Hny pirulnyi nyugtatt r egyetlen rva pont? A McLaren nevetsgesen kis ttben jtszva tanulta meg, hogy aki sprol az igazsggal, az utols csavarkulcst is rfizetheti a pereskedsre. Mg szerencse, hogy Sepangban azrt a verseny is szolgltatott nmi mellkes beszdtmt.
Na j, lesz, ami lesz, elismerem: az ember tbbnyire nem azrt ll sportjsgrnak, hogy r nem r idejben, izzad homlokkal egy jogi szaksztr fltt gubbasztva olyan hossz peranyagokat olvasgasson, amelyek kinyomtatva megtltenk a McLaren Technology Centre lgkondicionlt ruhatrt. Flrerts ne essk, imdom, hogy a Forma-1 ennyire sokdimenzis; a legingatagabb delriumos pillanatomban sem tagadhatnm, hogy a politikai, jogi, llektani, stratgiai s mszaki oldala ppgy lenygz, mint mindaz, ami a plyn trtnik, de nha gy rzem, kezd betelni a pohr. Egyszval repesve vrom, hogy az FIA a Motorsport Vilgtancs prilis 29-i lse utn vgre kiadja a perrl kszlt akrhny gigabyte-os dokumentumot, s n megint levehessem a polcrl a jogi kisktt.
Az ilyen periratokkal az a problma, hogy nhny hozzm hasonl, zlsficamos mazochistt leszmtva a kutya sem olvassa vgig ket, ezrt csupn az megy t bellk a kztudatba, amit a puszta ltezskkel sugallnak. A msnapi fcmek jellegt semmivel sem nehezebb elkpzelni, mint a csapatok gppel gyrtott sajtkzlemnyeinek tartalmt egy tetszleges pnteki edzsnap utn. "A McLarent megbntettk a hazugsgok miatt", "Az FIA megint hadjratot indtott a McLaren ellen", "A McLaren megszta a hazugsgokat", stb. - tulajdonkppen desmindegy, mert bven elg, ha a csapat neve s a "hazugsg" sz egy sorban szerepelnek. Ha cinikusak, mrmint gy rtem, a szoksosnl is cinikusabbak akarunk lenni, akr azt is mondhatjuk, hogy az FIA-nak most meg sem kell bntetnie a McLarent. Azzal, hogy nyilvnosan a Motorsport Vilgtancs el idzte, megblyegezte gyis, s egy ilyen blyeget mr akkor sem lehet levakarni, ha utbb kiderl, hogy vletlenl ragasztottk fel. Bortkostul ki kell hajtani a kukba. Bocs.
Mindezzel nem azt akarom sugallni, hogy a McLarent most alaptalanul fesztik keresztre, s ez az epizd nem tbb, mint az FIA rgi ellenszenvnek legfrissebb megnyilvnulsa egy szziesen rtatlan istll ellen. Korntsem az. De ppen azrt, mert egy sportban definci szerint nincs slyosabb vd a sportszertlensgnl, s mert az ember sztnsen hajlamos leragadni az olyan cmszavak legkontrasztosabb jelentsnl, mint a "hazugsg", a tisztnlts vgett muszj szemgyre vennnk az rnyalatokat is, hogy a trtnteket a valdi slyuknak megfelelen tudjuk kezelni.
Amikor azon a pnteki sajttjkoztatn elknzott tekintettel, magba roskadva igyekezett vlaszolni az jsgrk krdseire, Lewis Hamilton maga volt a megtesteslt bnbnat. Meg is volt r az oka: el kellett ismernie, hogy t nappal korbban, az Ausztrl Nagydj utni sportfelgyeli meghallgatsn hazudott. Ez mr nmagban elg slyos vtek, csakhogy az szinttlensge miatt mg az egyik ellenfelt is megbntettk. Az ilyesmirt a vilgon sehol nem adnnak becsletrendet, m egy olyan kultrban, mint a brit, ahol a sportszersg hagyomnyosan a legfontosabb alaprtkek kz tartozik, klnsen fbenjr bn. Lewis pontosan tudta, hogy emiatt zekre fogjk szedni. A msnapi cmlapokhoz nem kellett kommentr. "Hazug vagy, Lewis." Ennyi.
De vajon ott, Sepangban mennyire volt szinte? Noha nyilvnos vallomst tett, sokan rosszallan csvltk a fejket, amirt lnyegben mindent a McLaren egyik legmegbecsltebb tagjra, a sportigazgat Dave Ryanra kent (aki mellesleg mr 1976-ban, Fujiban is James Hunt bal els kereknl volt szerel), s igyekezett kivonni magt a felelssg all. Igen, elismerem, hogy hibztam - de utastsra tettem. A parancs az parancs. Nem tehetek rla. A bibi csak az, hogy a McLaren egyrszt nem a tengerszgyalogsg, msrszt Hamilton egy 24 ves, felntt ember - van szabad akarata. Knyrgm, ennyi idsen Nagy Sndor mr tl volt az isszoszi csatn, ahol legyzte a perzsa Dareiosz legalbb hromszoros tlerben lv, durvn 100 ezres seregt, s kzben valsznleg elg sok kemny dntst kellett meghoznia. nllan. Na j, ez taln tlz plda, elvgre nem lehet mindenki Nagy Sndor, de a lnyeg, azt hiszem, gy is vilgos. Senki nem szortott pisztolyt Lewis fejhez. Ha akkor vllalta, hogy elhallgatja az igazsgot, vllalnia kellett volna ksbb is, amikor ez kiderlt. A csapatok tbbsge ltal bszkn hangoztatott "jban, rosszban" nem gy mkdik, hogy csak addig vagyunk lojlisak, amg vgan gurul a szekr, aztn az els tengelytrs utn hanyatt-homlok bemeneklnk piknikezni a boztba.
Abban persze nincs semmi meglep, hogy egy gyalogot - vagy inkbb, a tisztessg kedvrt: egy huszrt - knnyebb beldozni a sakktbln, mint a kirlynt. De ppen mert a kirlynt gysem ldozn be senki, megtehetn, hogy kill a huszrja mellett. Habr a McLarennl azt mondtk, az tletk volt, hogy Lewis nyilvnosan krjen elnzst, nem tagadtk, hogy alighanem Max Mosley fejben is megfordult ez a gondolat. Az ember ettl kezdve knytelen arra gyanakodni, hogy Hamiltont azzal a felttellel hagytk futni, ha a balht Ryan - s vele a McLaren, amelynek rangids tagja volt - viszi el. Csods. Mr az is pp elg szokatlan volt, hogy a McLarennek erre a nemes clra tengedtk az FIA sajttermt, mert a csapat tengerentli vendglt-egysgben nem volt elg hely.
Amita nyilvnossgra kerlt a McLaren melbourne-i csapatrdijnak felvtele, s az istlltl hivatalosan menesztettk Ryant, ami nmagban is felr egy beismerssel, nincs rtelme ktelkednnk benne, hogy valaki tnyleg hazudott. De vajon ki volt a felbujt? s lehetsges, hogy a McLaren vezrkarnak kulcsfiguri, pldul a csapatfnk Martin Whitmarsh is tudtak a hazugsgrl, teht elre kitervelt, rosszhiszem akcirl volt sz?
Erre nyilvn a Motorsport Vilgtancsnak kell majd fnyt dertenie, de els krben a vlasz az, hogy nem valszn. Mikzben a csapatok, kztk a McLaren szemlyzete Melbourne-ben rlt iramban megkezdte a pakolst a Sepang fel tart vgthoz, Whitmarsh mr vasrnap este elutazott nyaralni Indonziba, hogy csak helyi id szerint cstrtkn dlutn landoljon Malajziban. Ha tudta volna, hogy a McLaren ingovnyos talajra tvedt, valsznleg nem megy el napozni, hanem megprbl kidolgozni valamilyen vlsgtervet.
Ez nyilvnvalan nem trtnt meg. A McLarent szemltomst teljesen vratlanul rte az FIA-nek az a hzsa, hogy az ausztrliai sportfelgyelket - Surinder Thattit, Olafur Gudmundssont s Steve Choppingot - elutaztattk Sepangba, ahol cstrtkn dlutn 3-kor jabb meghallgatst tartottak a Hamilton/Trulli-fle elzsi gyben. Ez ktsgkvl szokatlan lps volt, mivel azonban az eredeti tletet - a Jarno Trullira kirtt 25 msodperces idbntetst - k hoztk meg, az idkzben felmerlt j bizonytkokra tmaszkodva nekik kellett folytatniuk is a vizsglatot, nem pedig a malajziai felgyelknek. (Akik kz egybknt ironikus mdon, Graham Stoker s S. Subramaniam mell, Thattit jfent besorsoltk.) Dnt momentum, hogy e msodik meghallgats kezdete eltt Whitmarsh mg nem rt Sepangba, ezrt nem llt mdjban szemlyesen egyeztetni Ryannal s Hamiltonnal - pedig ha ezt megteszi, taln minden mskpp alakul. Mint ksbb kiderlt, Ryank ismt tagadtk, hogy Hamilton Ausztrliban a McLaren utastsra, szndkosan engedte maga el Trullit a Safety Car mgtt, holott a csapatrdi nyilvnossgra kerlt felvtele immr egyrtelmen bizonytotta ezt.
Ami olyannyira rthetetlen, hogy minden bizonnyal ez jelenti a kulcsot a rejtly megoldshoz is. A sajt csapatod rdiforgalmban elhangzottakat letagadni nagyjbl olyan, mint napszemvegben azt lltani, hogy jszaka van. Magyarn bukta. A McLaren (konkrtan valsznleg Ryan, merthogy a csapatmenedzser egyik legfbb feladata ppen a kapcsolattarts az FIA-vel) cstrtk dleltt 10:30-kor kapta kzhez a dlutn 3-ra szl idzst, teht maradt ngy s fl rjuk, hogy felkszljenek r. Ez egyltaln nem rvid id. Mirt nem talltak ki egy hihetbb sztorit, vagy ismertk el, hogy hibztak? Akkor mg knnyebb lett volna megmagyarzniuk, hogy flrerts trtnt. Hiszen nem hvtk ket azonnal a Motorsport Vilgtancs el, hanem kaptak egy msodik eslyt a sportfelgyelktl, hogy viszonylag olcsn kimentsk magukat. Az igazi nglt akkor lttk, amikor ott is hazudtak.
n nem hiszem, hogy elre kitervelt, szndkos hazugsgrl volt sz. Egy olyan reg rknak, mint Ryan, pontosan tudnia kellett, hogy a sportfelgyelk belehallgathatnak, s biztosan bele is fognak hallgatni a McLaren csapatrdijba. Ezrt kerek perec letagadni, hogy Hamilton utastsra engedte el Trullit, ngyilkossg lett volna. Innentl kezdve knytelenek vagyunk felttelezsekbe bocstkozni, ha rekonstrulni akarjuk a forgatknyvet, de szerintem knny elkpzelni, hogy mi trtnt.
Visszatekintve mr nyilvnval, hogy Trulli a Safety Car mgtt lecsszott a plyrl, teht Hamilton szablyosan szerezte meg tle a 3. helyet. Ez nem krds. Csakhogy ezt a momentumot nem mutattk a TV-ben, vagyis a McLaren boxutcai irnytkzpontjban knytelenek voltak Hamilton menet kzben adott beszmoljra hagyatkozni. Vajon jogosan ment el Trulli mellett? Ha nem, 25 msodperces idbntets vrt r, mrpedig az a 4. helyrt jr 5 biztos pont garantlt elvesztsvel jr. Radsul a tavalyi belgiumi eset ta mindenki knosan gyel r, hogy ne keveredjen szablytalan elzsekbe. Ezrt a McLaren azt tette, ami a legkzenfekvbb volt, s ami az ilyen helyzetekben rutineljrsnak szmt: a biztonsg kedvrt visszaparancsolta Hamiltont Trulli mg, aztn megkrdezte a versenyirnytst, hogy elfogadhatnak tartottk-e Lewis korbbi manvert. A versenyirnytsban alapveten nem a TV-kzvettst, hanem a plya minden szglett egyszerre psztz zrtlnc kamerahlzat ltal szolgltatott tucatnyi kpet nzik, s gy pontosabban t tudjk ltni az esemnyeket. Csakhogy most el voltak foglalva a Safety Car-ral, ezrt hamarjban nem volt idejk visszanzni Trulli kicsszst. "Felvettk a kapcsolatot az FIA-vel, s megkrdeztk, hogy visszakaphatjuk-e a (3.) helynket, tjkoztatva ket az elzmnyekrl" - mondta Whitmarsh. - "De a versenyirnytsban rthet mdon pp sok dolguk volt, ezrt azt feleltk, hogy 'Figyeljetek, ezzel majd csak a futam utn tudunk foglalkozni.'"
A McLaren utlag emiatt fordult a sportfelgyelkhz, amivel nem is volt semmi baj, hiszen a 3. hely a szablyok szerint Hamiltont illette volna. Ryan azonban valsznleg attl flt, hogy mivel Lewis nszntbl engedte vissza maga el Trullit, a felgyelk mgis a Toyotnak fogjk adni a dobogs helyezst. A hibt kvette el: a boxutcai irnytkzpontban hozta meg azt a dntst, hogy Hamilton hzdjon flre (br a lenygzen higgadt, mr-mr egykedv hivatalnokhang a McLaren csapatrdijban nem az v, hanem Lewis stratgj, Richard Hopkirk volt). Ahogy Whitmarsh fogalmazott, Ryan emiatt "bntudatot" rzett.
|
|
Az ausztrliai felgyelk malajziai
tlete - nagythat |
|
|
Ezzel a bntudattal rkezett meg a sportfelgyelk irodjnak ajtaja el, ahol Hamiltonnal kzsen vrta meg, amg odabent meghallgatjk Trulli beszmoljt az esetrl. Itt dlt el minden. n gy kpzelem, Ryan csak annyit mondott Lewis-nak, hogy ne emltse a csapatrdin rkezett utastst - nem hiszem, hogy kifejezetten arra buzdtotta, tagadja is le, hiszen tisztban volt vele, hogy a felgyelk brmikor belehallgathatnak a rdiforgalomba. Hamilton azonban a tapasztalatlansga folytn flrertette ezt, s amikor (nyilvn azrt, mert Trulli azt lltotta, a McLaren lehzdott elle) egy eldntend krdst szegeztek neki - "Szndkosan engedted el a Toyott?" -, tgondolatlanul nemmel felelt. s elindtotta a lavint, magval rntva Ryant is, aki kutyaszortba kerlt, mivel mgsem hazudtolhatta meg sajt csapatnak vilgbajnokt egy hivatalos meghallgatson. Pedig ha akkor kimagyarzza valahogy a dolgot, nem durran ki a lufi.
Alighanem gy lett az igazsg elhallgatsbl szndkos hazugsg. Visszakozniuk mr nem lehetett, s ha Hamilton a sportfelgyeli meghallgats eltt nem mondja el nyltan az egyik TV-nek adott interjjban, hogy a McLarentl krtk Trulli elengedsre, valsznleg meg is sszk az egszet. Ami termszetesen nem lett volna sem szp, sem sportszer, hiszen a Toyott igazsgtalanul fosztottk meg 6 ponttl, de naivits lenne azt hinni, hogy a profi sportban az ilyesmi brkinek is tarts lelkiismeret-furdalst vagy sorozatos lmatlan jszakkat okozna. A McLaren ott kvette el a hibt, hogy lebukott - ppen a prblkozs nevetsgesen amatr jellege sugallja, hogy nem magas szinten kiagyalt s tgondolt tervrl volt sz. Persze ennek ellenre lehetsges, hogy Ryant valban csak bnbakknt ldoztk fel, de ha akadt ember a csapatnl, aki msok tudta nlkl le tudott bonyoltani egy ilyen akcit, az ppen volt, hiszen az FIA-vel eleve neki kellett tartania a kapcsolatot. Taln azt remlte, megoldja egyedl.
Az egszbl az a szomor tanulsg, hogy a McLarennl jelenleg csak gyvdnek j lenni. Brmi is trtnt, az ember nem tehet rla, hiba tnik olcs szentimentalizmusnak, ha sajnlja azokat a srcokat, akik a fehr-piros uniformisban jt-nappall tve, plyrl plyra utazva grclnek Hamilton s a csapatuk sikerrt. Nekik semmi kzk ehhez az egszhez; k a trtnet igazi vesztesei. A kt vvel ezeltti kmbotrny utn nem volt szksgk egy jabb hitelront ballpsre. A nyilvnossg fel persze a McLaren s udvartarsa megbonthatatlan egysget sugroz, de az igazsg az, hogy egyetlen szponzor s beszllt sem akarja egy olyan cggel sszeforrasztani a nevt, amit - okkal vagy ok nlkl - tartsan a hazugsg szinonimjaknt kezdenek emlegetni.
Ami pedig Lewis-t illeti, az egyszemlyes int plda arra, hogy veszlyes, ha egy versenyz egyetlen vllalti kultra foglyaknt n fel. 12 ves kora ta a McLaren volt az letclja, tlk kapta a pnzt, az tmutatst s az rtkeit - mirt mondott volna nekik ellent, brmire is krik? Ez az epizd taln felnyitotta r a szemt, hogy a vdett kzegbl kimerszkedve knytelen lesz sajt szemlyisget nveszteni, mert nem csupn a Trjai Fal makettje el lgatva rngattk marionett bbuknt. Aligha csoda, hogy az desapja, aki az lettapasztalatbl addan jobban tltja egy ilyen botrny hossz tv kvetkezmnyeit, bergott a McLarenre, s Lewis-t mentend Max Mosley-hoz fordult. Mindkt fl rszrl krltekint diplomcira lesz szksg, hogy elcsittsk a srtettsg rombol hullmait.
* * *
Most, amikor a Brawn GP, a Toyota s a Williams mr egy msodik, az Albert Parktl teljesen eltr plyn is gyorsnak bizonyult, egyrtelm, hogy az eddig megszokott erviszonyok tartsan felborultak. Nem lltom, hogy a Ferrari, a McLaren meg a BMW az egsz vre elshatjk magukat, s jobban teszik, ha mris 2010-re csoportostjk t az erforrsaikat, de egyik pillanatrl a msikra nem fognak magukhoz trni, az biztos. s ismt knos dilemmval nznek szembe: amennyiben tl sokat foglalkoznak azzal, hogy mg az idn visszanyerjk az egyenslyukat, annak megint a kvetkez ves felkszlsk lthatja krt. Annl is inkbb, hogy jvre ismt j szablyok jnnek, teht nehz lesz hasznostaniuk az idei fejlesztseiket. Dja vu?
Az "erforrsok megfelel csoportostsa" kvlrl nzve taln nem tnik tbbnek egy hangzatos, m homlyos kifogsnl a hagyomnyos lcsapatok Ronspeakkel lve "szuboptimlis" teljestmnyre, holott nagyon is gyakorlati akadlyokat takar. Mg ha egy szlcsatorna napi 24 rban, heti 7 napban is mkdik (illetve mkdtt tavaly), s kett van belle, akkor is heti 336 ra a teljes zemid - azaz, brmilyen soknak tnik, mgiscsak vges. Valakinek teht el kell dntenie, hogy mondjuk htfn reggel 8-tl dlig egy j els szrny-vglapot prblnak ki a szlcsatornban, dltl dlutn 4-ig egy msikat, dlutn 4-tl este 8-ig egy oldaldobozt tesztelik a kvetkez vi authoz, satbbi. A lers persze sematikus, de a lnyeg taln rthet belle: az ilyesfajta logisztikai kihvsok a kznsget alighanem teljesen hidegen hagyjk, jrszt mgis ezeken a sznfalak mgtti technikai rszleteken, s mindenekeltt a helyes egyensly megtallsn mlik, hogy kinek az autjbl lesz rka, s kibl nyl. Vagyis elszr minden az erforrsokon, aztn minden az erforrsok elosztsn dl el. Ezrt valban rthet, hogy a Ferrari s a McLaren a tavalyi rlt hajr miatt lemaradtak kiss a fegyverkezsi versenyben - a BMW Sauber kzpszersge viszont nagyobb blama, hiszen nluk ppen az okozta a konfliktust Robert Kubicval, hogy tzn-vzen t a 2009-es felkszlsre akartak sszpontostani.
dt ez a vltozatossg. Csak egy szempontbl nem rvendetes: sszezavarja a kznsget, legalbbis a kevsb tjkozott rszt. Ha az emberek azt ltjk, hogy az eddigi fszereplk, a Lewis Hamiltonok s Kimi Rikknenek hirtelen a talicskatologat httrszerepbe szorultak, mikzben az eddig lesajnlt statisztk nyalkn pipiskednek a rivaldafnyben, vajon nem fognak arra a kvetkeztetsre jutni, hogy a Forma-1-ben minden kizrlag az autn mlik? Ez relis veszly. Aki kzelebbrl kveti nyomon ezt a sportot, nyilvn mr rgta tudja, hogy az igazsg valahol flton van: egy j autval egy kzpszer versenyz is gyorsnak tnik, mg egy j versenyz egy kzpszer autt is gyorsnak tud lttatni, de csodk azrt nincsenek. A fejtetre llt vilg erre most vgkpp mindenkinek felnyithatta szemt. Ha azonban msbl nem is, legalbb a csapattrsak sszehasonltsbl leszrhetjk az rmteli tanulsgot, miszerint a versenyz szemlye mgsem mellkes.
Klnben pedig megkerlhetetlen igazsg, hogy a technikai sportokban is minden az embereken mlik: az autkat k tervezik meg, gyrtjk le, szerelik ssze s viszik ki a plyra, st, mg az elektronika szoftvert is k rjk. Sz sincs arrl, hogy gpek versenyeznnek egymssal.
* * *
A Malajziai Nagydjon vilgoss vlt, hogy 2009-ben mirt nem rdemes a Brawn GP ellen fogadni: nem csupn vk a leggyorsabb aut, de mg stratgiailag is k vannak a topon. Azrt Ross Brawn az mgiscsak Ross Brawn, legyen a ruhja akr piros, akr fehr. A vr nem vlik vzz.
A gyorsasg persze gyakran egytt jr a taktikai flnnyel. gy trtnt ez Sepangban is, ahol Jenson Buttonnak az biztostotta be a gyzelmet, hogy a nyers tempjnak ksznheten knyelmes elnyt gyjttt, ezrt elg volt azutn reaglnia az idjrsi vltozsokra, hogy a tbbiek ezt mr megtettk mgtte. Mindig rejt magban kockzatot, amikor az ember szraz plyra val gumirl esgumira vlt, vagy fordtva: ha csak egyetlen krrel elbb vagy ksbb teszi meg a kelletnl, azonnal elveszthet 8-10 msodpercet. Aki elg tetemes elpnnyel vezet, megengedheti magnak, hogy kivr, s csak akkor lp meg valamit, ha az az ellenfeleinl mr bevlt. gy ht, mg a tbbsg a 26-28. krben cserlte intermediate-re az esgumijait, Button a 29-edikben; aztn, amikor az es ismt rkezdett, a mezny zme a 30. krben ment vissza a boxba rendes esgumikrt, Jenson viszont csak a kvetkezben (noha a klnbsg termszetszerleg nem volt egy teljes kr, hiszen mr a 31-edikben jrt, amikor az ldzi befejeztk a 30-adikat).
Ez kulcsmomentum volt, ugyanis a versenyt a 33. krben szaktottk flbe, ami a szablyok szerint azt jelentette, hogy a vgeredmnyt a kt krrel korbbi - azaz ppen a 31. kr vgn rvnyes - sorrendbl llaptottk meg. Ezrt azoknak, akik a 30. krben jrtak a boxban, mint pldul Lewis Hamilton, Felipe Massa, Timo Glock vagy Mark Webber, vletlenl rosszul jtt ki a lps; azoknak viszont, akik a 31-edikben vteleztek esgumit (Jenson Button, Rubens Barrichello s Jarno Trulli), kifejezetten jl. Mr csak azrt is, mert a boxutcban szeltk t a clvonalat, ezrt azt az idt, ami ahhoz kellett, hogy a sebessgkorltozst betartva visszatrjenek a plyra, vgl jrszt megsproltk.
Sepangban ismt bebizonyosodott a rgi igazsg, miszerint a plyn az a siker kulcsa, hogy a megfelel pillanatban a megfelel gumit kell hasznlni. Glock gy csinlt bolondot az ellenfeleibl, hogy amikor eleredt az es, a meznybl egyedliknt tetetett intermediate-eket az autjra; ez a sajt dntse volt, teht nincs mese, megrdemelte a 3. helyet. Ami azt illeti, a msodikat is megrdemelte volna, mert olykor mg Buttonra is 8-10 msodpercet vert krnknt, de miutn a 30. krben is ttrt az esgumikra, balszerencsjre csak a 32. krben elzte vissza Nick Heidfeldet, s az a megszakts miatt mr nem szmtott bele a versenytvba.
Heidfeld ekzben a "lass vz partot mos" filozfijt kvetve, megingathatatlan egykedvsggel nzte, hogy a tbbiek olyan lzas sietsggel ingznak a boxutca s a plya kztt, mint mhek a kastl a rtig. A versenyzk zme sszesen hromszor cserlt kereket, ten pedig (kztk Button) ngyszer, Heidfeld azonban hihetetlen mdon csupn egyetlen alkalommal tette tisztelett a szerelinl. Egyszer mg behvtk volna interekrt, de megint zuhogni kezdett az es, ezrt nknyesen gy dnttt, inkbb a plyn marad. Jl tette.
|
|
FELL: Hrom dobogs, hrom eltr taktika: Button azrt nyert, mert gyors volt, Hedifeld a higgadtsgnak hla kerlt a pdiumra, Glock pedig j tlkpessgnek ksznhette a 3. helyt. A kridk grafikonja (nagythat) ALUL: A hrom versenyz helyezst jelz grafikon. Heidfeld stabilan lpegetett egyre feljebb, ahogy a tbbiek fejvesztve kirohangltak elle a boxba. |
|
|
Heidfeldnek az adott lehetsget erre a bravrra, hogy a rajthoz alaposan feltankoltk az autjt, ezrt az els boxkillsval meg tudta vrnia az est. t msik versenyz - Hamilton, Massa, Alonso, Piquet s Nakajima - is ugyangy tett, k azonban ksbb egytl egyig a kapkods ldozatul estek. Felipe pldul 5. lett volna, ha a 29. krben nem szltjk ki interekrt, de gy mg pontot sem szerzett.
Persze a Ferrari Rikknennel kvette el az igazi hibt. Vele pontosan azt tettk, amitl Brawn nhny vvel ezeltt va intett mindenkit: amikor a 19. krben, mg szraz plyn, esgumit tettek az autjra, egy olyan helyzetre prbltak reaglni, ami mg ki sem alakult. Radsul r sem voltak knyszertve, hiszen Kimi az 5. helyen haladt, gy azonban 5 kr leforgsa alatt vesztett egy teljes percet, s amikor az tnedvesedett KERS miatt vgl kiszllt jgkrmet majszolni, mr csak 14. volt. A Ferrari nyilvn annyira ktsgbe van esve, hogy az elhullajtott morzsk felszedegetse helyett dupla vagy semmit jtszik. Pszichsen nincsenek hozzszokva ehhez.
Az igazsghoz azrt hozztartozik, hogy nem csak k kvettk el ezt a taktikai hibt: a Force India szintn mindkt autjra esgumit rakatott mr a 19. krben, majd egy krrel ksbb Sbastien Bourdais is kvette a pldjukat. (Nem vletlen, hogy az addigra bemelegedett, s a mrskelten vizes aszfalthoz optimlisan lekopott esgumikkal ksbb, a 23. s a 28. kr kztt ppen k ngyen voltak a leggyorsabbak a plyn. Ekkor azonban mr ks volt.) St, valjban Glockot leszmtva a mezny sszes tagja rontott, amikor a 22. krben intermediate helyett esgumikat vlasztott. A csapatokat alighanem azt tveszthette meg, hogy amikor Malajziban esik az es, rendszerint azonnal szakadni kezd, most viszont valamirt lassan kezdett szemerklni, ezrt az aszfalt sokig (pontosan a 30. krig) csak mdjval volt nedves.
Egybknt, ha a versenyt jraindtjk, tovbb tarthatott volna 2 rnl, a Sportszablyzat 5.3-as paragrafusnak rtelmben ugyanis a megszakts idtartamt hozzadjk az idlimithez (ez trtnt pldul a 2007-es Eurpa Nagydjon is, amely 2 ra 6 percig tartott). Amg az autkra lassacskn rsttedett a rajtrcson, volt rla sz, hogy a Safety Car mgtt mg lehzatnak velk 10 krt, mivel ennyi kellett volna ahhoz, hogy elrjk az eredeti tv 75%-t, s gy ne fl pontokat kelljen sztosztogatni a versenyzk kztt - m a plyaviszonyokra val tekintettel vgl lemondtak errl.
Kr, hogy ilyen hamar vget rt, de egy verseny inkbb legyen rvid s fordulatos, mint hossz s unalmas, nem? |