Kitl tartasz jobban a szezon eltt: Fernandotl, vagy a csapattrsadtl, Feliptl?
Mindketten valsznleg a legnagyobb rivlisaim kztt vannak, de nem hiszem, hogy k lesznek az egyetlenek. Ott lesz Hamilton s Kovalainen is. A plyn egy egyszer szablyhoz tartom magam: nem flek senkitl, de mindenkit tisztelek. Termszetesen a maximum fair play s korrektsg mellett. gy gondolom, hogy 2008-ban is a Ferrari s a McLaren fog harcolni a bajnoki cmrt, de meg kell vrnunk, hogy a BMW Sauber s a Renault mit tud, hatrozottan fejlesztenek, s ket is elre vrjk. Megltod, izgalmas vnk lesz, s jl fogunk szrakozni.
Nhny nagydj nehezebb lesz fleg esben. Nem gondolod, hogy tl nagy a hangsly a biztonsgon:
Szerintem a biztonsgnak meg kell maradnia elsdleges szempontnak, s az, hogy biztonsgban lnk az autnkban, nem azt jelenti, hogy a versenyek unalmasak. Az autban csak arra gondolsz, hogy gyorsabb lgy a tbbieknl. Vannak okok, amirt kevesebb az elzs, de az FIA mr dolgozik azon, hogy ezen 2009-re vltoztasson.
Az j szablyoknak ksznheten szerinted izgalmasak lesznek a futamok, mivel a futamok 90%-a el lesz dntve a tankols ltal? s mit gondolsz az jszakai versenyekrl? Nem gondolod, hogy tl veszlyes lesz ez nektek, piltknak?
Nem hiszem, hogy sok dolog meg fog vltozni. Meg kell vrnunk a 2009-es bajnoksgot, amikor az autk alapjban vve klnbzek lesznek az aerodinamikai szablyok miatt. Ami az jszakai versenyeket illeti, nem hiszem, hogy problmink lesznek a megvltozott krlmnyekhez val alkalmazkodssal, nhny trsunk mr megtette ezt kerkprral is.
Kevesebb versengs lesz a plyn a kiprgsgtl betiltsval?
A legjobb piltk s csapatok ell fognak maradni. Ugyan ez a helyzet volt 2001-ben, amikor jra engedlyeztk. 4 verseny utn is azok, akik ell voltak, ott is maradtak.
Mit gondoltl, amikor az idny felnl, Hkkinen azt nyilatkozta, hogy rosszul dntttl, amikor a Ferrarit vlasztottad?
Mg a legnehezebb helyzetekben is biztos voltam a dntsemben. A Ferrarinl egy fantasztikus atmoszfrt talltam, s egy csapatot, akik abszolt a legjobbak a versenykpessg tern. Nekik hla ismt lvezem a Forma 1-ben val versenyzst. s ahogy azt Hkkinen s mindenki lthatta, a dntsem vgl gyzelemhez vezetett.
Mit gondolsz arrl a felvetsrl, miszerint a mostani generci alrendeltje a Senna, Prost s Schumacher idszaknak?
n azon a vlemnyen vagyok, hogy ilyen sszehasonltst nem lehet csinlni. Nem tudod a klnbz rk meghatroz alakjait sszehasonltani. Mindenesetre gy gondolom, hogy ez a krds minden korszak piltjt rinti, Sennt s Prostot, Stewartot s Laudt, valamint Schumachert. vek ta mindig tesznek fel ilyen krdst, de szerintem ez az, amire sosem kaphatunk vlaszt.
Mi a vlemnyed Sennrl s Prostrl?
Mind a ketten kivl piltk voltak. Azt nem tudom, hogy milyen szemlyisgek voltak, mert nem ismertem ket.
Gondoltl valaha arra, hogy nem nyerted volna meg a bajnoksgot, ha Schumacher mg versenyezne?
Nem, mert senki sem legyzhetetlen. A mltban mr ktszer is elg kzel kerltem ahhoz, hogy elcspjem a cmet a McLarennel, de nem gy trtnt, mivel az aut nem volt elg megbzhat. Egybknt nem szeretem sszehasonltgatni magam Schumacherrel, sem piltaknt, sem emberknt. Minden ember klnbzik a msiktl. De abban hasonltunk, hogy a versenyzs a szenvedlynk.
Hogyhogy soha nem voltl mrges Hamilton modortalan tettei miatt? –nem tudni, mire utal az rja.
Mert nem volt okom felmrgelni magam. Megvannak az emberek, akiknek megvan a felelssge eldnteni, hogy mi trtnt a plyn, s a dntseiket el kell fogadni. s n ilyen vagyok. Felesleges pldul azon mrgeldni, hogy valami nem jl megy, inkbb arra kell koncentrlni, hogy mit tegynk, hogy javtsunk. Megnyertem a cmet a Ferrarival, mert vgig hittnk ebben, mg akkor is, amikor a helyzet nem gy nzett ki, pldul USA vagy Fuji utn.
Vltozott valami a munkamdszereidben a McLarenes idkhz kpest?
Mindkt csapat ers csapat, de sok dologban eltrnek, de nem akarok sszehasonltgatni semmit. Az biztos, hogy a Ferrarinl sokkal nagyobb a „lelkeseds, melegsg”, itt jobban azt rzem, hogy a csald tagja vagyok…s utna a pdium Monzban, mennyi rzelem. Az olasz rajongk a legjobbak a vilgon.
A vilgon tbb milli tifosi van. Monza tmve van Ferrari-rajongkkal. Mit rez Iceman az autban lve?
Elssorban azt, hogy szerencss vagyok, mivel a munkm s a szenvedlyem egy s ugyan az. Ferrari piltnak lenni klnleges, valami ms, fleg Olaszorszgban. Az biztos, hogy a monzai pdiumon llni fantasztikus: 2006-ban is az volt, amikor Schumacher bejelentette a visszavonulst, s 2007-ben jra ott llhattam mint a Ferrari piltja. Remlem ezttal a pdium legfels fokn llhatok majd Monzban is.
Milyen ms sportot szeretsz az autsportok s a snowboardon kvl? Foci? Mit csinlnl, ha nem autversenyz lennl?
Mindenfle autsportot szeretek, amg az csapatsport. Imdom a jghokit, ami nagyon npszer sport a skandinv orszgokban. Lehet, hogy hokijtkos lennk, gyerekknt nem is voltam olyan rossz, de az edzsidk nem tetszettek, tl korn voltak, s n imdok aludni. Egybknt az autverseny gy ltalban, s amiben rintett is vagyok, a Forma 1. Igazn meg vagyok elgedve ezzel, s addig fogok versenyezni, amg rmmet lelem benne.
Van olyan plya, amit jobban kedvelsz?
Nagyon szeretem Spat s Suzukt, de Monaco utcin is nagyon szeretek vezetni.
Mirt kzdesz, hogy nevess?
Nem kzdk, de mindenki gy fejezi ki az rzelmeit, ahogy az a legtermszetesebb. Sokkal rosszabb lenne, ha minden percben nevetnk. Azutn azok az emberek, akik ismernek tudnk, hogy csak tettetem a nevetst.
Milyen utcai autt vezetsz?
ltalban egy Alfa Romeo 159-t.
Megtanulsz olaszul?
Mr tudok nhny szt, de nehz olyan idpontot tallni, amikor j lenne megtanulni egy j nyelvet. s a csapatban angolul beszlnk, mivel sokan ms orszgokbl valk.
A szerelid megtantottk neked az olasz himnuszt?
Nem, mert tudjk, hogy hamisan nekelek.
Vannak ritulid a verseny eltt, hogy elzd a balszerencst?
Nem, nincsenek ritulim. Megprblok annyit aludni, amennyit csak lehet.
Gondoltl mr valaha arra, hogy kisd az egyik rivlisodat a versenybl?
Nem, soha.
Hogyan jn ilyen sok j pilta Finnorszgbl?
Taln azrt, mert az v sorn klnbz krlmnyek kztt kell vezetnnk a klmbl addan.
Milyen rzs tbb mint 300 km/h-val szguldani egy Forma 1-es autban?
Imdom a sebessget. Ez tiszta adrenalin.
Hogy rzed magad kzvetlenl egy verseny rajtja eltt?
Ez egy klnleges pillanat, amikor megprblsz teljesen a rajtra koncentrlni, nincs helye semmilyen gondolatnak vagy rzsnek. |