Sebastian Vettel az l plda r, hogy a betegesen tl-PR-ezett s agyonszablyzott Forma-1-ben sincs szksg mnis irnytsi knyszertl szenved hivatalnokokra, akik a versenyzk minden egyes lpst s szavt a szponzorok ignyeihez akarjk igaztani.
Sebastian Vettel monzai gyzelmnl nagyobb rmhr aligha rhette volna a Forma-1-et. Nem, nem azrt, mert j hs szletett, ami egybknt tagadhatatlan, s mg csak nem is azrt, mert egy zrjelben lesajnlt gyflcsapat bebizonytotta, hogy mgsem a pffeszked autgyrak a vilg, hanem valami egszen msrt - azrt, mert egyszer s mindenkorra kiderlt, hogy a siker manapsg sem csupn a krzvel s vonalzval megszerkesztett robotversenyzk kivltsga.
A paddock belptetkapuja nagyjbl olyan, mint gyerekkorom egyik kedvenc jtka, az a sznes manyag gmb a klnbz formj lyukakkal az oldaln: csak azokat engedi t, akiket ppen a megfelel alakra nyirblt az let, a rutin, netn a (tl) sokat tapasztalt jakark nyjas serege. Ki itt belpsz, hagyj fel minden remnnyel... Na j, ennyire taln nem tragikus a helyzet, az azonban ktsgtelen, hogy az elmlt vek sorn az F-1 egsz szemlletn eluralkodott az a nevetsges rgeszme, miszerint a versenyzk minden egyes lpst s szavt elre meg kell tervezni, nehogy egy megbocsthatatlanul gyenge pillanatukban valami szintt talljanak tenni, vagy urambocs', ami mg rosszabb, mondani. Hogy ezt a cspsvel elviselhetetlen viszketst okoz bogarat vajon a legrtatlanabb nyelvbotlsra is gonoszul rvetd, krosan tlkpzett modern kzvlemny, avagy a csapatok betegesen vatos PR-stbja ltette el a felelsk flbe, nem tudnm eldnteni. Alighanem e kt tnyez klcsnhatsn alapul, szerves folyamat zajlott le a szemnk eltt szrevtlen alattomossggal. Mindenesetre tny, hogy - amint azt a rgi szp idkben mondtk volt - manapsg mr knnyebb tjutnia a tevnek a t fokn, mint egy versenyzbl kihznia valamit, ami nem volt lerva a kezbe nyomott, a legmodernebb random technolgin alapul nyilatkozatgenertor ltal ellltott gpi librettban. Mrmint nem a tevnek.
Node nem akarom ezt tovbb ragozni: inkbb rljnk annak egytt, drga polgrtrsak, hogy Sebastian Vettel nem ilyen. Mert valban nem ilyen. Sebastian, akit a csapattl ellesett lazasggal mostantl taln n is btorkodhatok egyszeren "Seb-nek" nevezni, hs-vr ember a birodalmi rohamosztagosok lehangolan uniformizlt seregben. A paddock-ban, ebben a minden termszetellenes kzegek legtermszetellenesebbikben, maga a kt lbon stl termszetessg.
Hinyzik belle mindaz a mesterkltsg, giccs, macssg, megjtszott lojalits s mvi titokzatossg, amitl a foszladoz sablon szerint igazi F-1-es versenyz lesz valaki. Nincs szksge hbresek seregre, akik a sisakjt, a napszemvegt s a kedvenc kpregnyt cipelik utna a rajtrcsra, nem kell a szjba rgni, hogy mit mondjon az jsgrknak, s a piltk azon kivtelesen ritka alfajhoz tartozik, akik mg menedzsert sem alkalmaznak. Hogy mirt? Nem fogjk elhinni: azrt, mert "mg nem rt el eleget ahhoz, hogy menedzserre legyen szksge." s ez nem vicc; a Toro Rosso egyik tagja meslte nekem, akivel mg a Magyar Nagydj htvgjn csevegtem a Fradiplyn, az F-1-es focimeccs kzben, hogy Seb maga hozta fel ezt az indokot. Manapsg, amikor a fiatal tehetsgeknek mr a pelenkavsrlst is menedzser segti, hihetetlenl szokatlan magatarts ez. Seb maga intzi az gyeit, s ily mdon tkletesen sszeillik jelenlegi csapatfnkvel, Gerhard Bergerrel, aki a menedzser nlkl dolgoz piltk egyik utols mohiknja volt.
Amellett, hogy eszeveszetten gyors, Vettel hihetetlenl jl is kommunikl. Igazi trsasgi lny; kedlyesen szocilis, anlkl, hogy tolakodan extrovertlt lenne. Amikor tavaly, a World Series by Renault hungaroringi htvgjn kb msfl rt beszlgettnk vele egy knyelmetlenl szk, lepukkant kamionban, feltn fesztelensggel s magabiztossggal vlaszolgatott a krdseinkre, szemltomst cseppet sem rettenve meg attl, hogy hat idegen jsgr nz vele farkasszemet. Ekkor mr tl volt az 2007-es USA Nagydjon, ahol 8. helyvel, a srlt Robert Kubict helyettestve az F-1 trtnetnek legfiatalabb pontszerzje lett, de egyszeri alkalomrl lvn sz, mg a WSR-ben is folytatta a versenyzst. Hihetetlen volt, hogy az ottani ellenfelei milyen kamaszosan esetlennek tntek hozz kpest; hebegtek-habogtak, mikzben a 19 ves Seb magtl rtetd termszetessggel, humorosan s lendletesen beszlt brkivel, brmirl. nbizalom krdse az egsz: aki tisztban van nmagval, az magtl is tudja, hogy kinek mit mondhat, s mit nem. Nem kell lopva folyamatosan a csapat sajtsra sandtania, hogy ezt most szabad-e nekem itten kikotyogni... Ettl persze mg senki nem lesz gyors a plyn, m az nrvnyestsi kpessg, ezt felesleges is tagadni, minden kzegben meghatroz.
Jl ltszik ez az F-1-ben is, ahol Seb igazi trsasgi ember. sztnsen kifinomult rzkkel polja a kapcsolatait a trsaival az olyan, manapsg ritknak szmt kzssgi esemnyeken, mint amilyenek pldul a versenyzi pardk; nem hiszem, hogy ezzel a hts szndkkal teszi, tudat alatt valsznleg mgis helyesen rrzett, hogy az ellenfeleihez fzd viszonya a plyn is meghatrozza a vele szemben tanustott magatartsukat. Nincs ebben semmi meglep: az ember a piltaflkben is csak ember marad, s legyen brmennyire profi, sztnsen mskpp viselkedik azzal, akivel a civil letben j a kapcsolata. 300-as tempnl senkinek nincs szksge felesleges ellensgekre. Seb-nek radsul mg humora is van; elg rnzni arra a mris klasszikus fotra, amelyen a mezny kt finnjvel beszlget. Aki egy Kimi Rikknent kpes megnevettetni - figyelem: nem halvnyan megmosolyogatni, hanem szintn, szvbl megnevettetni! - az mr rossz ember nem lehet. Mintha csak a nagyszer Graham Hillt ltnnk, aki aktulis ugratsai egyikt jtssza el ppen Jim Clarkkal b negyven vvel ezeltt. Varzslatos. Nem csoda, hogy a Toro Rossnl odavannak rte.
Persze tudom, hogy szinte mindannyian gy kezdik, aztn szp lassan elrontjk ket. s mgsem egszen, mert az F-1-ben a fiatalok kztt is ritka az olyan spontn egynisg, mint amilyen Vettel. Neki radsul szerencsje is van, hogy annl a csapatnl versenyezhet, ahol a korltok nlkli lazasg s vagnysg a jelsz, s ahol nem flnek egy olyan mersz s szellemesen szkimond kiadvnnyal borsot trni a nagyok orra al, mint a Red Bulletin. Seb itt, legalbbis egyelre, h maradhat nmaghoz, anlkl, hogy rerltetnk a sok politikailag hiperkorrekt PR-maszlagot. Tiszta mzli, hogy a Red Bullnl ppen a lazasg a brand-image alapja.
A sors irnija, hogy amikppen bizonyos szempontbl a Red Bull is egyfajta anti-McLaren (Ron nem vletlenl tiltotta ki a motorhome-jbl a Red Bulletint), gy Vettel is egyfajta anti-Hamilton. Termszetesen nem a plyn, ahol mindketten fldntlian tehetsgesek, hanem sokkal inkbb a htterket nzve. Lewis maximlisan felkszlten rkezett az F-1-be, mg Seb az elkpzelhet legkorbban, taln kicsit veszlyesen is korn; Lewis egy lcsapatnl mutatkozott be, Seb az egyik sereghajtnl; Lewis mr magra vette az F-1 arisztokrcijnak ggsen tvolsgtart viselkedsformjt, Seb viszont polgriasan kzvetlen s nyitott. Ha gy tetszik, ebben az rtelemben olyanok k ketten, mint a koldus s a kirlyfi; s most, Monzban, a koldus egy kicsit a kirlyfi brbe bjt.
|
Egy jpofa adalk Spbl: a Toro Rosso a nagydjak pnteki edzsnapjn, szoksos sajtkzlemnyben "Sb s Seb" cmmel folytatsos kpregnyt kzl Vettelrl s Bourdais-rl, ami hven pldzza a csapat knnyed szellemisgt. Ez az abszurd szvicc itt arra pl, hogy a "spa" sz "frdt" jelent - a kt Seb szerint gy Spa nem is olyan flelmetes, amg el nem veszik a szappan...
|
|
Flrerts ne essk, ez nem kritika Lewis-szal szemben - pusztn a htterkbl s a krnyezetkbl add klnbsgrl van sz. Elg beszlgetni velk, hogy az ember kiszimatolja ezt. A nyoms a fiatal versenyzk szmra valjban egyformn slyos egy McLarennl s egy Toro Rossnl, hiszen mindkettnl muszj teljestenik: a nagy csapatnl azrt, mert ezt egy gyors autval mindenkitl elvrjk, a kicsinl pedig azrt, mert ha nem teljestenek kiemelkeden, ott a kutya sem figyel fel rjuk. Az els v mindenkppen dnt. A kzeg azonban ms. A rajtrcs vge fel a piltkat nem terhelik agyon szponzori ktelezettsgekkel, s a sajt sem kveti nyomon a sszes lpsket, mg az lmeznyben mindenki hatatlanul a rivaldafnyben li a htkznapjait, s gy sztnsen hamar megtanul vdekezni a nyilvnossg ellen. Nem vits, hogy Lewis-t a tapasztalatai tettk tartzkodv.
De azrt vllalati kultra krdse is ez. Ron elismeri, hogy irnytsi knyszere van, azaz mindent felgyelni akar, s az igazat megvallva ez azonnal meg is ltszik, ha az ember belp a McLarenhez: az eredmny egy makultlanul rendezett, m egyszersmind ridegen steril s kiss mestersgesnek hat krnyezet. Brmilyen finom a csokitortjuk, mert valban fensges, a Brand Centre-ben azonnal rezni lehet, hogy mire gondolt Juan-Pablo Montoya, amikor azt mondta, hogy a McLaren "tl komolyan veszi" a sportot s nmagt; a rendezettsg mindig szksgkppen a spontaneits rovsra megy. Ez hat ki Lewis-ra is, s ebbl a szempontbl szintn aggdom, hogy a Ron-fle filozfia hossz tvon nem fog pozitv nyomot hagyni a szemlyisgben. Sokan azt hiszik, hogy egyesek a brszne miatt talljk ellenszenvesnek Lewis-t, vagy azrt, mert tl hirtelen lett tl sikeres, holott nem gy van: akikkel errl beszlgetek, szinte egytl egyig azt hozzk fel ellene, hogy tl mvinek, vagy - csnya szval - tl "megcsinltnak" tnik szmukra. ppen az a termszetessg hinyzik belle, ami Vettelt annyira elbvlv teszi. Hiba, soha nem hasznl, ha valakit tlsgosan zrt kzegben tartanak, s foggal-krmmel vjk a kls hatsoktl. Ha bebeszlik neki, hogy mindig igaza van (mrpedig olyan ember nincs), akkor ezt elbb-utbb maga is elhiszi, ami a fejlds egyetlen valdi zloga, az nkritika rovsra megy. Fl, hogy a McLaren segt burkot pteni Lewis kr, s ennek ksbb ppen fogja a leginkbb meginni a levt. Nem biztat jel, ha valaki fitymlan kezd nyilatkozni az ellenfeleirl, ahogy Lewis tette Spa utn Kimivel. Ez persze nem a mi problmnk, hanem az vk, de nem szabad megfeledkezni rla, hogy a versenyzk, amikor bekerlnek at F-1-be, mg szinte gyerekek, s mivel eleve nagyon zrt s sajtos kzegben szocializldtak, nem felttlenl van kiforrott szemlyisgk.
Pedig a felszabadult pillanataiban ltszik, hogy Lewis is pontosan az, aminek az korban mindenkinek lennie kell: egy kedves, dinamikus, letrmtl sugrz src, aki elmondhatatlanul lvezi a szerept. A Belga Nagydjat kvet sajttjjkoztatn, amikor mg nem tudta, hogy a gyzelme veszlyben forog, szakasztott gy viselkedett, mint Seb egy httel ksbb, Monzban: szinte rmmel, gyermeki lelkesedssel beszlt, s igen, egy kicsit taln kamaszos zavarban is, arrl, amit a legjobban szeret csinlni a vilgon. Nagyon, nagyon szimpatikus volt. Eszbe sem jutott frzisokban s sablonokban fogalmazni, mert eltelt a siker mmorval, s ez mindig elvigyzatlann teszi az embert - de vajon lett belle baj? Ht persze, hogy nem. Ezt az sztns termszetessget bn lenne felldozni a vllalati PR oltrn.
Az nmagukat ad versenyzkkel mindannyian jobban jrunk. Cserbe csak annyit kell tennnk, hogy nem forgatjuk ki minden szavukat, s nem ktnk bele mindenbe, amibe tudunk. Nem olyan nagy r ez. Fogst gyis brmin lehet tallni; ktzkdni nem nehz.
Vettelnek pedig adjunk mg egy kis idt. A gyzelmt valsznleg nem egy ht mlva fogja megismtelni, mgsem ktsges, hogy a jv egyik meghatroz egynisge. Tnyleg korn kerlt az F-1-be: miutn a nmetorszgi Formula BMW bajnoki cmt 2004-ben rhejes flnnyel zsebelte be (a 20 versenybl 18-at megnyerve, s a maradk kettn is a dobogn vgezve), rohamtempban lpegetett tovbb, s sem az F3 Eurt (ahol Lewis is csak a msodik vben diadalmaskodott), sem a WSR-t (ahonnan mr els idnynek kzepn az F-1-be kerlt) nem volt ideje meghdtani. Ezrt a tanulsi grbjnek korbbi, azaz meredekebb szakaszn rkezett ide, mint pldul Lewis, aki tavaly is mr gyszlvn ksztermk volt, s ppen ezrt azta nem fejldtt ltvnyosan, hiszen alig maradt hov. Egyszval felkszlhetnk r: Seb ennl csak mg jobb lesz.
* * *
A 2008-as Olasz Nagydjnl izgalmasabb versenyt elkpzelni is nehz: akadt elg akci, elzs, a vgeredmny vratlan volt, s mg a stratgia megszllotjai sem unatkoztak. Csak valamirt Heikki Kovalainen mosolya nem tnt szintnek, amikor hitetlenkedve knytelen volt tudomsul venni, hogy McLarenjt legyztk - egy Toro Rossval.
Holott ilyen szokatlan krlmnyek kztt nem olyan nagy szgyen ez. Nem egyszer lttuk mr, hogy vannak autk, amelyek esben szinte varzstsre teljesen megvltoznak, kzpszerbl nagyszerv vlva, vagy ppen vice versa; a Red Bullok pldul hagyomnyosan jk a vizes plyn, mg a Ferrari, amely szemltomst csak egy veszlyesen szk optimlis hmrskleti tartomnyban kpes a maximumon zemelni, kszkdik rajta.
Monzban minden hrom dologrl szlt: 1) az idmrrl, 2) a ktfle esgumival val gazdlkodsrl, valamint 3) a kerkcserk gyes (s nem mellesleg szerencss) idztsrl. Vettel tulajdonkppen szombat dlutn biztostotta be a gyzelmt, vagy legalbbis tett fel htmrfldes lpst. Hogy mennyire knny volt mellfogni, azt mindannyian lttuk Rikknen vagy ppensggel Hamilton pldjn: Lewis a Q2-ben megkockztatta feltenni az intermediate gumikat, s mire rjtt, hogy tl vizes hozzjuk a plya, az extrm esgumikat s a fkeket az egyre roml idjrsi viszonyok kztt mr nem tudta kellen felmelegteni, ezrt msodpercekkel lassabb volt a tbbieknl. gy kerlt a 15. rajtkockba, ppen a vilgbajnoki hajr kezdetn. Az interekkel kapcsolatos dntst a versenymrnkvel kzsen hozta meg - de vajon mi oka volt kockztatni, amikor mindenki ms kitartott az extrm esgumik mellett, s gyis csak a tovbbjuts volt a tt? "J krds. Nem tudom, mi lehet r a vlasz" - ismerte el ksbb. Hiba, ez a tapasztalatlansg ra. De elvileg mg ekkor, a valamivel hevesebben zuhog esben is be lehetett kerlni a Q1-be, ahogy azt a plyaviszonyokat misztikusan meghazudtol Felipe Massa bebizonytotta, mg ha Lewis-nak s Kiminek ez nem is sikerlt. (Egybknt Timo Glock szintn ekkortjt futotta az egyni legjobb rszidejt a plya kzps rszn. A teljes kridn javtani azrt volt mgis szinte kptelensg, mert az utols szektorban, az Ascari siknnl s a Parabolicban llt a vz.)
Vettel szerencssnek mondhatta magt, hogy a meznyt vasrnap a Safety Car mgl indtottk - joggal -, mivel gy a szoksosnl kisebb volt az eslye, hogy a rajtnl megelzik, vagy valamilyen ms baj ri. Emellett szabadon autzhatott, anlkl, hogy brki is felverte volna a vizet az orra eltt. Ksbb maga is elismerte, hogy ez volt szmra a gyzelem egyik kulcsa, br az remnek az a msik oldala, hogy vizes plyn ell haladni mindig htrnyt is jelent egyben, hiszen az ember eltt nincs msik aut, aminek a mozgsbl sztnsen felmrhetn a tapadsi viszonyokat. Seb azonban enlkl is sebezhetetlen volt. A Belga Nagydj eltt Michael Schumacher szlvrosban, Kerpenben gokartozott, amikor eleredt az es; krte a szerelket, hogy hagyjk fent az autjn a slick gumikat. rltnek nztk, de tudta, mit csinl. "Azt feleltem nekik: 'Muszj gyakorolnom, htha Spban esni fog.'" Ht esett; Spban is, Monzban is. Az rltekkel vigyzni kell.
Az egszben az a legszebb, hogy Vettel egyszeren erbl gyzte le a tbbieket. Kovalainen a verseny els 18 kre kzl mindssze kettben volt gyorsabb nla, s a krid-tlagokat nzve mindhrom etapban elmaradt tle. A klnbsg a kzpsben volt a legkisebb kettejk kztt, mivel azonban a tl hideg fkekkel kszkd Heikki htrnya ekkor mr 11-12 msodpercre rgott, nem maradt eslye megszorongatni Sebet.
Ez a feladat ironikus mdon, sokkal rosszabb rajtpozcija ellenre mgiscsak Hamiltonnak jutott volna, neki viszont az idjrs tett keresztbe. eredetileg csak egyszer llt volna ki a boxba (a 27. krben), de akkor mg ismt extrm esgumikat kapott, ezrt ksbb, ahogy a vrt es nem rkezett meg, s a plya felszradt, a tbbiekhez hasonlan knytelen volt msodszor is visszatrni oda, intermediate gumikrt. Vajon enlkl lett volna eslye a gyzelemre, ahogy utbb lltotta? Taln igen. Msodik, knyszerbl lebonyoltott kerkcserjt megelzen, szmtalan bravros elzst kveten Lewis mr a 2. helyen haladt, 35.204 msodperccel Seb mgtt, akire mg mindenkppen vrt egy kills. Vgl egyidben, a 36. krben lltak ki, de ha csak Vettelnek kellett volna kimennie, Hamilton htrnya (mivel a Toro Rosso 29.189 msodpercet tlttt a boxutcban) 6 msodperc krlire cskkent volna. Hogy a fennmarad 17 krben meg tudta-e volna elzni Sebet, az mr sohasem derl ki. Lewis valdi tempjt, mivel a verseny nagy rszt forgalomban tlttte, nehz volt megtlni, de nmi tmpontot azrt szolgltat, hogy a 28. s a 36. kztt, amikor res plyn, szabadon autzhatott, sszessgben kicsit lassabbnak bizonyult Sebnl. Igaz, a helyzet nem volt egszen egyrtelm, mivel a boxbl kijvet, az j gumikon elszr gyorsabb volt nla, aztn gy fl msodperccel lassabb lett - viszont magasabb zemanyagszinttel, hiszen McLarenjt mr a verseny vgig feltankoltk.
A taktikai harc ezekben a percekben hihetetlenl kilezett volt, mert az els fecskk ekkortjt kezdtek intermediate-re vltani az extrm esgumikrl. Lewis a 27. krben mg extrmeket kapott; Coulthard s Bourdais egyetlen krrel ksbb mr intereket, Rosberg viszont ugyanekkor mg extrmeket. Neki, akrcsak Hamiltonnak, ksbb vissza kellett trnie a boxba, ami az taktikjt is tnkretette.
Ltszlag minden a vakvletlenen mlt. Az egykillsos taktikt vlasztk kzk Lewis-nak kellett tankolnia a legkorbban, mert a McLarennl azt akartk, hogy legyen eslye elzni, amihez viszonylag knny aut kell, ezrt rvid nyitetapot terveztek szmra. Ennek itta meg a levt: akik 1-2 krrel tovbb tudtk halogatni a kerkcserjket, pldul a BMW-k vagy a Renault-k, mr biztonsgosan kapsbl interre vlthattak, ezrt ksbb - Hamiltonnal ellenttben - nem kellett sort kertenik egy idignyes msodik killsra. A 11. helyrl rajtol Kubica gy juthatott el a dobogig. Minden az idztsen llt vagy bukott. (Br a Ferrarinl ezt a helyzetet most gyesebben kezeltk, mint a McLarennl: Kimi csak 1 krrel tankolt Lewis eltt, de felismerve, hogy vrhatan mg gyis vissza kell majd trnie interekrt, az autjt nem tltttk fel a clig, menet kzben egyrl ktkillsosra vltoztatva a taktikjt.) Vgl egytl egyik mindenki interre vltott, amire nem is annyira a tempklnbsg miatt volt szksg, hanem azrt, mert az extrm esgumik vszesen kezdtek elmelegedni, mivel mr nem maradt tbb tcsa a plyn, ahol hteni lehetett volna ket.
De mintha egy rdekes krlmny elkerlte volna a tbbiek figyelmt: Rubens Barrichello mr a 16. krben, azaz 12 (!) krrel Coulthard eltt ttrt az intermediate gumikra, majd a 22. krben csapattrsa, Jenson Button is kvette a pldjt. Ross Brawnnak a jelek szerint a Hondnl is szoksa a stratgival ksrletezgetni, ami nem is meglep, mert a kzpmeznyben, a pontszerz helyektl tvol senkinek nincs sok vesztenivalja. A klns most az volt, hogy Barrichello (majd Button) az interekkel azonnal, teht mr a 17. krtl kezdve 1-2 msodperccel gyorsabban tudott menni, mint eltte az extrm esgumikon (1:38 helyett 1:36-1:37-et), mgsem kvette senki a pldjt - st, Hamilton autjra ugyebr mg 10 krrel ksbb is extrmeket szereltek. Hogy mirt? A krds jogos; alighanem azrt, mert hittek a meteorolgiai jelentsnek, ami tovbbi est grt. Az igazsghoz azonban hozztartozik, hogy senki ms sem kvette Barrichello s Button pldjt. A Honda ksbb, a verseny vgn tesett a l tloldalra, s a 43. krben annak ellenre behvta a boxba szraz (lgyabb keverk) gumikrt Rubens-t, hogy maga is azt mondta, az aszfalt mg tl vizes; igaza lett. 1:40-1:44 krli tempban evicklt krbe, amit a hajrra nagynehezen 1:34.5 krlre szortott le, mikzben az lmezny intereken mr 1:30 magassgban jrt. Ez teht tl mersz lps volt a Hondtl - Barrichello a 9. helyrl visszaesett miatta a 17-edikre.
|
|
Vettel, Hamilton s Massa krid-grafikonja Monzbl (nagythat). Seb nem csak a szerencsvel, hanem erbl gyzte le a nagy csapatokat, jllehet, a kzvetlen sszehasonlts nehzkes, mert Felipe forgalommal kzdtt (nzzk meg, hogy felgyorsult a 15. krtl, Rosberg megelzse utn), Lewis pedig egykillsos taktikn volt. |
|
Az idjrsjelents egybknt nem csak a McLarenen fogott ki. A Ferrari Monzban a megszokott Brembo helyett a Carbon Industries fkeit hasznlta - akrcsak pldul Montrealban -, mert igaz ugyan, hogy esben ezeket nehezebb felmelegteni, de mg pntek este is szraz versenyre szmtottak. Massa s Rikknen ugyanezrt voltak knytelen szraz plyra val hts szrnybelltsokkal vgigkzdeni az idmrt s a futamot (a kvalifikcitl kezdve csak az els szrnyon szabad lltani). Kimi az utols krkben ismt elrukkolt immr megszokott vlt, hibaval vgtinak egyikvel, a vgre nagynehezen bemelegtett intereken msodperceket verve az egsz meznyre - a verseny t leggyorsabb krbl ngyet jegyzett -, m valjban megint Felipe volt az, aki sokkal jobb eredmnyt is elrhetett volna.
Felipe a 13. krben megelzte Rosberget, s azonnal, mg abban a krben 2 msodpercet vert r, aztn a kvetkezben jabb 2-t. Csakhogy a Ferraritl az j kanyarlevgsi szablyrtelmezsre val tekintettel vatossgbl rszltak, hogy lasstson le, s a biztonsg kedvrt engedje vissza maga el a Williams-t - kvlrl gy tnt, hogy az vbels kerekeivel mg a fehr cskon bell fordult, amikor elment Rosberg mellett, de az rdg nem alszik. Egy bntets semmikppen nem hinyzott. gy viszont Felipe a legkonzervatvabb becslsek szerint is elvesztette a fenti 4 msodpercet (egy krrel ksbb jra megelzte Nict, s Webber nyomba eredhetett), ami dntnek bizonyult. Ht krrel ezutn, els boxkillst kveten ugyanis az Alonso-Kubica-Heidfeld-Rikknen vonat mg, a 12. helyre rkezett vissza a plyra, holott az eltkozolt 4 msodperc nlkl 7-8. lett volna - alighanem kzvetlenl Kovalainen sarkban. Ha meggondoljuk, hogy Heikki vgl a 2. helyen rt clba, s Felipe Rosberg visszaengedse nlkl valsznleg vele tudott volna maradni, rthet a bosszsga. Plne gy, hogy amikor szabad volt eltte a plya, egsz nap gyorsabb is volt Heikkinl, teht a dobog is elrhetnek tnt volna.
Deht egy ess verseny ppen attl szp, hogy jrszt lutri, nem? |