Csbt volt Kimi szmra, hogy egy kis finn dnomdnomal nnepelje huszonnyolcadik szletsnapjt, de ez az els ferraris ve - emlkeznek? -, s volt mg egy leheletnyi eslye, hogy megnyerje a vilgbajnoksgot. A mclarenes idkben, amikor a verseny utni partikon azzal a szveggel szambzott krltted, hogy csak „meg akarja nyerni a vilgbajnoksgot, majd visszavonulni“, mert „nem lvezi“ a vezetst, joggal rezhetted gy, mintha valamifle sszeomls szln llna: hogy pp egy, a Boss ltnyt Alpinestar brruhra cserl rebelliss alakul, aki inkbb autversenyz, mintsem professzionlis Forma- 1- es sztrpilta.
A Ferrarinl sokkal nagyobb mozgsteret biztostottak neki- vgre nmaga lehetett -, s ezrt kevsbe hasonltott Pete Dohertyre, s jobban Michael Schumacherre. Na j, ha nem is r, de volt benne egy adag Michael Schumacher elszntsgbl. Brban tlttt magnyos estk helyett vacsora a szlkkel s nagyszlkkel a versenyek eltt. A szletsnapod a Brazil Nagydj eltt szerdra esik? Mit szlnl nmi shoppingolshoz a helyi bevsrlkzpontban (nhny pr Puma edzcip otthon maradt finn haverjaidnak), majd egy csndes ebd a szlloda ttermben?
A kvetkez reggelen, cstrtkn tiszta fejjel, korn kelt, felkszlve a Shell rendszeres ves sajttjkoztatjra. Fehr kaprinadrg, Ferrari- ing, Ferrari- sapka. Kimi utn mindenhol forognak a fejek. Nem ismerek senkit a paddockban, vagy azon kvl, aki ne szeretn K. Matias Rikknent, fggetlenl attl, hogy ismeri- e szemlyesen, vagy sem. egy vrbeli versenyz: egyszer szemlyisg, akivel knny azonosulni, apolitikus, s ami a legfontosabb, tkletesen kezeli az aut dinamikus tmegt. Mr. Egyenes Vonalban, sokkal inkbb, mint a Jgember. s manapsg az a fick, aki sohasem tr el egy- kt foknl tbbel az idelis vtl. Plyn kvl s bell egyarnt.
„J adag szerencsre is szksgem lesz“, vlaszolta mindazonltal a bajnoki eslyeit firtat krdsekre. „A munkmat kell vgeznem, s meg kell prblnom nyerni. A legtbbet kell kihoznom az autbl, s mindent meg kell tennem a futamgyzelemrt. Lewisnak nyilvnvalan jobb eslyei vannak, akrcsak Fernandnak.“
Ideges? Vlaszknt st egyet, s valami olyasmit motyog, hogy a versenyen mindig kicsit ideges, s ez all ez a futam sem kivtel.
Mit jelentene neki a vilgbajnoki cm megnyerse? „Nagyon sokat jelentene, mivel mr a mltban is sokszor kzel lltam a gyzelemhez, s mindenki – a Ferrari- csapat s a csaldom is – komolyan tmogat a clmom elrsben“. Mondta. „Miattuk is j lenne nyerni.“
Kimi. A sofr, aki azzal nnepelte lete els F1- es szerzdst, hogy beptett frdszobt vsrolt szleinek (mivel korbban a hzon kvl kellett mosakodniuk). Kimi. A Kimster. Minden szempontbl a msik sofr a hromfs brazliai sszecsapsbl.
A Ferrarik nem volt tl gyorsak a nedves plys pnteki szabadedzsen. „j a plya burkolata, meg kell vrnunk a holnapot, amikorra szraz idt jsolnak“, nyilatkozta, ahogy kimszott az autbl. Elg nagy tmeg vette krl a Ferrari boxt, de korntsem a legnagyobb. A legnagyobb, legizzasztbb tmeg a McLaren- Mercedes krl tolongott Brazliban. Lewis miatt. Fernando miatt. Az sszecsaps miatt.
Kimi valsznleg rlt is ennek: kevesebb figyelem. Kevesebb szem rajta. Csak tedd a dolgod, s megltjuk mi trtnik. Szombaton azutn melegebb lett. Az interlagosi napsts harminc vvel korbbi emlkeket idzett fel, amikor Carlos Reutemann s Niki Lauda megszerezte a Ferrari utols „egy- kettjt“ ezen a plyn. A nzk akkor is nyugtalanul tltttk a napot, hajnaltl egszen jszakig.
s most Chico Rosa jraaszfaltozott interlagosi plyjn ismt ilyen hangulat volt a levegben. „Remlem“, mondta Chico, aki korbban Jose- Carlos pace, az interlagosi plya nvadjnak menedzsereknt dolgozott, „minden rendben lesz. Amikor a Bridgestone jlius vgn nekillt, hogy a mi versenynkre fejlessze ki legjabb szuperlgy keverkt, mg le sem volt aszfaltozva a plya.“
A szraz plyn mr gyorsak voltak a Ferrarik. Hamar kiderlt, hogy alacsony sebessgnl is j a tapads. Kivl Brembo fkek. Hatkony aerodinamikai csomag. J vgsebessg. Nhnyszor – teljesen vletlenl, a plya bels rszn – Kimi sszeakadt Lewisszal. Kicsit lkdstk egymst, izmozgattak. Persze mindezt klcsns tisztelettel.
A msodik szektorban Kimi volt a leggyorsabb, de ahhoz nem volt elg gyors, hogy a sor elejre kerljn a boxutca kijratnl az idmr, harmadik „benzingets“ szakasza eltt. Lewis s Fernando ott llt a kt Ferrari eltt, alapjraton duruzsol motorok (csak ngy henger mkdik), kormnykerkre feszl ujjak.
Kimi pp az utols j gumis idmr krt kezdte, amikor utolrte Lewist a hrmas s ngyes kanyarok kztt. Lewis kemnyen gyorstva jtt a boxkijratbl, remlve, mivel mr az utols msodpercek kattogtak, hogy elri a fktvot anlkl, hogy megzavarja Kimit. Egy- kt msodpercre el is bizonytalantotta a finnt: vajon thz- e eltte Lewis?
Nem tette. Kemnyen fkezett, tadta a kls bemeneti vet Kiminek, de egy hajszllal elksett a fkezssel, s taln tlzottan be is hzdott. Kiminek hirtelen kellett a tervezettnl kicsit agresszvebb vet vlasztania, kicsit roszabb kigyorstsi vvel. Egy leheletnyi tlkormnyzottsggal fordult, rintette a rzkveket, s tehervllals nlkl betapaszotta az autjt. Kimi talpra llsa – mint mindig – gynyr ltvny volt. Maximum taln egy tizedet vesztett vele.
Miutn Felipe Massa Lewis, Kimi s Fernando eltt megnyerte a pole pozcit, megkrdeztem Kimit, hogy felidegestette- e az eset. „Nem. Semmi extra nem volt“, mondta szoksos rdektelensget tkrz mdjn. „Taln nhny tized mlhatott rajta. Lewis megknnythette volna a helyzetemet, de ehelyett megneheztette. Elnzst is krt re. Az ilyesmi megesik, amikor nagy a forgalom.“
s emiatt Kimi mr azeltt bajnok lett, hogy megnyerte volna a cmet: autversenyz, sportember s riember. Ebben a sorrendben. A felszn alatti morgolds s srdobls nem az stlusa.
A vasrnap knny volt. – olyan knny, ahogy Kimi esetben mindig is vrhat. Egyetlen idelis vrl letr kerk nlkl. Egyetlen megcsszs nlkl. A rajtrcs tiszta oldalrl lerajtolta Lewist, korn fkezett a kettes kanyar eltt, taln azrt is, hogy kicsit leszaktsa az ldzket, majd az egyenes vgn a tkrbe nzett, s megltta, hogy a kt McLaren egyms mellett kveti. Az ldzk levlasztsa csak a kezdet volt. Egy msi napon, egy msik vilgban taln „fktesztknt“ aposztroflnnk Kimi megmozdulst. Itt, a bajnoksg vgs forgatagban, Kimi egyrtelmen csak „vatos“ volt.
Ezutn gy koncentrlt, ahogy mindig szokott – csak a lnyegre, az autval eggy vlva vezetett, minden grngyt, nanszot, tapadsbeli s burkolati eltrst rzkelt. Felipe nem sokkal eltte volt – gyorsan s tisztn rva a krket. Fernando pedig meglepen gyorsan leszakadt Kimi autjrl.
Hogy szerezze meg a vezetst a versenyen? A csapat majd egy „klnleges boxstratgival“ intzi el a dolgot. Kimi mindekzben igyekezett benzint sprolni, s a gumikat a tapads aszfalton tartani a lehet legfinomabb kormnyzssal, a fkezsek erejnek cskkentsvel s az immr vdjegynek minstett lineris gzadssal.
A csapat pedig a lehet legkulturltabban oldotta meg a helycsert. Felipt pr krrel korbban hoztk ki a msodik kerkcserre, ami bebiztostotta Kimi vezet helyt. Ahogy a kzelmltban oly sokszor, most is teljes mrtkben kihasznlta a lehetsget. Kt, majdnem azonos 1:12,7- es kr jelentette a verseny kulcspillanatt.
Az els helyen, tizenht krrel a vge eltt Kimi egyltaln nem lehetett biztos a dolgban. Elkezdenek szemcssedni a szuperlgy gumik?(Nem) Be kell- e jnnie Lewisnak mg egy kerkcserre? (Igen) Lesznek- e msok, akik kiesnek, esetleg nem tervezett boxkills miatt kimennek a pitbe, s utat engednek Lewisnak? (nem) Ekkor mr a sajt vilgban tudott maradni, s ez a vilg nem ms, mint s az aut. Tkletes ritmusban s harmniban. Ms dolgokrl, mint pldul a bajnoksg megynerse, Kimi mg el sem kezdhetett gondolkodni.
A vgig egyltaln nem. Addig nem, amg azt a fbl s textilbl ll trgyat, a kocks zszlt meg nem lengettk eltte a clvonalon. Addig nem, amg a rdi el nem kezdett recsegni az ordt versenymrnk hangja miatt. Addig nem, amg meg nem ltta az arcokat: a rajongk arct, a plyabrk arct, s termszetesen a ferraris srcok arct, akik most mr boldogan vltve, ugrlva s siktozva vettk krl, ahogy begrdlt a parc fermbe.
Addig nem, amg le nem vete a sisakjt, s meghallotta a szavaikat: „Te vagy a bajnok! Az F1 vilgbajnoka!“ |