Amikor Felipe Massa a Knai Nagydj utni sajttjkoztatn komoran s a zavart szemltomst szgyenkezn leplezve arrl kezdett mormogni valamit, hogy mieltt a verseny 49. krben kikerlte csapattrsa autjt, akr a plyra szrdott trmelket, erbl gyorsabb volt nla, s a versenymrnke, Rob Smedley ekzben nhny emelettel lejjebb ppen gyzkdni prblta a tvs kollgkat, hogy Kimi Rikknen szemcssedssel kzdtt, ezrt lassult le, mint egy reums csiga, hirtelen nem is tudtam, hogy elbgjem-e magam, vagy inkbb rhgve a billentyzetre dljek. Aha, persze. Szemcsseds. Minket meg ma vakartak le a falvdrl.
Mg mieltt valaki felesleges indulatokba hergeln magt, mr elljrban kzlm, hogy nem a csapatutastsokat szidom. Azokat szidom, akik a csapatutastsokat szidjk. Zavaros? Sebaj, majd mindjrt vilgos lesz, akr egy felfjt gumi belseje a szingapri jszakban, ramsznet idejn.
Kezdjk ott, hogy soha nem rtettem, mi a baj a csapatutastsokkal. Aki mg ennyi v utn sem kpes felfogni, hogy a Forma-1 minden unalmas ltszat ellenre nem egyni sport, a cehhet ugyanis a csapatok lljk, mgpedig bussan, az nzzen inkbb amatr agyaggalamb-lvszetet - s ezt nem srtsnek sznom. A stn kutyja ott van elsva, hogy hiba a ktsgbeesett vesztesek utols szalmaszla, azaz a konstruktri vb-cm, valjban a csapatok szmra is csak az egyni vilgbajnoksg r tbbet egy sovny vigasznl, ezrt alapllapotban mindent arra a lapra tesznek fel. Teht paradox mdon a csapat legfbb rdeke is az egyni gyzelem, s innentl aztn minden legfeljebb kt sorban levezethet. Ha megnyered a konstruktri vilgbajnoksgot, maximum te nnepelsz, s azt is savany, nem tl meggyz nltatssal, ha viszont megnyered az egynit, tged nnepelnek. Nem mindegy.
Radsul, ha gy alaposabban megforgatjuk magunkban ezt a kereket, arra is knytelenek vagyunk rjnni, hogy az egyni vilgbajnoksg nem is igazn egyni, s a konstruktri sem igazn konstruktri. Mert hiba vgez egy versenyz akr az sszes ellenfelnl jobb munkt, menthetetlenl az autjra van utalva, ezrt a pontjainak szma sem kizrlag az szemlyes teljestmnyt tkrzi, hanem egyben a csapatt is. s vice versa: egy csapat semmire sem megy a tbbieknl megalzan gyorsabb autjval, ha a versenyzi egynileg nem nyjtanak elg j teljestmnyt. Ergo bizonyos fokig az egyni vb is csapat vb, s a csapat vb is egyni vb. Ez nem spanyolviasz, de azrt a rend kedvrt rdemes megllaptani.
Mindebbl kvetkezik, hogy amg egy csapatnak eslye van megszerezni az egyni vb-cmet, mindent meg fog tenni rte, s ezen nincs is mit hbrgni, lvn az az a vgs cl, aminek rdekben, mintegy 800-1000 ember szerny kzremkdsvel, egyltaln sszebuherlja s plyra kldi azt az istenverte futurisztikus tragacsot. Hogy tkzben ritulisan fel kell ldoznia az egyik versenyzjt? No problem.
Szz sznak is egy a vge: csapatutastsok voltak, vannak s lesznek. Nem azrt, mert ezt szmtalan trtnelmi pldval al lehet tmasztani, hiszen, s ehhez nem is kell klnsebben cinikusnak lenni, a trtnelem ktsgkvl legalbb annyi rossz pldval szolgl, mint jval, hanem azrt, mert mindez benne rejlik a rendszerben. A Forma-1 fl vszzados, st, a nagydjversenyzs immr szzados szvetben. Nincs rtelme kaplzni ellene; a csapatok gy vagy gy, de gyis elrik, hogy az a versenyzjk vgezzen elrbb, akinek a szent cl rdekben elrbb kell vgeznie. Vagyis ebben az esetben Felipe Massa. Nincs ebben semmi rossz; ha nem tennnek meg mindent a gyzelem rdekben, a magam rszrl gy reznm, hogy tvernek, mert az gynevezett sportszersg nevben megjtsszk magukat. Azonnal el is menne a kedvem az egsztl. Nem cirkuszt akarok ltni, ahol minden a mlyen T. publikum kedvrt trtnik, hanem kkemny, kompromisszumok nlkli sportot, minden hten hbort - lehetleg srltek nlkl.
Persze ezt az egszet mr elre ltni lehetett akkor is, amikor a Ferrari 2002-es ausztriai hzsa utn betiltottk a csapatutastsokat. Annak csak a korltolt fafejek rlhettek felszabadultan, mert legfeljebb k hihettk, hogy mostantl minden mskpp lesz, s aki elrbb halad, az majd elrbb is fog vgezni, az rtatlan gyengbbet nem nyomjk el a megtalkodott ersebb kedvrt, blablabla. Holott az igazsg sokkal kibrndtbb: a csapatok tovbbra is meglpik, amit kell, csak kzben gy tesznek, mintha nem. ljen a kpmutats!
Mert ha olyasminek akarunk gtat vetni, amit gyis mindenki csinlni fog, az nem is lehet ms, mint a kpmutats meleggya. Prbljuk csak betiltani az evst vagy a szexet, s mris ltni fogjuk, hogyan mkdik ez. Mivel a csapatok ma is ppgy meg akarjk nyerni a vilgbajnoksgot, ahogy t vagy tz vagy hsz ve, egy Kimi Rikknent adott esetben ppgy flre fognak parancsolni az tbl, mint egy David Coulthardot, egy Carlos Reutemannt vagy egy Peter Collins-t. A klnbsg mindssze annyi, hogy kedves kis sznjtkot rittyentenek neknk, mesterien kifundlt ltszatindokokkal altmasztva a vilg legkzenfekvbb akcijt, aminek pedig valjban nem is kellene magyarzatra szorulnia. Mr csak Felipnek maradt relis eslye a vilgbajnoki gyzelemre, ht Kimi el parancsoltk - hol itt a problma?
Megmondom n, hol van: a Sportszablyzat 39.1-es paragrafusban, ht ott. "A verseny vgeredmnyt befolysol csapatutastsok alkalmazsa tilos." Mi ez a hlyesg? Ez az oka annak, hogy az rintettek nyltan nem ismerhetik el a nyilvnvalt; Massnak s Smedley-nek ezrt kell baromsgokat sszehordaniuk szemcssedsrl, a Rikknen figyelmt menet kzben elvon szivrvnyrl, vagy tudom is n, mirl. Ez az ostoba s korltolt, gtlstalanul populista s demagg szably az, ami ilyen mltnytalan sznjtkra knyszerti ket, s ami miatt Ron Dennis is "fantasztikusan sportszer gesztusnak" igyekezett lczni, hogy Heikki Kovalainen Hockenheimben elegnsan flresasszzott Lewis Hamilton tjbl. Mivel azonban gyis mindannyian - a versenyzk, a csapatok, a sportfelgyelk, az jsgrk, a nzk - tisztban vagyunk vele, hogy ez az egsz egy sznalmas sznjtk, ha jobban belegondolunk, az rintettek knyszer kpmutatsa valamennyink szmra egyformn megalz. Akkor mgis mirt van szksg erre a nevetsges tilalomra? A ltszat kedvrt? Igazn gratullok... Ennyi ervel betilthatnnk a gravitcit is. Aztn kiugorhatnnk az ablakon.
A sanghaji drma vgkifejlett ltva mg n szgyelltem magam Felipe helyett is, holott szemltomst sem repesett az rmtl (hiba: Felipe azrt nem Michael Schumacher, aki szintn elhiszi magrl, hogy alanyi jogon jr neki a gyzelem). Csak a helycsert firtat tapintatlan krds hallatn szokatlan felszabadultsggal vigyorg Kimi, meg az jsgri hergelst azonnal lepattint Lewis ("Heikki is megtette volna") enyhtett valamelyest a feszengsemen. Mindig knos, ha nhny szzmilli embert tltsz hazugsgokkal kell traktlni, az egszben mgis az a legkellemetlenebb, hogy emiatt a brgy tilalom miatt mg egy spontn ksznetet sem lehet mondani annak, aki felldozta magt a kedvedrt. Felipt ismerve biztosra veszem, hogy is knnytett volna a lelkn, ha nkntelenl megereszthet egy "hls vagyok Kiminek", vagy valami hasonl, teljesen termszetesen hangz mondatot. Nem az hibja, hogy a kamerk eltt nem tehette meg - egy szablyszegst mgsem ismerhet el premier plnban.
Akkor ht ki a hibs emiatt a nevetsges szablyrt? Mi vagyunk, mindannyian. Mindenki hibs, aki hat vvel ezeltt boldogan nnepelte a vrs rdg mveknt aposztroflt csapatutastsok cinikus betiltst. Igen, cinikus betiltst, hiszen akik megtettk ezt a lpst, pontosan tudtk, hogy a tilalom csupn a ltszatot szolglja, s nem j msra, mint betmni az elvakultan hborg tmegek szjt. Ahelyett, hogy higgadtan elmagyarztk volna a csapatutastsok httert s ltjogosultsgt, vrbeli populista politikt folytatva engedtek a felhergelt kznsg nyomsnak. s ebben jelents szerep jutott a Ferrari vetlytrsainak, akik nem vettk vdelmkbe a kimondva-kimondatlanul ltaluk is vallott elveket, hanem a pillanatnyi hullmot a szeretetremltsg kedvrt lszenten meglovagolva rugdosni kezdtk az olasz csapatot. Attl a Williams-tl, amely Damon Hillt is tbbszr flrelltotta Alain Prost tjbl, s attl a McLarentl, amely David Coulthardot felldozta Mika Hkkinen kedvrt, fjdalmasan kibrndt kpmutats volt ez.
Persze rtem n, hogy valjban ktfle csapatutasts ltezik, s csak az egyikkel van igazn bajunk: azzal, amelyik elre, az eredmnyektl fggetlenl elrendeli, hogy ki legyen a gyztes. De vajon valban van ilyen? Tulajdonkppen nem hiszem. Igazsg szerint egyetlen csapat sem ellensge nmagnak, ezrt senki nem tolja az eltrbe a lassabb versenyzjt. Azrt tmogatjk XY-t, mert szintn hisznek benne, hogy vele van eslyk a sikerre, s ha a tapasztalatok rcfolnak erre, idvel gyis elvesztik ezt a meggyzdst; a kzhiedelemmel ellenttben teht soha, senkinek nem jrt alanyi jogon a gyzelem. Mg Ayrton Sennnak sem. Michael Schumachernek sem. A kiemelt sttuszuk valjban nem ok volt, hanem okozat; s klnben is, ma, a telemetria korszakban minden csapatnl pontosan tudjk, hogy melyik versenyzjktl mire szmthatnak, s hogy melyikkre rdemes feltennik mindent. Amikor gy alakult, hogy 1999-ben, a lbtrse miatt Schumachernek nem volt eslye a vb-cmrt kzdeni, t is habozs nlkl Eddie Irvine szolglatba lltottk. Az F-1-ben tnyleg nem res szveg, hogy a csapat rdeke az els.
A csapatutastsok ppen ezrt, a ltszattal szemben sohasem a csapattrs ellen irnyulnak, hanem mindig egy kls fenyegets ellen. De ha mr mindenron ragaszkodunk a tilalomhoz, legalbb rjuk t gy a szablyt, hogy "amg matematikailag mindkt versenyz eslyes a vilgbajnoki cmre, s ezt az adott futamon belli stratgiai eltrsek sem indokoljk, tilos helycserre utastani ket", vagy valami hasonlra. Bevallom, hogy annak idejn, az ausztriai eset utn n is felhborodtam, de nem magn a helycsern, hanem azon az otromba pkhendisgen, amellyel a Ferrari a nyilvnossg eltt kezelte az gyet.
Itt lenne az ideje, hogy felszmoljuk ezt a szablyknyvben intzmnyestett kpmutatst, s tiszta helyzetet teremtve feloldjunk vgre egy olyan tilalmat, amit gysem tart be senki. Csak kzben neknk, a kznsgnek is fell kellene nnnk ahhoz, hogy nha elviseljnk egy kis kellemetlen szintesget. Sznyogcsps...
* * *
Mikzben abban, ahogy a versenyztrsai megtlik, a Japn Nagydj utni hten sikerlt schumacheri mlysgekbe sllyednie, Lewis Hamilton a plyn egy stlszer kettssggel schumacheri magassgokba emelkedett, amikor Sanghajban az elmlt idszak egyik legflnyesebb teljestmnyt nyjtva slyos csapst mrt az ellenfeleire McLarenjvel. Lehet, hogy - Bernie Ecclestone szavaival lve - "arrogns", s tl sokat kpzel magrl, ezzel is "irritlva" a tbbieket, az azonban ktsgtelen, hogy Lewis vezetsi kpessgei fenomenlisak, s ha j napot fog ki, mr ma is kpes felnni a legnagyobbakhoz.
Knban mindenesetre volt a tanrbcsi, a trsai pedig hanyag s flszeg dikoknak tntek mellette. Nem elg, hogy a szombat dleltti P3-at leszmtva kivtel nlkl az sszes szabadedzsen s az idmr mindhrom etapjban 1. lett, vasrnap megnyerte a versenyt, s megfutotta a leggyorsabb krt is. Meggyzbb produkcit nehz lett volna elkpzelni, s mindezt azok utn, hogy a kritikusai ssztzet zdtottak r, amely ell a jelek szerint elre meneklt, biztos, ami biztos alapon. Amikor szembestettk a brlatokkal, Lewis azt mondta: "Inkbb szrakoztatott a dolog. Ert mertettem bellk." hm.
A McLaren - jobban mondva a Hamilton-fle McLaren - sanghaji flnye meglepetsszmba ment azok utn, hogy alig egy httel korbban, Fujiban egyrtelmen a Ferrari volt az r, s azta komoly fejlesztsre egyik csapatnl sem nylt md. Noha a ltszat a klnleges krlmnyek (rtsd: lassacskn megszokott vl bakik sorozata) miatt ms volt, ktsg sem frhetett hozz, hogy a japn plyt a nyers temp rtelmben a Ferrari uralta, ami emlkezetes mdon abbl is ltszott, hogy a verseny 20 leggyorsabb krbl 17-et Felipe s Kimi futottak meg. A Ferrari szemszgbl nzve azonban arra a lehangol s nmileg groteszk kpletre szklt le a 2008-as idny, hogy br nagy ltalnossgban az F2008 tnt a legtkpesebb autnak a meznyben, amikor k voltak a leggyorsabbak, elbaltztak valamit, amikor meg nem baltztak el semmit, nem k voltak a leggyorsabbak. Igaz ugyan, hogy Interlagos-ban mg nem lobogott a kocks zszl, vagyis nincs vge a dalnak, de annyi biztos, hogy ezzel a recepttel nehz vilgbajnoksgot nyerni.
Hogy mitl vltoztak meg az erviszonyok sz szerint egyik htrl a msikra? "Brcsak tudnm" - felelte a McLaren vezrigazgatja, Martin Whitmarsh, amikor a Knai Nagydj utn errl krdeztk, s ez hven mutatja, hogy a Forma-1 olykor a fszerepli szmra is mennyire tlthatatlanul sszetett. Kzenfekvnek ltszott a feltevs, hogy a gumikon fordult a kocka, hiszen a Japnban bevetett lgy/kzepes kombinci helyt Knban a kzepes/kemny leoszts vltotta fel, s kztudott, hogy a kemnyebb keverkek inkbb a gumikat knnyebben bemelegt McLarennek kedveznek - ezt a magyarzatot azonban egyik csapat sem tartotta kielgtnek. A Ferrarinl gy vltk, tl gyenge kifogs lenne a rszkrl, a McLarennl pedig azt mondtk, szerintk a gumik felhasznlsnak mdjban mr minimalizldott a klnbsg az MP4-23 s az F2008 kztt.
Azrt ez az llts nem felttlenl meggyz, mert mindenki lthatta, hogy Kimi Ferrarijn mg a verseny vgn, 18 egyhuzamban teljestett kr utn is olyan rintetlennek tntek a lgyabb gumik, gy virtott rajtuk a fehr csk, mintha most jttek volna le a gyrtsorrl - ami egyrtelmen arra utal, hogy nem tudta kellen tapadsra brni ket. Kimi kridgrafikonja ekkor, azaz az utols etapban olyan bolondul pattogott, akr egy ping-pong labda (vajon tnyleg szemcssedssel kzdtt, vagy csak hol lelasstott, hol felgyorstott annak fggvnyben, hogy Massa, akit be kellett vrnia, mennyire kzeledett hozz?), holott Felipe a lgyabb keverkkel kifejezetten egyenletes tempt diktlt az els kt etapban. Az viszont tny, hogy a McLaren kszkdni szokott a lgyabb gumikon, m Lewis most vgan elvolt velk, st, mg jobbnak is rezte ket a kemnyebbeknl az utols etapban - persze akkor mr csak motorsprol zemmdban stakocsikzott. Ezek szerint a gumikkal kapcsolatos bra mr nem annyira vilgos, mint az idny korbbi szakaszban volt, a Ferrari remnyei szempontjbl mgsem igazn biztat, hogy Interlagos-ba idn a tavalyinl egy fokozattal kemnyebb keverkeket fogja szlltani a Bridgestone (a szuperlgy/lgy helyett a lgy/kzepeset).
|
|
|
Hamilton, Rikknen s Massa krid-grafikonja (klikkelve nagythat). Az els etapban Lewis 0.25 msodperccel gyorsabb volt Kiminl, de Felipe mg lassabbnak bizonyult, holott az autjban volt a legkevesebb benzin. ALUL: Nhny pilta krid-eloszlsa. Feltn, hogy a hrom llovas kridejei szokatlanul egyenletesen szrdnak, nem csoportosthatk "klaszterekbe", csomkba. |
|
Lewis termszetesen nem dlhet htra, mert a Ferrari s a McLaren ngy versenyzje kzl mr az egyetlen, aki ebben az vben mg egyszer sem esett ki mszaki hiba miatt. Heikki Kovalainen motorproblmi az utbbi kt futamon (mg ha a Japnban elszenvedett hiba valdisgban sokan ktelkednek is - br rdekes reklmfogs lenne ppen a Mercedes-re kenni egy szndkos kiesst, amikor brmilyen rgy megfelelne) nem tekinthetk ppen biztat eljelnek. Lewis Brazliban knytelen lesz ugyanazt a motort hasznlni, mint Knban, mert igaz ugyan, hogy mg nem ltte el a jokert - azaz nem hasznlta ki az idn bevezetett egyszeri szabad motorcsere lehetsgt -, a Sportszablyzat azonban erre az idnyzrn mr nem is biztost lehetsget. A McLarennl persze tudjk, hogy kiss cirds kifejezssel lve a mszaki hiba rnya borul a legfenyegetbben a vgs gyzelmk fl. Ahogy Whitmarsh fogalmazott tallan: a motorokat mindig utolrheti a "csecsemhalandsg", brmennyire is jak vagy j llapotban vannak. Krdezzk csak meg Felipt...
De a Kubica s a BMW kiesse utn immr ktszereplsre szklt vilgbajnoki kzdelem pszicholgiai vonatkozsai sokkal rdekesebbek. Tny, hogy - amint azt az ellentbor tagjai kajnul szeretik emlegetni - Lewis-nak most ppgy 7 pont az elnye, ahogy egy vvel ezeltt volt, amikor vgl sikerlt is elbuknia a vilgbajnoksgot. Ez most is megtrtnhet (ha esetleg ismt szeleburdi lesz is, nzzk el neki; brmennyire mris a rivaldafnyben li az lett, nem szabad elfelejtennk, hogy ez mg csak a msodik szezonja, s ilyen fiatalon vajon melyik versenyz nem volt forrfej?). Akad azonban egy fontos klnbsg: mg Knban tavaly, egy zavarbaejt kicsszssal 7 pontra cskkent az elnye, most ugyanott egy meggyz erdemonstrci utn 7 pontra ntt, s ez llektani szempontbl korntsem mellkes, mert mindig a tendencia a meghatroz. Lewis ezttal egy felemel siker hullmait meglovagolva szrfzhet t az cenon Brazliig. Bizonyos rtelemben persze Felipe helyzete az egyszerbb, hiszen neki csak mrlegels nlkl bele kell adnia a vezetsbe mindent, amije van, aztn majd a vgn kiderl, hogy ez mire volt elg; Lewis ezzel szemben knytelen megfontoltan taktikzni, de azrt lehetleg anlkl, hogy kibillenne a termszetes ritmusbl.
s, amikor a teljestmnyt rtkeljk, ne feledkezznk meg arrl sem, hogy mire volt kpes ugyanazzal az autval a csapattrsa. Heikkit ktsgkvl tbb balszerencse rte, mgis elgondolkodtat, hogy a BMW mindkt versenyzjnl, st, mg a csak mostanban megtltosod Fernando Alonsnl is kevesebb pontot gyjttt, s a meglepen ers idnykezdet utn lassacskn beleszrklt a meznybe. Ha a hten mr is kiborult a McLaren szerinte egyoldal bnsmdja miatt, az ugyanakkor mr alighanem jelent valamit, s a felhborodsa bizonyos fokig rthet: tny, hogy a kilenc olyan versenybl, amikor mindketten bejutottak a Q3-ba, s az zemanyagszintjkre is fny derlt, mindssze egyszer mehetett kevesebb benzinnel - Silverstone-ban, ahol gy le is tudta gyzni Lewis-t az idmrn, megszerezve a pole-t. Ez nmagban mg nem lenne problma, mert a magasabb zemanyagszintbl elnyt is lehet kovcsolni (Kiminek pldul, mivel versenykrlmnyek kztt a legersebb, tavaly ta ez a kedvenc taktikja), csakhogy Heikki ltalban nem 1, hanem jellemzen 2-3 krrel kap tbb benzint Lewis-nl, ami a mostanban tapasztalt szoros kzdelemben mr tbb hely vesztesget szokott jelenteni a rajtrcson. A legszlssgesebb Magny-Cours-ban volt a helyzet, ahol Heikki autja a Q3-ban s a nyitetapban 6 krre val benzinnel volt nehezebb Lewis-nl, s Melbourne-ben, ahol szintn tetemes, 4 krnyi volt az eltrs. Ez mr sok.
Heikkinek ugyanakkor szembe kell nznie vele, hogy - jelenleg legalbbis, nagy ltalnossgban - Lewis a gyorsabb, s gy nem ok nlkl r tesznek fel minden ttet. Elkpzelhet, hogy a McLaren a 2007-es tapasztalatokbl tanulva valban szndkosan vlasztott egy bks s diszkrt msodhegedst, m Ronnak nagyon rsen kell lennie, mert ha Alonso utn Hamilton egy jabb csapattrsa kezd nyilvnosan elgedetlenkedni, az mr komolyan rossz fnyt vethet arra, ahogy Wokingban a versenyzkkel bnnak. A Schumacher-korszakban a Ferrarinl is voltak hasonl problmk, ott mgis ngy-hat vet kibrtak a msodik szm aut pilti, ezrt bellrl nzve nem lehetett eredenden rossz a helyzetk, s valsznleg tbbet ptyolgattk ket. Coulthard viszont azt meslte, hogy Ron nha tbb nagydjhtvgn t egyetlen szt sem szlt hozz - az embert, ha kicsit is rzkeny, knnyen kiborthatja az ilyesmi.
|