Vajon igaza van Mark Webbernek, aki szerint Nelsinho Piquet hockenheimi 2. helye azt bizonytja, hogy a jelenlegi Safety Car-szablyok mg elcspelt faviccnek is rosszak? A Nmet Nagydjon immr olyan sokadszorra merlt fel ez a krds, hogy ideje tiszta vizet nteni a pohrba.
Tny 1: Nelsinho Piquet Renault-ja az egyik pillanatban mg szinte sehol sem volt a Nmet Nagydjon, a kvetkezben pedig hirtelen az lmezny kells kzepn tallta magt, mint Zaphod Beeblebrox egy elbaltzott teleportls utn. Tny 2: ha Timo Glock balesete miatt nem kldik plyra a Safety Car-t, Nelsinho nagyjbl ott marad, ahol elzleg volt (vagyis: a semmi gn), s nem szerzi meg a Renault idei els dobogs helyezst, elegns fityiszt mutatva a nyltan erre htoz Fernando Alonsnak. Tny 3: Mark Webber szerint Tny 1 s Tny 2 azt bizonytja, hogy a Safety Car-ra vonatkoz jelenlegi szablyok elcspelt faviccnek is rosszak.
Vajon Webbernek igaza van? Elszr is szgezzk le, hogy a szban forg elrsokat egyrszt nem elszr ri kritika (s akkor mg elnzen angolos tlzssal fogalmaztunk), msrszt akrmilyenek is legyenek a szablyok, gyis mindig akadnak majd, akiknek a legutbbi versenyen srtettk az rdekeit, s akik ppen ezrt fjni fognak rjuk. Ez nmagban mg semmit sem jelent. Ugyanakkor ktsgtelen, hogy a Safety Car alkalmazsi mdja mostanban gyakran volt vita trgya, s igaz ugyan, hogy az FIA kzremkdsvel elkezdtek fejleszteni egy alternatv rendszert, amely a versenyzket a kormnyon tallhat kijelz segtsgvel tjkoztatn a betartand sebessgrl, ez azonban, gy tnik, a klnfle nehzsgek miatt egyelre elakadt a fejlesztsi fzisban.
Mindig is nevetsgesen abszurdnak talltam azt a vdat, hogy a jelenlegi Safety Car-szablyok azrt rosszak, mert vletlen tnyezt csempsznek a versenyzsbe. Az SC megjelense bizonyos fokig mindig is pkerjtszmv tette a kzdelmet, hiszen soha nem volt elre kiszmthat, hogy mikor fogjk bekldeni a plyra - alkalmasint a rgi szablyok mellett is jl jrhatott az, aki ppen az SC felbukkansa eltt tett ltogatst a boxban, vagy aki gyis akkortjt tervezte kimenni oda, s az is brkivel megtrtnhetett, hogy pechjre mr tlment a boxbejraton, amikor a bri posztokon kitettk az "SC" tblkat a srga zszlk mell. Akik gy jrtak prul, akkoriban ppgy zsrtldtek a szablyok miatt, mint manapsg. Hogy a mostani rendszerben mg nagyobb a vletlen szerepe? Lehet, hogy ilyen benyomsunk van, s taln jogosan, m ez mgis csupn res frzis, egy jabb ok a sirnkozsra, amg nem bizonytjuk be valamilyen korrekt mdszerrel - pldul a Safety Car bekldse eltti s utni helyezsek korrelcis analzisvel.
Mris megnyugtatom a nyjas olvast, hogy erre az idegek borzolsnak elkerlse vgett most sem fogunk vllalkozni. Abba azonban a jtk kedvrt rdemes belegondolnunk, hogy mennyiben lett volna ms a Nmet Nagydj eredmnye, ha mg ma is a hajdani Safety Car szablyok vannak rvnyben - vajon Piquet-nek akkor is kijrt volna ez a 15 perc hrnv? Ennek persze a vasrnapi verseny szempontjbl a gyakorlatban mr semmi jelentsge nincs, mgsem az oly gyakran rtelmetlennek blyegzett "mi lett volna, ha" tpus krdsfeltevsrl van sz. A vlasszal ugyanis legalbb egy tredkes kpet kaphatunk arrl, hogy a szablyokat joggal ri-e kritika a vletlen arnytalanul nagy szerepe miatt - s erre tmaszkodva eldnthetjk azt is, hogy valban rdemes-e vltoztatni rajtuk.
A jelenleg rvnyben lv, lnyegben 2007 elejn bevezetett rendszer kt f ponton tr el a korbbitl: (1) a Safety Car bevetsnek pillanattl kezdve senki nem llhat ki a boxba TANKOLNI, amg az sszes aut libasorban fel nem sorakozik az SC mg, s az erre felhatalmaz zenet meg nem jelenik a monitorokon, illetve (2) az SC-t a megjellt idben mr nem csak azok az autk elzhetik meg, amelyek kzte s az len halad aut kztt vannak, hanem azok is, amelyek az llovas s a hozz kpest krhtrnyban nem lv autk kz szorultak. 2006-ig megszokott ltvnynak szmtott, hogy amikor a Safety Car felbukkant, a versenyzk zme a mihamarabbi kills remnyben azonnal fejvesztve kezdett vgtzni a boxutca fel, vagy a tbbiek utn - mrpedig ez eleve ellenkezett az SC bevetsnek cljval, vagyis azzal, hogy biztonsgi okokbl lelasstsk vele a meznyt. Noha errl a megszpt nosztalgia szoksos bvletben ma mr nagyvonalan hajlamosak vagyunk megfeledkezni, a rgi szablyok, s ez nem egyszer be is bizonyosodott, egyszeren veszlyesek voltak.
Ha a vasrnapi Nmet Nagydjon is azok lettek volna rvnyben, az fknt annyiban lett volna rdekes, hogy a versenyzk kztt mr kialakult klnbsgek a boxban mg megmaradtak volna, mert azok, akik most a 38. krben lltak ki (miutn megjelent a monitorokon az ket erre felhatalmaz zenet, azaz elzleg felsorakoztak egyms mg), alighanem mr 2 krrel korbban - kzvetlenl Glock balesete utn - megtettk volna ezt. Teht a 2. helyen halad Felipe Massa gy 11.8 msodperccel Lewis Hamilton utn rte volna el a boxbejratot; Heikki Kovalainen tovbbi 6.4 msodperccel ksbb; Robert Kubica mg nla is 7.4 msodperccel ksbb; s gy tovbb. Nem pedig libasorban, ahogy trtnt.
Hogy ez mennyire nem mindegy, arrl akkor kapunk rzkletes kpet, ha a Safety Car-fzis alatt nem tankol Nick Heidfeldre gondolunk. Kzvetlenl az SC bekldst megelzen Heidfeld csak a 10. helyen, 47.6 msodperccel Hamilton mgtt haladt, ha teht az eltte autz versenyzk a rgi rendszernek megfelelen azonnal kiviharzanak a boxba, onnan Massa s Kovalainen (akik 35.9 illetve 29.5 msodperccel elztk meg t) biztosan vissza is trnek el. Azaz Heidfeld ebben az esetben gyis csak 4. lett volna az jraindtsnl, hogy mg nem jrt a boxban, mg a 2-3. helyezett Massa s Kovalainen igen - gy viszont, a jelenlegi szablyoknak ksznheten, megkaparintotta elttk (s Piquet eltt) a 2. helyet.
A 38. krben, a boxutca megnyitsa utn 12 versenyz tankolt: a mr emltett Massa s Kovalainen mellett Giancarlo Fisichella, Kimi Rikknen, Robert Kubica, Jarno Trulli, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Mark Webber, David Coulthard, Sbastien Bourdais s Nico Rosberg. Heidfeld valamennyiket megelzte volna a rgi rendszerben is - kivve Masst s Kovalainent.
Ezt lnyegben gy tudjuk kiszmolni, hogy akik kereket cserltek a 38. krben, azoknak a Hamiltonhoz kpest a Safety Car-fzis eltt mrt lemaradshoz hozzadjuk a boxkillsuk teljes idtartamt, ily mdon megkapva, hogy a tankols utn mennyi lett volna a htrnyuk a vezet McLarennel szemben. Termszetesen csak becslsrl van sz, mert a korbban - a 36. krben - lebonyoltott kills csekly mrtkben nvelte volna a bepumpland benzin mennyisgt (hiszen az autkba nem 29, hanem 31 krre val zemanyagot kell tlteni), s gy a kills hosszt is. Msrszt Murphy trvnynek ldsos hatsa rvn ppen most voltak hinyosak a boxkillsokra vonatkoz hivatalos adatok. A kerkcserk idztst azrt sikerlt utlag rekonstrulnunk, s noha az idtartamukat nem, egy 24.5 msodperces tlaggal szmolva nem lhetnk igazn mell.
s itt kell megemltennk egy msik fontos klnbsget a rgi s az j szablyok kztt: 2006-ig csak akkor fordult el, hogy egy versenyznek vrakoznia kellett a boxutcban, amg a csapattrst kiszolgltk a szereli, ha elzleg idben kzel autztak egymshoz. Ez akkoriban esetleges volt, jelenleg viszont szinte szksgszer, hiszen a mezny eleve szoros ktelkben hajt be a boxba, teht sokkal nagyobb a valsznsge annak is, hogy a csapattrsak kzvetlenl egyms sarkban rnek a garzsuk el.
Hockenheimben tbbekkel ez trtnt - pedig a csapattrsak kztti idklnbsgeket ltva egyrtelm, hogy a rgi rendszerben ezttal sem Rikknennek, sem Coulthardnak, sem Bourdais-nek nem kellett volna vrakoznia a boxban. k 9-11 msodpercet, meg persze szmos pozcit vesztettek ezzel.
s bing: az albbi tblzatban feltntettem, hogy ki hny hellyel kerlt elrbb vagy htrbb a Safety Car-fzis alatt ahhoz kpest, ahol a rgi szablyok szerint haladt volna az jraindtsnl (ez a legals, "D" jells sor - alapveten elg ezt nzni, a tbbi csak tjkoztat jelleg). Mieltt egy alaposabb pillantst is vetnnk az eredmnyre, meg kell jegyeznnk, hogy az tlagos "nyeresg" (vagy "vesztesg") termszetesen mindenkppen nulla; matematikai szksgszersg ugyanis, hogy a "D" sor sszege zr, ami szndkos elnagyoltsggal fogalmazva azt jelenti, hogy az j szablyokkal ugyanannyian/ugyanannyira jrnak jl, mint rosszul. (s ez igy maradna, konkrtan brmilyenek is lennnek a szablyok.)
A jelenlegi SC szablyok hatsa
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
G |
|
11.8 |
18.1 |
25.4 |
28.4 |
39.5 |
41.3 |
43.5 |
45.7 |
47.6 |
52.7 |
66.3 |
69.4 |
80.0 |
80.8 |
84.3 |
91.2 |
98.9 |
101 |
E |
HAM |
MAS |
KOV |
KUB |
RAI |
TRU |
VET |
ALO |
WEB |
HEI |
BOU |
COU |
ROS |
PIQ |
BAR |
BUT |
NAK |
SUT |
FIS |
U |
HAM |
HEI |
PIQ |
MAS |
KUB |
KOV |
TRU |
VET |
ALO |
WEB |
ROS |
RAI |
BOU |
COU |
BAR |
FIS |
NAK |
SUT |
BUT |
R |
HAM |
MAS |
KOV |
HEI |
KUB |
RAI |
TRU |
VET |
ALO |
WEB |
BOU |
PIQ |
BAR |
COU |
ROS |
BUT |
NAK |
SUT |
FIS |
D |
0 |
+2 |
+3 |
-2 |
0 |
+6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
+2 |
-9 |
+2 |
0 |
-4 |
+3 |
0 |
0 |
-3 |
G = a Hamiltontl mrt lemarads msodpercben, a Safety Car bekldse eltt
E = sorrend a Safety Car bekldse eltt
U = vals sorrend kzvetlenl az jraindts eltt
R = fiktv sorrend a rgi Safety Car szabllyal szmolva, az jraindts eltt
D = a pozcivesztesg a jelenlegi Safety Car szablyok miatt
Els pillantsra vilgos, hogy ezttal Rikknen hzta a legrvidebbet. (Vajon mirt rzem gy, hogy ezen mr kevesen lepdnek meg?) Mivel Felipe mgtt vrakozsra knyszerlt, radsul Trullival szemben is elvesztette 11 msodperces elnyt, Kimi a boxkillsa utn visszaesett a 12. helyre, pedig a rgi rendszerben csupn Heidfeld tudta volna megelzni, azaz a 6. helyrl vrhatta volna az jraindtst. teht 6 pozcit bukott az j szablyokon, de pldul honfitrsa, Kovalainen is 3-at.
Ezzel szemben, s ebben Webbernek tkletesen igaza volt, Piquet nyerte velk a legtbbet: 9 hellyel jutott elrbb annl, mintha mg a rgi rendszer lett volna rvnyben! Akkor csak a 12. lett volna, gy viszont felkapaszkodott a 3-adikra, ahonnan aztn a 2. helyen rt clba, miutn Heidfeldnek ksbb mg ki kellett llnia elle tankolni. Nem mellkes.
Nelsinho alapveten ngy krlmnynek ksznhette az eredmnyt. (1) Az egyik, s mind kzl a legfontosabb, hogy a lehet legjobb pillanatban kertett sort egyetlen boxkillsra: a 35. kr vgn, gyakorlatilag Glock buksval egyidben, azaz kzvetlenl az SC bevetse eltt. (2) Mire kihajtott a boxutcbl, a htrnya mr 80 msodperc volt Hamiltonhoz kpest, de egy csodlatos szerencse jvoltbl ppen eltte trt vissza a plyra: Lewis mg nem krzte le, s gy a mezny vge utn eredhetett. (Rubens Barrichello pldul nem volt ennyire szerencss: csak nhny msodperc vlasztotta el Piquet-tl, t azonban mr lekrztk, ezrt Hamilton s az SC mgtt kellett maradnia.) Aztn, amikor kt krrel ksbb kinyitottk a boxutct, s a versenyzk tbbsge killt elle tankolni, Piquet azonnal elreugrott harmadiknak. Vgs soron teht nem csupn 80 msodpercet - lnyegben egy teljes krt - nyert vissza Lewis-on a Safety Car-nak ksznheten, hanem tulajdonkppen mg tbbet, hiszen neki ezutn mr nem kellett megltogatnia a szerelit, mg az eltte halad Hamiltonnak s Heidfeldnek igen. Ksbb emiatt vehette t a vezetst, mg ha csak tmenetileg is. s (3) az sem volt mellkes, hogy az SC a tervezettnl hosszabb zretapra knyszertette a versenyzk zmt: hiba lltak ki ktszer, a vgn szinte ugyanannyi krt kellett teljestenik egyazon garnitra gumival, mint a csak egyszer kereket cserl Piquet-nek. Teht szinte senki nem akadt, aki knnyebb autja vagy kevsb kopott Bridgestone-jai rvn fenyegetst jelentett volna Nelsinho-ra.
A verseny utni sajttjkoztatn maga sem tagadta, hogy oltri szerencsje volt, s taln ezrt nem repesett az rmtl - ez azrt mgiscsak ms volt, mintha nerbl jutott volna fel a dobogra, ahogy pldul Sebastian Vettel kaparintotta meg knkeservesen a 8. helyet. Itt azonban a sportszersg kedvrt meg kell jegyeznnk, s ez lesz a hinyz (4)-es pont, hogy Piquet az utols etapban, taln sajt maga s a Renault szmra is vratlanul, felntt a feladathoz, s rett versenyzssel, tnyleg lendletes tempt diktlva jutott el a clig. Az jraindtst kveten, azonos zemanyagszint mellett szzadmsodpercre azonos tlagot futott Massval, ami mg akkor is bravr, ha a Ferrari Hockenheimben egyrtelmen alulteljestett nmaghoz kpest. A kszkd Alonsnl Nelsinho j 7 tizedmsodperccel gyorsabb volt krnknt - kihasznlta a vletlenl knlkoz lehetsget, ezt nem lehet elvitatni tle. s kln figyelemremlt, hogy milyen relisan tlte meg a helyzett: amikor Hamilton ellen vdekezett, hvsen mrlegelve levonta a kvetkeztetst, hogy nem rdemes kockztatnia, aztn ksbb sem esett eufrikus hangulatba, s elismerte, hogy ez a szerencss 2. hely nmagban keveset vltoztat a Renault-n belli helyzetn. Ha eddig szidtuk is, ht ezrt bizony megrdemli a dicsretet. Ez gy fair.
s, hogy rvidre zrjam az ramkrt: a Nmet Nagydjon a rgi Safety Car-szablyok valban kevsb kevertk volna meg a krtyapaklit, mint a jelenlegiek, ezttal teht igazat kell adnunk Mark Webbernek. A tblzat "E" s "R" sora kztt ugyanis rnzsre is szorosabb az sszefggs - nagyobb a korrelci -, mint az "E" s "U" sorai kztt. Ez persze csak egyetlen verseny volt, ahhoz azonban ppen elg, hogy vgkpp felbressze bennnk a gyant: a szablyokat valban rdemes tgondolnunk.
Mr csak azrt is, mert nha mg maguk a csapatok sem igazodnak ki rajtuk. Fisichellt utlag 25 msodperces bntetssel sjtottk, amirt visszavette a krt, holott nem llt volna jogban - a Force India stratginak figyelmt elkerlte egy aprsg a szablyzat szvegben.
A 2008-as Sportszablyzat idevonatkoz, 40.12-es paragrafusa a kvetkezkppen szl: "Amennyiben a vezet sportbr biztonsgosnak rzi, az idmr monitorokon megjelenteti 'A LEKRZTT AUTK MOST ELZHETNEK' feliratot. Ekkor azoknak a lekrztt autknak, amelyek az 1. helyezett s az azzal mg egy krben lv autk kztt haladtak a Safety Car plyra kldsnek pillanatban (s amelyek tovbbra is azt a pozcijukat foglaljk el), jobbrl meg kell elznik az ket mr korbban lekrz autkat, valamint a Safety Car-t."
Hogy mirt van szksg arra a rejtlyes "amelyek tovbbra is azt a pozcijukat foglaljk el" kittelre? Azrt, mert anlkl sszekeveredhetne a mezny. Elfordulhatna pldul, hogy valaki a Safety Car bekldsnek pillanatban mondjuk az 5. s 6. helyezett kztt halad, vagyis az 5. (aki az lmenvel egy krben van) mr lekrzte, a 6. mg nem. A kittel nlkl ksbb mindenkppen visszavehetn a krt. De mi trtnik, ha kzben kimegy a boxba j gumikrt (amennyiben nem tankol, ezt a szablyok szerint brmikor megteheti az Safety Car-fzis kzben is), s ezzel egy olyan ellenfele mg kerl, akinek viszont nincs joga visszavennie a krt, s akivel pozciharcot folytat? Ez ellentmondshoz vezetne. A lekrztt Jenson Button Hockenheimben pontosan azrt nem elzhette meg Hamiltont s a Safety Car-t, mert kzvetlenl az SC bekldse utn, de mg a boxutca rendes megnyitsa eltt kiment j gumikrt (mert a kemny keverkeken kszkdtt), amivel megvltozott a pozcija.
Bonyolult? Nan. Ez a szably kznsgbartnak bajosan nevezhet. Mellesleg elgondolkodtat az is, hogy a krhtrny ledolgozsnl mirt a Safety Car bekldsnek pillanatt veszik alapul, amikor az lenne a clja az egsznek, hogy az len zajl kzdelembe az jraindtsnl ne zavarhassanak bele a lekrzttek - gy mgis maradhat ott bellk, amint Button pldja is mutatja.
* * *
Az utbbi nhny futam utn, gy Barcelona ta, a kt lcsapat kzl mindig akadt egy, amelyik azzal mentegetzhetett, hogy a klnleges krlmnyek miatt nem derlt fny a valdi erviszonyokra. m Hockenheimben vgre nem trtnt semmi rendkvli - hacsak az nem, hogy a McLaren valsggal sokkolta a Ferrarit a tempjval.
Mrmint Lewis Hamilton McLarenje, tegyk hozz, mert Hekki Kovalainen kezben ugyanaz az aut tvolrl sem tnt annyira fenyegetnek. Brmi is volt az oka - akr a silverstone-i gyzelem pozitv llektani hatsa, akr valami ms -, Lewis a Mercedes otthonban plyafutsnak egyik legszebb produkcijval llt el, helyrehozva mg a McLaren ltal elkvetett stratgiai hibt is. Ezen a vasrnap dlutnon egyszeren ms dimenziban vezetett, mint a tbbiek.
Nem hisszk? A verseny 61 "tiszta" (azaz Safety Car nlkli) krbl 42-ben volt a leggyorsabb... Hsz darab 1:16.5 alatti krt futott, mg Heidfeld csak 4-et, Rikknen 3-at, Kovalainen 1-et, Massa pedig egyet sem. Lewis mr az els etapban helyretette Felipt azzal, hogy krnknt fl msodpercet vert r. Az eddig rvnyes kplet szerint a McLarennek az edzs-, a Ferrarinak pedig a versenytempja volt az ersebb - ha a kt csapat az idmrn kzel volt egymshoz, a Ferrari bizhatott benne, hogy a futamon flnybe kerl - ez azonban, gy tnik, tbb nem ennyire egyrtelm. Most kivtelesen mg Kimi is res tankkal rezte tkpesebbnek az autjt, gyhogy valami trtnt. Valami megvltozott.
|
|
|
Hamilton, Massa s Piquet krid-grafikonja (nagythat) Hamilton senkinek sem hagyott eslyt: az els 17 krben is simn volt a leggyorsabb. ALUL: A hrom pilta, valamint Rikknen s Heidfeld krid-eloszlsa. Hamiltonhoz nem a Ferrarik, hanem Heidfeld kerlt a legkzelebb. |
|
Lewis gyzelme, akrcsak Michael Schumacher hasonl, laza stagaloppnak ltsz bravrjai, olyannyira nmagrt beszl, hogy mg dicsrni sem egyszer. Akadt azonban valami, ami a kridkn tl is bmulatra mlt volt: Hamilton hozzllsa, pontosabban az a gyilkosan hatkony tudatossg, amelyrl mr az alkalmanknt elkvetett bakik ellenre is egyrtelm, hogy szervesen a versenyzi lnyhez tartozik.
Ha egy tlagos versenyzvel kzlik, hogy 8 kr alatt 23 msodperces elnyt kell gyjtenie, alighanem megprblja - s kicsszik. Vagy legjobb esetben egyszeren nem sikerl neki. Ami azt illeti, ez Lewis-nak sem sikerlt a Safety Car utni jraindts, azaz a 42. kr s msodik boxkillsa, az 50. kr kztt, a fontos azonban nem is ez, hanem a reakcija volt. "Tudtam, hogy a feladat lnyegben lehetetlen. De nem tprengtem tl sokat, csak nekidurltam magam" - meslte ksbb. - "Egy ilyen helyzetben versenyautt vezetni valjban az egyik legszrakoztatbb lmny, amit egy autversenyz tlhet - tbb nem gondol mg a futamra sem, csakis nmagra s az autjra sszpontost; az optimlis pillanatra, amikor bele kell taposnia a fkbe; arra a pillanatra, amikor elkezdheti adagolni a gzt. Az ember ilyenkor eggy vlik a vezets ritmusval - imdom ezt."
Ht ez az: a varzslat valahol abban rejlik, hogy ebben az ntudatlan, mr-mr zsigeri llapotban, mikzben valamennyi idegszlval egyetlen, a teret s az idt vgtelenl kitlt aktusra koncentrl, ppen a lehet legvkonyabb, mgis zemkpes szinten tartsa a tudatt is. Minden igazi versenyz tli ezt; ahogy Lewis is, amikor kzeledett korbbi GP2-es ellenfelhez, Piquet-hez. "Mivel korbban mr versenyeztem ellene, megtanultam, hogyan vezet, hogyan reagl - az ember mr csak gy jr azokkal, akikkel rendszeresen sszekerl -, s persze pontosan tisztban voltam azzal is, hogy most ll elszr egy nagydj ln" - mondta Lewis. - "Ez nagy nyomst hoz magval, ezrt tudtam, hogy inkbb a j eredmnyre, semmint elkeseredett kzdelemre fog trekedni. gy aztn egy tiszta manverrel meg is tudtam elzni t, hogy visszaszerezzem a vezetst."
Egyszval Lewis nem csupn felolddott a vezetsben, hanem annyira mg sznl is volt, hogy tkletesen szmtsa ki az ellenfele mozdulatait. Brav. A McLaren wokingi kzpontjban elpuskztk a stratgijt, mert a tvkpet ltva egyrszt azt hittk, hogy Glock autjt gyorsan biztonsgos helyre fogjk mozgatni a brk, ezrt a Safety Car-t hamar lehvjk majd a plyrl (s gy Lewis-nak tbb ideje lesz meglgni a boxkillsig), msrszt nem akartk, hogy Kovalainennek vrakoznia kelljen a boxban, harmadrszt pedig gy gondolkodtak, hogy ha ktfle taktikt kiprblnak, az egyik biztosan bevlik. Amatr hiba volt ez, Lewis-t azonban ezen a napon nem lehetett meglltani; igen, Montrealban vaksi volt, igen, Magnyban elragadta a hv, de most minden sszejtt neki. Most megint ugyanaz a Lewis Hamilton volt, akit tavaly szjttva bmult a vilg.
Az ideredmnyeket elnzve egyrtelm, hogy Hockenheimben nem annyira a McLaren tltosodott meg, mint inkbb a Ferrari sllyedt vissza a sr kzpmeznybe - taln a vratlan hvs miatt -, m Maranellban mindenkppen lesz min gondolkodni, ha Kimi s Felipe nem akarjk, hogy elsszon ez a vilgbajnoksg. Fel van adva a lecke. |