshez tervezik hasznostani, az alkalmazottak zme teht valsznleg megtarthatja a munkjt. (Ms krds, hogy a legjobb F-1-es specialistkat alighanem gyorsan elkapkodjk majd a tbbiek, klnsen a szakrtelemre hlval halsz j csapatok.)
A tvozst bejelent kzlemnyben a Toyota azt grte, hogy "aktvan hozzjrul majd a sportg tovbbi fejldshez is az amatr versenyzs tmogatsval, valamint olyan esemnyek megtervezsvel, amelyekben brki nehzsgek nlkl rszt vehet." Szpen hangzik, de valsznleg nem jelent mst, mint hogy azokhoz a kategrikhoz akarnak egyenautkat pteni, ahol - persze azrt nem kizrlag, mert nmelyik bajnoksgnak kifejezetten ers meznye van - gazdag rvezetk sajt zsebkre bohckodnak a plyn. Ez az zleti modell a Porschnek s a Ferrarinak (elssorban a 911 illetve a 430 klnbz vltozataival) mr rgen bevlt, s most valami hasonlt tervez a BMW is, de amellett, hogy jl jvedelmez, a presztzsrtke ktsgbe vonhat. No persze vlsgban nem illik finnyskodni, nemigaz?
Hogy a tbbi profi versenysorozatra - mint amilyen a WRC, az LMS, a WTCC, a GT, a DTM - mennyire ri meg klteni, az is ersen krdses. Igaz, hogy ezek lnyegesen olcsbbak, ugyanakkor az F-1 300 millis kznsgnek mrcjvel mrve nem nzi ket a kutya sem, ezrt a reklmrtkk semmivel nem kevsb bizonytalan. Amg a vilgszerte egzotikusnak tartott F-1 a sajtban arnytalanul nagy hangslyt kap, a tbbi szriban versenyezni nem felttlenl jelent kell hrverst. A PSA pldul hiba nyerte magt agyon a WRC-ben, s mltn, az ismerseim kztt - persze: nem reprezentatv minta - elenyszen kevs emberrl tudok, aki fejvesztve rohanna egy kzeli Citroen vagy Peugeot kereskedsbe emiatt. Ha a Toyota trtnetesen gy dnt, pt egy prototpust az LMS-hez, m tegye, de ettl az LMS-t mg nem fogjk sokkal tbben nzni. A gyrak persze szponzorlt tartalommal meg az jsgrk utaztatsval megprblhatjk npszersteni a vlasztott sorozatukat, ennek a hatsa azonban ttteles lesz, s a mdia piacn klnben is ppgy a keresleti-knlati trvnyek uralkodnak, mint brhol mshol: amg valami nem elg npszer, a sajttermkek nem hajlandak felletet biztostani neki, s amg nem biztostanak neki felletet, nem lesz elg npszer. A j reg 22-es csapdja; kitrni belle nehz. s drga. Az autgyrak tettek egy szvessget az F-1-nek, amikor beleltek egy rahedli pnzt, s reklmok tmkelegvel a korbbinl is ismertebb tettk - most pedig kiszllnak belle. Csak tessk: kvl tgasabb. A Bridgestone-t mr nehezebb lesz ptolni. Mert muszj.
A FOTA azt lltotta, "az F-1-ben uralkod bizonytalansg s a felesleges konfrontcik nemrg lezrult idszaka olyan feltteleket teremtett, amelyek megneheztettk a Toyota szmra, hogy a sportban maradjon." rtsd: a vlsg mellett a szablyok, a kltsgvetsi plafon meg a Concorde Agreement krli fraszt huzavona vertk bele az utols szget a Toyota F-1-es csapatnak koporsjba.
n ezt nem veszem be. Kifogsnak elmegy, de logiktlanul hangzik; ha azt a valban nehz idszakot tvszeltk, mirt szllnak ki ppen most, hogy vgre rendezdtt a helyzet? Amikor jnius 24-n, hossz hborskods utn megllapodtak az FIA-val, a csapatok a szvetsg fltti fnyes gyzelemknt lltottk be, hogy sikerlt megsemmistenik a vitatott 2010-es szablymdostsi tervezetet - a hangos dicsekvssel kivltva Max Mosley haragjt is, aki dhben azt grte: mgis jrajellteti magt az FIA elnkvlasztsn. Ha gyztek, most mirt futamodnak meg?
A vlasz egyszer: azrt, mert a belpolitikai csatknak valjban nem sok kzk van a dntskhz. Megkockztatom, hogy az autgyrak igazgattancsban alig tudnak valamit Mosley-rl, Concorde Agreementrl, KERS-rl, slick gumikrl meg a tbbirl. Ez mind nem az dolguk. Rjuk csak az tartozik, hogy az F-1-es program kifizetd-e, vagyis kt f tnyez jtszott szerepet abban, hogy most lelltottk: 1) a gazdasgi vlsg, s 2) a sikertelensg. Egyesek szerint mg az elbbi is csak rgy, mert a valdi ok kizrlag az utbbi, de n azrt ebben sem hiszek; ktsgkvl nem vletlen, hogy olyan csapatok szllnak ki, amelyek az utbbi idben nem voltak eredmnyesek, a nehz pnzgyi helyzet nlkl azonban tovbbra is tretlenl bzhattak volna egy rzssabb jvben, akrcsak eddig.
Ez a bizalom a Toyota esetben, mondhatni, brgynak tnt. Aki kicsit is jratos volt az F-1-ben, vek ta tudta - s szajkzta is, de hiba -, hogy a Toyota Way ebben a specilis kzegben, ahol nehztzrsg helyett gyorsreagls kommands egysgekre van szksg, zskutca lesz. A Toyota pillanatokra, nhny tmeneti sikerrel el tudta hitetni, hogy j ton halad, m utbb minduntalan beigazoldott, hogy mgiscsak egyhelyben toporog. Hogy a mezny legtbbet klt csapata 139 nagydjon t egyetlen gyzelmet sem aratott, mikzben ez olyan, hozzjuk mrten toprongyos vetlytrsaiknak is sikerlt, mint a Toro Rosso, mr kimagyarzhatatlan volt. Jellemz mdon idn jra ahhoz a knyelmes, br nem tl elegns fogshoz folyamodtak, amihez az els vekben oly gyakran: a versenyziket tettk felelss a kudarcrt. Ktsgtelen, hogy ha valaki idn gy szerepelt volna az idmrkn, mint Jarno Trulli, s gy versenyzett volna, mint Timo Glock (vagy ppen Kamui Kobayashi), taln sikeresebb lehet, ez azonban korntsem csak rajtuk mlt. A megfigyelk tbbsge valjban akkor mondott le vgleg a Toyotrl, amikor 2006-ban elkldtk Mike Gascoyne-t, ez a lps ugyanis szimbolikus jelentsgnek tnt: arrl rulkodott, hogy tovbbra sem rtettek meg semmit az F-1 kvetelmnyeibl. Richard Cregan, a Toyota egykori csapatmenedzsere, aki tavaly az Abu Dhabi Nagydj vezrigazgatja lett, gy vli, "konkrt szemlyekkel" volt problma. "Bevlt receptje van, hogy ezen a szinten mitl mkdik az autsport" - mondta. - "Ha valaki ezt figyelmen kvl hagyja, az az baja. A Toyotnl nem ismertk fel elg korn, hogy a csapat rossz irnyba halad. Pedig ez mindenki szmra nyilvnval volt, aki tudja, hogy mirl szl ez a jtk."
Lehet most is az FIA-t szidni, jhet a Ferrari a Tz kicsi ngerrel, de ez maszlag; a Toyotnl mr az v elejn elismertk, hogy idn meg kell szereznik az els gyzelmket, ha az F-1-ben akarnak maradni. Nem szereztk meg, ht kiestek. Taln tlzott leegyszerstsnek hangzik, a lnyeg mgis csupn ennyi. A Toyott nem tnteti fel j sznben, hogy hossz alkudozs utn 2012-ig alrta a Concorde Agreement-et, aztn mgis tojik az egszre, s ez precedensnek is veszlyes, de jogi kvetkezmnye valsznleg nem lesz: a szerzdst, amennyire tudjuk, nem az autgyr, hanem a csapat kttte, ha teht az megsznik, aligha lehet felelssgre vonni. A rszletek persze a jogszokra tartoznak. Ismt.
Hogy mi lesz most? Az gvilgon semmi. Nem dl ssze a vilg, ahogy nem dl ssze akkor sem, ha a napokban a Renault szintn a kiszlls mellett dnt (Carlos Ghosn kzenfekvbb rgyet soha nem fog tallni, mint amilyen a vlsg, illetve a Honda, a BMW meg a Toyota j pldja). Az F-1 rgebben is elboldogult az autgyrtk tmege nlkl, ezutn is el fog. s legalbb jra tbb eslyk lesz labdba rgni a pnzt kevsb szr kis csapatoknak. Az olyanoknak, mint a Williams, amelyek nem a reklm kedvrt vannak az F-1-ben, mert nem akarnak eladni semmit, s amelyeknek kzgazdasgi szemmel nzve taln mg a ltezse is mer ostobasgnak tnik, hiszen nem a profit kedvrt versenyeznek, hanem a versenyzs kedvrt (nem) termelnek profitot. Felettk nem ll a sport misztikumt a knyvels excel-tblinak rubrikira felszabdal igazgattancs, gy nem szorulnak kt tz kz sem. A tudat, hogy az F-1-ben sem mkdik minden racionlisan, kifejezetten megnyugtat nha...
Ja, s igen: tudom, nem knny elismerni, de Mosleynak tnyleg vgig igaza volt abban, hogy megszllottan olcsbb akarta tenni a versenyzst. Most, a vlsg kells kzepn, amikor az egyre nagyobb vesztesgeket elknyvel autgyrak bevallottan a tl magas kiadsok miatt szllingznak el, mr egyrtelmen butasg Mosley kltsgcskkentsi trekvseit okolni a tvozsukrt. Ami azt illeti, az FIA elreltsnak ksznhet, hogy a mezny nem zuhan magba - a ngy j csapat s a Cosworth nlkl bajban lennnk.
A kiraks darabjai valjban annyira preczen kerltek a helykre, annyira tkletes volt az idzts, hogy felmerl a megtervezettsg gyanja is. Vajon mgiscsak igazuk volt azoknak, akik szentl hittek benne, hogy Ecclestone s Mosley titkon el akarjk zni az autgyrakat a kevesebb pnzt klt, de knnyebben irnythat kis csapatok kedvrt? Jogos lehet a Ferrari felvetse, hogy "hbor folyik" a nagy autgyrak ellen? Valsznleg sohasem fogjuk megtudni. Amg a Ferrari s a McLaren marad, a kznsg zme gyis kitart; az F-1 akkor lesz igazi bajban, ha a legjobb autversenyzk mr nem oda vgyakoznak majd.
s a Toyota egybknt nem tl szvdert trtnetnek van egy igencsak pozitv tanulsga is: taln mgsem lehet mindent pnzrt megvenni. Mg a Forma-1-ben sem...
* * *
Vajon n vagyok az egyetlen, aki nem rti, hogy Mattias Ekstrmnek mirt nem adott soha, egyetlen F-1-es csapat sem egy rva kilomternyi tesztlehetsget? Elvgre amikor Heikki Kovalainen 2004-ben legyzte Michael Schumachert a Bajnokok Tornjn, kitrt a tmeghisztria, ez a fazon meg hiba gyeplja vgig a korszak sszes elismert nemzetkzi sorozatnak valamennyi bajnokt, alig trdik vele valaki.
Ht persze, a Bajnokok Tornjn sok mlik a szerencsn - azon, hogy az embert ppen kivel sorsoljk ssze, milyen autt kap, satbbi. s ez a mfaj nem annyira a vgs hatrok feszegetsrl, mint inkbb az improvizatv vezetsrl szl, s ily mdon filozfijban taln kzelebb ll a rallyhoz, mint a plyaversenyzshez. De alapveten ugyanazokra az adottsgokra van szksg hozz: egyenslyrzkre, trltsra, a helyes v megvlasztsnak kpessgre, a tapadsi viszonyok irnti hatodik rzkre, s persze kellen finom kz- meg lbmunkra. Azrt az mgsem lehet vletlen, hogy Ekstrm - egyforma autval! - az vek sorn lenyomta a hatszoros WRC-bajnok Sbastian Loebt, a hromszoros WTCC-bajnok Andy Priaulx-t, a nyolcszoros Le Mans-i gyztes Tom Kristensent, vagy ppensggel Jenson Buttont s Schumachert (az utbbit - az eddigi szettek alapjn - 4:2-re). A ngy alkalombl, amikor elindult a Bajnokok Tornjn, Ekstrm hromszor nyert, holott az egyenes kiesses rendszer miatt ehhez a legaprbb hibt sem lehet elkvetni. Bmulatos.
Ekstrmrl tudjuk, hogy ktszeres DTM-bajnok az Audival, nem veti meg a rallyzst sem (2004-ben pldul mg kt N-csoportos gyzelmet is aratott a WRC-ben: a Svd s a Kataln Rallyn), s egyszer elindult a nrburgringi 24-rson. De ennyi. Audis kapcsolatai ellenre mg Le Mans-ban sem llt rajthoz, formaautt pedig tudtommal sohasem vezetett - ettl fggetlenl azon kevesek kz tartozik, akikrl st, hogy elgedettek a helyzetkkel, s nincs bennk egy szemernyi frusztrci sem, amirt nem jutottak feljebb. Ez dt.
Nem lltom, hogy egy F-1-es autban, ahol minden sokkal hamarabb trtnik, s brutlis ernltre is van szksg hozz (br azrt a DTM-et se becsljk le: az nagyjbl az F-3-mal van azonos szinten), Ekstrm felttlenl gyors lenne. De egy prbt azrt megr, nem? Ekstrm nem Schumacher s Kristensen, hanem Button genercijhoz tartozik - 31 ves, ami F-1-es viszonyok kztt nem kevs, viszont nem is vszesen sok. Elvgre Damon Hill ugyanennyi ids volt, amikor megjelent a Williamsnl, aztn nyert mg egy vb-t...
* * *
Lewis Hamilton a fkhibja nlkl le tudta volna gyzni Sebastian Vettelt? Ez az egymilli dollros krds.
Egyrtelm vlasz sajnos nincs r. Lewis szombaton szrnyalt a hangulatos Abu Dhabiban (mennyivel jobban mutat httrknt a naplemente, mint a monoton jszakai gbolt, nem?), s gy tnt, mg zemanyag-korrigltan is lehet 4-5 tizedmsodperc elnye krnknt. Ez az idei viszonyok kztt bdletesen nagynak szmt, de vasrnapra valamirt elveszett. A McLaren kzlemnyben Lewis azt lltotta, 3-4, a csapatfnk Martin Whitmarsh pedig azt, hogy 5 kr utn vlt rezhetv a jobbhts fkbett rohamos kopsa (soha nem rtettem, ezeket az adatokat mirt nem lehet sszehangolni egymssal, legalbb egy sajtanyagon bell), Seb azonban addig is tartotta vele a lpst.
Ez a nhny kr mintnak persze nem tl sok. Lewis elnye mg a 9. krben is csupn 1.512 msodperc volt, ami nagyon kevsnek tnt, hiszen Seb majd 2 krrel ksbbre tudta idzteni a boxkillst. Hasonl eltrssel Mark Webber 4.8 msodpercet vesztett csapattrsval szemben a kerkcserk msodik forduljnl, vagyis Lewisnak is durvn ekkora elnyre kellett volna szert tennie, ha meg akarja tartani a vezetst. Csakhogy hiba volt villmgyors a plya kzps szektorban (ahogy egsz htvgn), a hts, kanyargs rszen mindig vesztett 3-4 tizedet Sebhez kpest. Miutn rszltak a rdin, hogy ott kell sszekapnia magt, mg a 10. krben is futott egy olyan krt, amely addig a verseny legjobbja volt, a kvetkezben viszont ltvnyosan elfkezte magt, s ezzel egy msodpercen bell engedte Sebet. Innentl eslye sem maradt. Vasrnapra virradra, a parc fermben kicserltek egy sllyesztett rgztcsavart a McLaren jobbhts fkjn, de nem valszn, hogy ennek kze volt a problmjhoz.
A Red Bullnl valjban gy gondoltk, a msodik boxkillsnl Mark is Lewis el tudott volna kerlni. Lehetsges. Az els etap 15 tiszta krbl az zemanyagszinteket figyelembe vve 5-szr Lewis, 10-szer Seb volt a gyorsabb, de Mark a 7. krtl elkezdett felzrkzni hozzjuk. Ez j jelnek tnt, m a msodik etapban mr nem tudta tartani a lpst Sebbel: tlagosan gy 0.45 msodperccel lassabb volt nla, ami tetemes klnbsg. Igazn mgis csak a verseny vgn kezdett szenvedni, amikor megkapta a lgy gumikat; rdekes mdon leginkbb a plya kzepn, a kigyorstsoknl akadt gondja velk, nem az utols, derkszg kanyarokkal teletzdelt rszen.
A gumik krdse Abu Dhabiban klnsen rdekes volt. A helyzet ltalban gy fest, hogy az elsdleges (a kemnyebb) keverk lassabb, de tartsabb, mg az opcis (a lgyabb) egyetlen krre gyorsabb, viszont hamarabb elkopik. Ehelyett most a kemnyebb - a skln konkrtan a "kzepes" - Bridgestone-nal lehetett elrni a jobb kridt is, vlheten azrt, mert valamirt kedvezbben reaglt a szllel a sivatag fell rkez finomszemcsj homokra. A csapatok emiatt azzal bntak gy, mint mskor a lggyal: azt tartogattk a szabadedzsek vgre meg az idmrre, s cserbe a lgytl igyekeztek mihamarabb megszabadulni.
|
|
|
Vettel, Hamilton s Webber krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Vettel az els etapban Hamilton mgtt haladt, de a msodikban igazn belehzott. Webbernek eslye sem volt. ALUL: Ngy versenyz krid-eloszlsa. Buemi meglepen j tempt diktlt, de Button is ersebbnek tnt Webbernl. |
|
A gumik helyzete annyira egyrtelmnek tnt, hogy (Giancarlo Fisichella kivtelvel) mindenki a kemnyen rajtolt, s a lgyat csak az utols etapjra vllalta be. A boxstratgik szintn szokatlanul egyszer kplet mentn alakultak, a Q3 rsztvevi ugyanis egytl egyig kt, a tbbiek pedig egy killssal terveztk teljesteni a tvot (br Adrian Sutil taktikjt menet kzben ktstoposra mdostottk), s az zemanyagszintek kztt sem volt drmai eltrs. Figyelemremlt, hogy az egykillsosok kzl vgl egyedl az jonc Kobayashinak sikerlt pontot szereznie - Interlagos ta ppen arra helyezte a legfbb hangslyt a felkszlse sorn, hogy megtanuljon jobban bnni a gumikkal, s ennek szemltomst meg is lett az eredmnye. Nagy kr, hogy a Toyota kiszllsa miatt romlottak az eslyei a folytatsra.
Vasrnap dlutn azonban tbben megbntk, hogy nem mertk mr hamarabb feltetetni az autjukra a lgy Bridge-eket. Kztk Jenson Button, aki alatt a verseny vgn kelt letre a Brawn GP; rezte, hogy vgre normlisan terhelheti az els kerekeit a bekormnyzsnl, mert a korbbi alulkormnyzottsg, amellyel a kemnyebb gumikon kszkdtt, elmlt. A rajtnl megszta, hogy a Rubens Barrichello els szrnyrl leszakad, 3-4 kg-os darab vszjslan elsuhant a feje mellett, de a 36. krben mg 12.496 msodperccel haladt Webber mgtt. Ezt a htrnyt rohamlptekben mr a 49. krig ledolgozta (rszint annak is ksznheten, hogy kzben 2 krrel ksbb tankolt, mint ellenfele), aztn ltvnyosan bekergette a clba a fegyelmezett vdekezssel menekl Red Bullt.
A plya llapota, ahogy az j helysznek esetben gyakran lenni szokott, az utols pillanatig javult: a clig eljut 18 versenyz kzl 12 az utols kt kr valamelyikben rte el a legjobb ideredmnyt (s nem csak a lgy gumik miatt, ugyanis az ekkor mr a kemnyebbeket hasznl Fisichella is kzjk tartozott), radsul hatan gyorsabbak voltak, mint a htvge sorn addig brmikor, belertve az idmrt is.
A tbbiek nem igazn tudtak labdba rgni az idnyt sszessgben ural Red Bullok s Brawnok mellett, gy ez a verseny az v frappns befejezse lett; szrevtlenl is bravrosat taln Kimi Rikknen nyjtott mg a kzpmeznyben, tartva Heikki Kovalainen tempjt - egy silny Ferrarival nem volt ez gyenge produkci a futamot kis hjn megnyer McLaran ellen. No persze abban a McLarenben nem Heikki lt... A Forma-1 pedig egy stlszer napnyugtval bcszott a BMW-tl, s mint utbb kiderlt, a Toyottl is.
|