A legveszlyesebb helysznek
A Formula-1 tbb mint tven esztendeje alatt a technika risi fejldsen ment keresztl, a szablyok is gykeresen megvltoztak. Mg eleinte a ltvnyossgra, s teljestmny nvelsre fektettk a hangslyt, az elmlt vtizedekben a biztonsg foglalja el a „pole pozcit“. Ha szksges a teljestmny rovsra. A 2006-os vadtl visszatrtek a nyolchengeres erforrsok a Formula-1-be.
Sorozatunk els rszben a plyk, a versenyzi felszerelsek s az autk biztonsgi fejldsvel ismerkedhettek meg Olvasink. Ezttal a legveszlyesebb helyszneket mutatjuk be.
Nrburgring, Nmetorszg
A Nrburgring az egyik leghresebb versenyplya, amely mr a Forma-1-es korszakot megelzen is a "zld pokol" nevet viselte. A kezdetekben nem gyeltek a biztonsgra. 1970-ben ngy httel a Nmet Nagydjat megelzen a GPDA azt kvetelte a Nrburgring illetkeseitl, hogy vltoztassanak a plya biztonsgn, mivel ellenkez esetben nem llnak rajhoz. Ilyen rvid id alatt nem sikerlt eleget tenni a krsnek, ezrt a versenyt thelyeztk a Hockenheimi plyra, amelyen jelents mdostsokat vgeztek a biztonsg rdekben. Miutn definiltk a plyk szlessgnek minimumt, s dupla szalagkorlttal lttk el, mr cskkent a kockzati tnyez. 1984-ben 22835 mterrl 4542 mterre rvidtettk le a plyt. Azta folyamatosan vltoztatnak a vonalvezetsen, hogy megfeleljen az FIA elrsainak.
Monte Carlo, Monaco
Monte Carlo mr a Forma-1-es vilgbajnoksg els vben is vendgl ltta a szguld cirkusz artistit. Az els esztendben egy tmegkarambol tette emlkezetess megmrettetst; a futam els krben Farina a vizes plyn elvesztette uralmt autja felett, megprdlt, majd keresztbe llt az ton. Gonzalez nem tudta kikerlni bajba jutott trst, gy a kt aut sszetkztt. Fagioli mg idben szrevette az akadlyt, m a vizes plyn az autja is keresztbe llt a Monaci aszfaltcskon. sszesen ht tovbbi aut lett rszese a karambolnak. A balesetben senki nem srlt meg, a futamot azonban megszaktottk.
Kt esztendvel ksbb a Forma-1-es pilta Luigi Fagioli egy sportaut verseny edzsn slyos balesetet szenvedett. A srlt versenyzt krhzba szlltottk, aki hrom s fl ht elteltvel lete utols kzdelmt vesztette el a halllal szemben.
Az 1955-s esztendben Alberto Ascari az alagtbl kirkezvn elvesztette uralmt a Lancia felett, kisodrdott a plyrl, majd a tengerbe zuhant. A matrzok rgvest a szerencstlenl jrt olasz pilta segtsgre igyekeztek. A gyors intzkedsnek ksznheten csupn nhny karcolssal megszta a balesetet, legalbbis Ascari nem panaszkodott. Ascarit a biztonsg kedvrt krhzba szlltottk, akit a szintn szerencstlenl jrt Hans Herrmann melletti szobba helyeztek el. A nmet pilta elmondsai szerint Ascari nagyon makacs volt, nem akart az intzmnyben maradni, gy a sajt felelssgre hazaengedtk, akinek tja alig egy httel ksbb Monzba vezetett…
Az 1967-es Monaco Nagydj utols szakaszban Denny Hulme hsz msodperccel vezetett Lorenzo Bandini eltt, aki utastst kapott a vezetsgtl, hogy ksrelje meg a lehetetlent. A nyolcvankettedik krben nekitkztt a szalagkorltnak, aminek kvetkeztben autja felborult, majd kigyulladt. A segtk nem igazn lltak a helyzet magaslatn, hossz percek teltek el, amg sikerlt kiszabadtani Bandini-t a lngok fogsgbl. Hrom napig let s hall kztt lebegett, azonban a hall ersebbnek bizonyult.
Jacky Ickx az 1968-as Monaci Nagydjon knyszerlt bcst venni a vilgbajnoki cm megszerzstl, aki egy baleset kvetkeztben lbtrst szenvedett.
Hsz esztendvel ksbb Monte Carlo utcin Senna kivlan szerepelt, hrom msodperccel gyorsabbnak bizonyult csapattrsnl. Prostnak sikerlt htrnyt ledolgoznia, azonban tizenkt krrel a verseny vge eltt Senna mr tven msodperccel vezetett a francia pilta eltt. Ekkor megtrtnt az, amire senki nem szmtott. Senna (200 mterrel akkori lakstl) versenye a szalagkorltnak csapdva rt vget. "Az tkzs nyomai mg hnapokkal ksbb is megltszottak a szalagkorltban, s mindig a hibmra emlkeztettek." - panaszkodott Senna.
Ratzenberger s Senna 1994-es Imolai tragdijt kveten nehz hnapok kvetkeztek Forma-1 szmra, melyet Karl Wendlinger Monte Carlban elszenvedett balesete is slyosbtott, aki az tkzst kveten tbb htig let s hall kztt lebegett. A nmet versenyz azta ms sorozatban bizonyt.
Monza, Olaszorszg
Az Olasz Nagydjat mr az 1950-es esztend ta mindig nagy vrakozs elzi meg, mivel tbbszr ezen a helysznen dlt el a vilgbajnoki cm sorsa. A Forma-1 trtnetben egy-egy verseny szomor vget rt, Monza pedig a leggyorsabb s legveszlyesebb helysznek egyike, ahol tbbszr trtnt tragikus szerencstlensg.
A legends Alberto Ascari, Wolfgang Berghe von Trips, Jochen Rindt s Ronnie Peterson is ezen a versenyplyn szenvedett hallos kimenetel balesetet. Ascari a Monte Carlban rendezett futamon a tengerbe zuhant, azonban a gyors segtsgnek ksznheten csupn nhny karcolssal megszta az esetet. Nhny nappal ksbb Eugenio Castellotti Monzba rendelte, a Ferrari j sportautjnak tesztelsre. Ascari a tesztet megelzen egy rvid idt tlttt Castellotti s bartja, Luigi Villoresi trsasgban egy kzeli vendglben. Ekkor Ascari megkrte bartjt, hogy tehessen nhny prbakrt az autval. Ascari sok ms versenyztrshoz hasonlan babons volt, ezrt minden versenyen sajt sisakjt viselte. Ezttal Villoresi sisakjt lttte magra, majd elindult a Monzai plyn. sszesen hrom krt teljestett, a negyediket nem tudta befejezni. Az olasz versenyz 240 kilomteres rnknti sebessggel haladt, amikor az egyik kanyarban autja felborult, pedig kizuhant az aszfaltra. Alberto Ascari bartja, Luigi Villoresi karjaiban hunyt le rkre szemeit. Ascari hres desapja, Antonio szintn egy tesztels kzben vesztette lett 1925. jlius 26-n, Franciaorszgban.
Az 1961-es esztendben is szoros kzdelem folyt a vilgbajnoki cm megszerzsrt, ezrt az Olasz Nagydjnak sorsdnt szerepe volt. A futam azonban tragdiba torkollott, a bajnoksg is msodlagoss vlt. Az els rajtkockbl indul Wolfgang Berghe von Trips a rajtnl tbb pozcit vesztett, ezrt kockzatot vllalva megprblta visszaszerezni a vezetst. A Parabolica kanyarban balra kormnyozta autjt, aminek kvetkeztben kerekei hozzrtek Jim Clark Lotushoz. A Ferrari felborult, majd a biztonsgi korltnak csapdva llt meg. Von Trips kizuhant az autbl, egyenesen a nztrre, ahol tizenegy nz azonnal lett veszette, ketten nem sokkal a szerencstlensget kveten haltak bele srlseikbe. Wolfgang Berghe von Trips halla megrzta a versenyztrsakat.
Kilenc vvel ksbb Jochen Rindt szintn nagy remnyekkel rkezett meg Olaszorszgba, s mint mindig, ezttal is elszr bal lbbal szllt be autjba. A megmrettets hamar vget rt a mainzi szrmazs pilta szmra. Az tdik krben a Parabolica bejratnl a Lotus-Ford fltengelye eltrt, aminek kvetkeztben a bal oldali szalagkorltnak csapdott. Denis Hulme szemtanja volt az esetnek, aki azt hitte, hogy Rindt jl van. Az 1970-es esztend vilgbajnoka azonban ekkor mr a halllal vvott csatt, s nem sokkal a krhzba szlltst kveten belehalt srlseibe. 1970 szn posztumusz avattk vilgbajnokk. zvegye boldog volt, hogy valra vlt frje legnagyobb lma.
Ronnie Peterson 1978-as tragdija ta az Olasz Nagydjon egyetlen Forma-1-es pilta sem vesztette lett, de a plya mg mindig sok veszlyt rejt. 2000-ben egy plyar lett kvetelte a verseny.
Le Mans
Az 1955-s Le Mans-i 24 rs verseny az autsport trtnetnek legtbb ldozattal jr tragdija. Mike Hawthorn komoly csatt folytatott Fangio-val a vezet pozcirt. Az rk 18 ra 20 percet mutattak, amikor rviddel a 35. kr vge eltt Hawthorn megelzte Lance Macklint, aki a Fangio-val vvott csatjban megfeledkezett arrl, hogy ki kell llnia a boxba tankolni. Macklin balra hzta az autjt, Pierre Levegh el, aki ppen akkor rkezett meg oda 200 kilomteres rnknti sebessggel. A francia piltnak semmi esly nem volt arra, hogy lefkezze autjt, sem arra, hogy kikerlje. lete utols pillanataiban mg felemelte jobb karjt, hogy figyelmeztesse a mgtte halad Fangiot. A Mercedes nekitkztt Macklin Austinjnak, majd a nzktl zsfolt leltra zuhant. Juan Manuel Fangio csodval hatros mdon ki tudta kerlni a baleset helysznt, s nem esett baja. Levegh s szmos nz szmra ekkor mr ks volt. A Mercedes felrobbant, a francia pilta 81 embert rntott magval a hallba. A hallesetek mellett sokan slyos srlseket szenvedtek, gy a helyszn egy vrfrdv vlt. A versenyigazgat, Charles Faroux ennek ellenre sem llttatta le a kzdelmet, amelyet vgl Mike Hawthorn nyert.
Franciaorszg, Nmetorszg, Svjc s Spanyolorszg is lemondta a versenyeket a nyr folyamn. Nagy elgedetlensg trt ki az emberek kztt, akik azt kveteltk, hogy tegyenek tbbet a biztonsg rdekben. A tragdikat kveten a sport httrbe szorult, s ebben az esztendben mg sszesen hrom versenyt rendeztek.
Forma-1-es versenyzk hallos baleseteinek statisztikja
HELYSZN
|
V
|
VERSENYZ
|
BALESET OKA
|
|
Nrburgring
|
1954.
|
Onofre Marimn
|
Plya
|
1958.
|
Peter Collins
|
Plya
|
1964.
|
Carel Godin de Beaufort
|
Aut
|
1966.
|
John Taylor
|
Aut
|
|
Monza
|
1954.
|
Alberto Ascari
|
Plya
|
1961.
|
Wolfgang von Trips
|
Plya
|
1970.
|
Jochen Rindt
|
Plya
|
1978.
|
Ronnie Peterson
|
Karambol
|
|
Spa-Francorchamps
|
1960.
|
Alan Stacey
|
Madr csapdott a sisakjnak
|
1960.
|
Chris Bristow
|
Plya
|
1968.
|
Ludovico Scarfiotti
|
Plya
|
|
Monte Carlo
|
1952.
|
Luigi Fagioli
|
Aut
|
1962.
|
Dennis Taylor
|
Aut
|
1967.
|
Lorenzo Bandini
|
Csapatutasts
|
|
Zandvoort
|
1970.
|
Piers Courage
|
Aut
|
1973.
|
Roger Williamson
|
Aut
|
1985.
|
Stefan Bellof
|
Plya
|
|
|
|
|
Kyalami
|
1974.
|
Peter Revson
|
Aut
|
1977.
|
Tom Pryce
|
Plya
|
|
Hockenheim
|
1968.
|
Jim Clark
|
Plya
|
1980.
|
Patrick Depailler
|
Plya
|
|
Watkins Glenn
|
1973.
|
Francois Cevert
|
Plya
|
| |