A paddockban vannak olyanok, akik abban bzva tltik el az egsz versenyhtvgt, hogy egyszer sem kell kimennik a plyra. Az F1 Racing bepillant a vilg legbiztonsgosabb autsport- kategrijnak kulisszi mg.
Bahrein, pnteki szabadedzs. Egy idmr- szimulci kzben Lewis Hamilton az egyik rzkre futva elveszti uralmt az autja felett, megcsszik, majd vadul a gumifalba csapdik. Az MP4-23 slyosan megrongldott, s msodpercekbe telik, amg a megszdlt versenyz sszeszedi magt. Az orvosi autban n a feszltsg. A kormnykerk mgtt l Jacques Tropenat, az FIA egszsggyi igazgathelyettese felkszl az indulsra, s az apr LCD kpernyre mered, amelyen a balesetrl kszlt felvtelek villznak.
A plya mellett ll, 525 lers V8- assa hajtott, az AMG ltal ptett Mercedes az els perctl az utolsig folyamatosan jr motorral vrakozik. Az anyslsen Gary Hartstein mentsi koordintor l, mg htul a kt, brbevonat kagyllsben egy nvr s egy helyi orvos foglal helyet. A nemzetkzi trvnyek rtelmben a srlteket kizrlag e kt hivatalos szemly lthatja el – csak klnsen szlssges helyzetben fordul el, hogy az FIA tisztsgviseli is beleavatkoznak. Eltelik nhny msodperc, mieltt a rdi felrecseg: „Tssssssss.... Ok – nincs szksg beavatkozsra. Tsssssss....“. Az LCD monitoron lthat, amint Hamilton kitolja magt a piltaflkbl, s a plya szlhez stl. Az autban megknnyebblten elmosolyodnak. „Azrt ksbb mindenkppen berendeljk az elsseglykzpontba; a becsapds meglehetsen kemny volt“, mondja Tropenat, mieltt a pillantst ismt a monitorra szegezi. Az edzsnek mg nincs vge, s noha Sakhir egyik a versenynaptr legbiztonsgosabb plyinak, brmi trtnhet.
Mikzben a csapatok j autik felksztsvel tltttk a telet, az FIA 2008- ra igyekezett tszervezni a sport lland egszsggyi httrbzist. A munklatokat Grard Saillant professzor vezette, az FIA institute elnkhelyettese: „Amikor Max Mosley felkeresett, az utastsa egyszer volt: mg tovbb kell fejlesztennk a rendszert, amely mr addig is sikeresen mkdtt, s fel kell vzolnunk egy jvtervet.“ j embereket vettek fel, kztk az FIA j F1- es orvosi kldttt, Jean Charles Piette- et, s fellvizsgltk az sszes rutineljrst, hogy azok biztosan megfeleljenek a modern F1 ignyeinek. Piette ma mr a versenyirnytsbl, a nemzeti egszsggyi ftisztviselvel egytt kveti figyelemmel az esemnyeket. „Ha baleset trtnik, itt vagyunk a legjobb helyzetben a beavatkozs koordinlshoz, vagyis ahhoz, hogy amennyiben szksges, a helysznre kldjk az orvosi csapatot, s tancsot adjunk a versenyigazgat Charlie Whitingnak a szksges teendkrl. Ezek a Safety Car alkalmazstl a mentaut plyra kldsig terjedhetnek“. Magyarzza, tban az egszsggyi kzpont fel. A stb szmra az utbbi idszakban Heikki Kovalainen Spanyol Nagydjon elszenvedett balesete, valamint Robert Kubica tavalyi, montreali buksa jelentette a legnagyobb kihvst. „Amikor odartnk az autjhoz, arra szmtottunk, hogy Kubica nagyon rossz llapotban lesz“, mesli Tropenat. „Pedig semmi baja nem esett. Ez is azt mutatja, hogy az ember nem bocstkozhat elzetes felttelezsekbe. Egy ltszlag rtalmatlan tkzsnek is lehetnek slyos kvetkezmnyei, de az is elfordul, hogy egy durvnak tn baleset semmilyen srlssel nem jr.“
Piette professzor belp az pletbe, ahol azonnal szvlyes fogadtatsban rszesl. A csilllog, a firss festk illatt raszt falakrl visszaversik a kintrl berad napfny. Elftyolozott nvrek ingznak a szobk kztt. Ezt a paddocktl 100 mterre ll pletet sok nagy krhz is megirigyelhetn: az FIA legjabb lrsai szerint pl, s a berendezseit a nagydjhtvgt megelzen a legaprbb rszletekig tvizsgltk. De az FIA tisztviseli a fogad krhzba is rendszeresen elltogatnak, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy brmi felkszletlenl rje ket, s minden specialista nevt, valamint a ltestmny lehetsgeit is pontosan ismernik kell.
Edzjnek ksretben megjelenik Lewis Hamilton. A vizsglatra zrt ajtk kztt, az intenzv elltst szolgl szobban kerl sor: ngy, paravnokkal elvlasztott gy van benne, valamint minden olyan felszerels, amellyel egy slyos srlt llapott stabilizlni lehet, mieltt helikopterrel krhzba szlltjk. A konzultci mindssze nhny percig tart. „Semmi komoly“, mormolja egy bahreini orvos, akinek derktjon megkttt overallja all kivillan supermanes plja. „Csak egy kisebb horzsols van a vlln.“
Msnap a Honda egyik szerelje krl srgldtek a fehrkpenyesek. Az illett rosszullttel hoztk be, a gyan szerint vakblgyullads van. Az egyik nvr egy laptop mret berendezssel ultrahang vizsglatot vgez rajta. A szoba msik felben egy kollgja digitlis radiogrfot tanulmnyoz egy hatalmas monitoron. „Az egyik csapattagunk nhny perccel ezeltt megsrlt“, mondja. „Trse nincs, de ha slyos lenne az llapota, egy pillanat alatt t tudnm kldeni a fjlokat e- mailen a vilg brmely krhznak.“
Az elsseglykzpont nem csupn az F1- es, a GP2- es s a bettfutamok versenyzinek elltsra szolgl: szksg esetn a paddock valamennyi munkatrsa elt nyitva llnak a kapui. Grard Saillant Jean Charles Piette- vel s Jacques Tropenat- val egyttmkdve szmtgpen gyjti az sszes versenyz orvosi aktit. „Mindenkinek ismerjk az egszsggyi trtnett, az allergiit, s minden ms lnyeges rszletet vele kapcsolatban“, mondja Saillant. „Ez kulcsfontossg, ha esetleg letment beavatkozst kell vgeznnk.“ Elfordul, hogy a srltet nem lehet elszlltani mg a legkzelebbi krhzba sem, ezrt az elsseglykzpontban van egy mt is, ahol a legslyosabb esetekkel foglalkozhatnak. A htvge sorn szmtalan terlet specialistja ll kszenltben. A lzas srglds kzepette egy civil ruhs ember digitlis fnykpezgppel kattintgat: a Szingapri nagydj ltestmnynek felelse, aki Bahreinben jr tanulmnyton. A tvolban egy katonai helikopter pihen az aszfalton. A pilta nhny perc alatt felszllhat – csillog gpe mellett posztol, nha zsebkendjvel trlgetve le a karosszrirl az esetleg odakerlt foltokat.
Ekzben az orvosi autban lk szmra eljtt az ideje, hogy mterrl mterre tvizsgljk a plya ltestmnyei. A Mercedes lassan durul, a sportbrk minden poszt elrr dszsort llnak. „Melbourne- ben 140- en voltak“, mondja Tropenat, aki korbban maga is versenyzett a Le Mand- ban. „Itt csak 70- en vannak – ez ugyanis egy rendes versenyplya, nem utcai.“ Az anyslseb Gary Hartstein foglal helyet, az intenzv ellts specialistja, akinek az a feladata, hogy felgyelje a helyi orvosok munkjt. „Pszicholgiai szempontbl fontos a jelenlte a versenyzk szmra, akik ismerik t, minden htvgn tallkoznak vele. Megnyugtatja ket, hogy ott van“, folytatja Tropenat.
A verseny napjn az ezstszn aut felsorakozik a mezny mg, s teljesti az els krt is, hogy minnl hamarabb odarjen egy esetleges baleset helysznre. „Ezekeben a pillanatokban ugyangy rzem magam, mint a hajdani rajtok idejn“, mosolyog Tropenat. „Az els kr zrzavaros: elkpeszt, hogy a boxutcbl indul autk mennyire gyorsan utolrnek minket...“ Egyszer gyetlenl feltartotta Michael Schumachert, aki a boxutcbl rajtolt Ferrarijval; a nagy embernek vrnia kellett egy idei, mieltt megelzhette az orvosi autt. „Nem volt tl boldog – ksbb oda is jtt hozzm...“
Nhny mterrel arrbb a 22 versenyz gylekezik a vasrnap dleltti pardra. Tbbsgk egsz htvgn nem jrt az elsseglykzpontban, s valsznleg nem is tudja, milyen komoly munka folyik ott. Vajon ez baj? „Vgs sororn“, vonja le a tanulsgot Saillant professzor, „szmunkra ppet az a legnagyobb elismers, hogy ennyire megbznak bennnk.“ |