A Forma-1 halla? A legnagyobb botrny a sportg trtnetben? Esetleg megbocsthatatlan tveds a Michelin rszrl, vagy gbekilt igazsgtalansg a Ferraritl? Ugyan mr! Az indianapolisi eset egyik sem volt ezek kzl, ellenben a sport lnyegvel kapcsolatos krdseket vetett fel - s kiteregette az F1 szennyest.
Kzhely, de termszetesen a legvlsgosabb helyzetekben van szksg a leghvsebb jzansgra. Az indianapolisi szurkolk elkeseredst ltva az ember egyszeren nem tudott nem egytt rezni felhborodsukkal, s aligha lenne rdemes tagadni, hogy az USA Nagydj keser szjzt s megvlaszolatlan krdseket hagyott maga utn - m az igazn fontos krdsek taln nem azok voltak, amiket a htvgn fltettnk.
A Forma-1 halla? A legnagyobb botrny a sportg trtnetben? Esetleg megbocsthatatlan tveds a Michelin rszrl, vagy gbekilt igazsgtalansg a Ferraritl? Vasrnap dlutn nehz volt szabadulni attl a ltomstl, hogy az F1 szekere egyre gyorsabban szguld a szakadk fel, mikzben az utasai ostobn azon marakodnak, hogy kinek kellene fkeznie. s mgis: minl tbbet gondolkodhattam az esemnyeken, annl szilrdabb vlt a meggyzdsem, hogy tulajdonkppen az trtnt, aminek trtnnie kellett. Persze nem lltom, hogy gy kellett a botrny, mint egy falat kenyr, egy korntsem elhanyagolhat krlmnyrl azonban ne feledkezznk meg: sikerlt elkerlni a tragdit.
A Michelin ltal kvetett pldamutat magatartst pldul nem lehetett termszetesnek venni. Egy msik cg ebben a helyzetben taln a knyelmesebb utat vlasztja, vagyis meghzza magt a bokorban, s imdkozik rte, hogy ne trtnjen baleset. Ehhez kzenfekv volt a megfelel rgy is, hiszen a problma a felsznen csak egyetlen csapatot rintett, s a kzvlemnnyel valsznleg el lehetett volna hitetni, hogy a tbbiek nincsenek veszlyben. A Michelin azonban nylt sisakkal vllalta a felelssget, holott ezzel egy csapsra lenullzta annak a reklmrtkt, hogy az v els nyolc nagydjn sikerlt legyznie a Bridgestone-t. s lssuk be: az a tny, hogy a Forma-1-ben ilyen hihetetlenl ritkn kszlnek a versenyzsre alkalmatlan gumik, valjban a beszlltk munkjt dicsri. A Michelin hibzott, de elismerte a felelssget, teht a lehet legjobban kezelte a helyzetet, s a bne nem volt megbocsthatatlan.
Ok, teht adott volt egy problma; ltezett-e r megolds? 1988-ban kilezett gumihbor folyt az IndyCar-ban, s amikor a charlotte-i versenyre a tapadst hajszol Goodyear tl srlkeny gumikat szlltott, a csapatait rivlisa, a Hoosier segtette ki. Ez persze a mai Forma-1-ben nem trtnhetne meg, mert egyrszt a szablyok nem teszik lehetv, msrszt az autkat kifejezetten az adott tpus gumikhoz fejlesztik, teht a michelinesek semmikppen nem vlthattak volna hirtelen Bridgestone-ra. Vagy mgis? Elvgre amikor a tavalyi szezon utn tprtolt a Michelinhez, a Sauber simn felszerelte a francia gumikat a C23-ra, s nekivgott a krzsnek. 2003-ban, az akkori gumihbor cscspontjn megkrdeztem Pierre Dupasquier-t, hogy a Ferrari F2003-GA gyorsabb lenne-e a Michelinekkel; sokat sejteten azt felelte, egy j gumi brmilyen autn j gumi marad. A krds azonban klti, mert ha sikerlt is volna megkerlni a szablyokat, s mg logisztikai nehzsgek sem merltek volna fel, a modern Forma-1 merev szponzorcis rcsait kptelensg lett volna sztfeszteni. Bridgestone gumik egy michelines autn? Felejtsd el...
A Michelin vgl szksgmegoldsknt sietve Indianapolisba szllttatott egy halom gumit a barcelonai specifikcibl is, de ez jabb agglyokat vetett fel, hiszen a Sportszablyzat szerint csak a cstrtki gptvtelen tesett, az FIA technikai kldtte ltal megjellt abroncsokat lehet felhasznlni a htvgn, radsul a versenyzknek szombat reggel 8 rig a pnteken kiprblt kt tpus kzl kell kivlasztaniuk az egyiket. Ez utbb szintn mellkesnek bizonyult, mert vasrnap reggel fny derlt r, hogy a barcelonai gumik sem alkalmasak a dnttt kanyarhoz (ami egybknt aligha meglep).
Maradt teht a siknos verzi, ami kezdettl fogva aggasztan demaggnak hatott. Ezzel az elkpzelssel taln ki lehetett szrni a nyilvnossg letlenebbik szemt, de biztonsgi okokra hivatkozva folyamodni egy nyilvnvalan veszlyes megoldshoz nem tnt a legjzanabb tletnek. Kpzeljk el pldul, hogy a versenyzk az els krben kezdik keresglni a fktvot az ideiglenes lassthoz, mikzben a rajt utni kavarodst kihasznlva igyekszenek minl tbb pozcit javtani. Mi ez, ha nem veszlyes? Tbbeknek eszbe jutott az 1994-es barcelonai eset, amikor Ayrton Senna s Roland Ratzenberger imolai tragdija miatt a Forma-1 rettegett mindentl, ami gyors, ezrt a spanyolorszgi plyn elhelyeztek egy siknt. Csakhogy nem rt emlkezni arra sem, milyen is volt ez a "kanyar": kt, a plyra merlegesen elhelyezett gumifalbl llt, melyek rszben fedtk egymst, s csak nhny mteres tvolsgot hagytak kzttk. A bels kamerk felvteleibl gy ltszott, az autk padlgzzal szguldanak az elttk tornyosul gumifal fel, majd egy gyors fkezst s egy hirtelen kormnymozdulatot kveten kitisztul elttk a plya. Mai szemmel nzve ez agyrm, s ktsges, hogy Indianapolisban lehetett volna pldul buktereket ltesteni egy ideiglenes kanyarhoz. Arrl nem is beszlve, hogy az amerikai plya legfbb jellegzetessge a dnttt rszt is magba foglal padlgzos szakasz s a kacskarings els szektor kztt feszl kibkthetetlen ellentt; a belltsokat teljes egszben ez hatrozza meg. A dnttt kanyar megsemmistsvel kihztuk volna Indy mregfogt, s az immr lassv vlt plyn elnybe kerlnek azok, akik nagyobb leszort ert vlasztottak (BAR, Ferrari, Williams). A csapatoknak szinte a nullrl kellett volna kezdenik a felkszlst - de mikor? Az tlet legfeljebb akkor mkdhetett volna (s a fenti okokbl valsznleg akkor sem), ha a lasstt mr szombaton megptik, s vasrnap dleltt beiktatnak egy extra edzst. Arra viszont ktsgkvl megfelel volt, hogy a csapatok az FIA trfelre passzoljk a labdt.
s itt jutunk el az alapkrdsekig. Felejtsk el a palackokat hajigl szurkolkat, az egymsra mutogat csapatokat, vonatkoztassunk el a vilgbajnoki kzdelemtl s a szvevnyes politikai helyzettl is, mert az indianapolisi htvgn valjban sokkal nagyobb volt a tt, mint az, hogy hnyan indulnak el a versenyen, s ki lesz a gyztes. Vasrnap eldlt, hogy minek tekintjk a Forma-1-et elssorban: sportnak vagy cirkusznak. Mi a klnbsg? A cirkusz azrt jtt ltre, hogy szrakoztassa a mlyen tisztelt publikumot, ez a mindenron rvnyestend cl tartja letben; a sport lnyege pedig a versengs. Persze a profi sport sem l meg a kznsg nlkl, de nem a npszersg a hajtereje. A cirkusz termszetnl fogva populista szemllet, a sport nem.
Magtl rtetden mindkt szemlletnek van ltjogosultsga, st, a kplet valjban egszen egyszer; a Forma-1 elszr is zlet, s ahhoz, hogy kifizetd legyen, egyszerre sportnak s cirkusznak kell lennie. A szponzorok szmra termszetesen zlet, a mrnkknek, szerelknek s versenyzknek sport, a csapatoknak zlet s sport, a nzk szemben pedig - rdekldstl fggen - sport vagy cirkusz. Az FIA azonban sportszakmai felgyeleti szervknt mkdik, teht kizrlag sportszakmai szempontok alapjn kell meghoznia a dntseit. Nem lehet tekintettel a gazdasgi szempontokra, s nem lehet tekintettel a szurkolk reakcijra sem, mert azokra egyszeren nem terjed ki az illetkessge. Az FIA szmra tkletesen tisztnak tnt a helyzet: a Michelin csapatai technikai okokbl nem tudnak elindulni az USA Nagydjon, s ebben az rtelemben az is teljesen mellkes, hogy hnyan voltak. Ha a tmegvonzsnak engedve elkezdjk hajltgatni a szablyokat, fl, hogy nem lesz meglls.
Vagy legkzelebb, amikor a McLarennek tl nagy lesz az elnye, a tbbiek megszavazzk, hogy vegyk le rla a szrnyakat? A 2000-es Brazil Nagydjrl a Sauber visszavonta az autit, mert kiderlt, hogy az els vezetszrnyak tl gyengk, ezrt nem brnk a terhelst. Senki nem kezdemnyezte a plya lasstst, ami a cskken lgellenlls miatt nyilvn gygyr lett volna a problmra. A vonalvezets ppgy rsze a kezdeti feltteleknek, mint a fizikai trvnyszersgek; ha ptnk egy replgpet, ami nem mkdik, aligha krhetjk meg a gravitcit, hogy ugyan, hzza mr ssze magt.
Mondhatnnk, hogy az ember alkotta szablyok legnagyobb ernye ppen a rugalmas alkalmazhatsg, m az knnyen anarchihoz vezet. A lnyeg, hogy elre rgztsk a feltteleket, menet kzben ne babrljunk velk. Azt gondolom, ha a htvgn tptettk volna a plyt, taln megmentik az USA Nagydjat, de cserbe elvesztenek valamit, ami sokkal fontosabb: a Forma-1 hitelt (mrmint azt, ami mg megmaradt belle). Ezzel beismertk volna, hogy a vilgbajnoki sorozat nem sport, hanem cirkusz. Megrtem: ha valaki kifejezetten azrt fizetett szz-akrhny dollrt egy belpjegyrt, hogy a McLarennek vagy a Toyotnak szurkoljon, krtrtst kvetel, de a magam rszrl nem szvesen nznk meg egy versenyt, amirl tudom, hogy a kedvemrt - vagy a kedvem ellenre - manipulltk. Azt szeretnm ltni, ami a jelenltem nlkl is trtnne. A sportban sajnos nincs valdi garancia az indianapolisihoz hasonl esetek megismtldse ellen, de aki szereti a Forma-1-et, annak ezt sajnos el kell fogadnia.
Egyszval kt krlmnyt kell mrlegelni, amikor megtljk a htvgi esemnyeket: 1) A dnts az FIA kezben volt, mert nem helyes, ha a jtkosok egyezkednek a szablyokrl, s 2) az FIA sportszakmai szerepbl kifolylag csakis sportszakmai szempontok alapjn dnthetett, vagyis a Forma-1-et sportnak kellett tekintenie, nem pedig cirkusznak. Utnuk az znvz? Korntsem. zleti krdsekben nem az FIA, hanem a FOM s a promterek illetkesek, nekik kell megllapodniuk arrl, hogy szksg esetn ki viseli az anyagi kockzatot - s ki krptolja a szurkolkat.
Az persze szintn badarsg, s mr az aktulis politikai helyzet kvetkezmnye, hogy az FIA meg akarja bntetni a csapatokat. Charlie Whiting javaslata, hogy a michelines versenyzk hajtsanak lassan a dnttt kanyarban, ppoly veszlyes - s ebbl addan praktiktlan - volt, mint a sikn felptst indtvnyoz tlet. A bntets pedig teljesen indokolatlan. A trtntekrt valjban kizrlag a Michelint lehet hibztatni, mert a htvgn nylzporknt rpkdtek ugyan a nyilatkozatok, s nehz volt eldnteni, kinek higgyen az ember, egy llts azonban biztos megllta a helyt: ha a Michelin j gumikat visz Indybe, az egsz macerra nem kerl sor. A problma az, hogy a Michelin csak beszlltknt vesz rszt a Forma-1-ben, hivatalosan mg pontokat sem szerez, teht a gyakorlatban legfeljebb pnzbntetssel szankcionlhat.
(Szigoran zrjelben s lbujjhegyen jegyzem meg, hogy a csapatok sem teljesen vtlenek, a gumik fejlesztse ugyanis az rszvtelkkel zajlik. Az a tny viszont, hogy az sszes istll rintve volt, eltereli rluk a gyant. A Michelin elvileg csapatonknt kett, teht mindennel egytt 14 klnbz specifikcit szllthatott Indianapolisba; ez a szm a valsgban inkbb 5-6 krl mozoghatott, s rendkvl klns, hogy mindegyik tpus gumi alkalmatlannak bizonyult a dnttt kanyarhoz. Ez egybknt arra utal, hogy nem a keverkekkel, hanem a szerkezettel volt problma, ami azrt rdekes, mert a Michelin rszben az j, bordzott aszfaltot hibztatta. De vajon mi kze a burkolatnak a gumi szerkezethez?)
Az FIA azonban valsznleg ki fogja hasznlni a csapatok ltal elkvetett hibkat arra, hogy elnysebb pozcit harcoljon ki magnak a politikai hadszntren. Hibbl pedig sajnos volt elg. Ott van pldul a Sportszablyzat 131. paragrafusa, amely szerint a csapatoknak legksbb 45 perccel a verseny eltt rtestenik kellett volna a sportfelgyelket, hogy nem indulnak a futamon. Mrpedig nem indultak, mert a kzhiedelemmel ellenttben csak a rajt pillanattl szmt volna gy, hogy rszt vettek rajta. Ezt a Nemzetkzi Sportkdex 89. paragrafusa tisztn s vilgosan kifejti, ti. valaki "attl a pillanattl szmt indulnak, hogy megkapta a rajtjelet." A 68-as pont pedig arra ktelezi a nevezket, hogy "vegyenek rszt az esemnyen, kivve megalapozott vis major esetn." s mivel ugyebr a Bridgestone-nak nem voltak gondjai, a Michelin nem foghatja kizrlag a krlmnyekre a problmjt - a csapatok viszont esetleg igen, de ez mr jogi krds.
Mindenkinek az lenne a legjobb, ha hagynk elcsitulni a hullmokat, s nem bntetnnek meg senkit, hiszen az istllk mr azzal is ppen elgg prul jrtak, hogy nem tudtak rajthoz llni a versenyen. Csakhogy a jelenlegi politikai helyzetben erre sajnos kevs az esly.
***
Az indianapolisi trtnetnek volt mg kt rdekes momentuma, ami mindenkppen emltsre mlt. Az egyik az, hogy amint ismt gondok lettek a gumikkal, sokan kapsbl az j szablyokat kezdtk hibztatni, holott ebben a konkrt esetben ppensggel tbbet segtettek, mint rtottak. A tavalyi, kevsb tarts gumik ugyanis nyilvn mg a mostaniaknl is hamarabb tnkrementek volna. Ezt egybknt kzvetve Pierre Dupasquier is elismerte, amikor azt mondta: "Mivel a gumiknak idn mr az egsz versenyt ki kellene brniuk, risi biztonsgi svot hagytunk."
A msik szoksos bnbak a Ferrari, pedig jzanul gondolkodva nehz megrteni, hogy ket ezttal mirt lehetne hibztatni. A Ferrari a felelssg, mert az ellenfeleik hibs termkkel rkeztek Indianapolisba? Ez teljesen abszurd. Igen: egy idelis vilgban taln szolidaritsbl tmogatniuk kellett volna a sikn tlett, de a profi sport mr rgta nem a klasszikus sportszersgrl szl, s nehz elkpzelni, ahogy fordtott helyzetben a michelinesek felsorakoznak a Ferrari mg. A maranelli istll idn mr ppen elg hibt kvetett el, igazsgtalan lett volna, ha akkor is k jrnak rosszul, amikor trtnetesen az ellenfeleik hibznak. "Ebben a trtnetben teljesen rtatlanok voltak. Nem volt okuk nem versenyezni" - mondta Frank Williams.
Hangzatos terv volt, hogy a michelines csapatok lemondanak a pontokrl a sikn beptse esetn, de ha tovbbgondoljuk, hamar rjvnk a buktatira. Pldul mi van, ha Kimi Rikknen nyer, Michael Schumacher pedig csak az tdik helyen vgez, mgis kapja a tz pontot? Tulajdonkppen ugyanazok a nzk lettek volna felhborodva, mint most, s ppgy azzal vdoltk volna az FIA-t, hogy kivtelezik a Ferrarival. A jtk kedvrt tegyk fel, hogy a Ferrari megnyerte volna az USA Nagydjat akkor is, ha a Michelin nem rontja el a gumikat, de Schumacher a lasst beptse miatt mgis csupn tdik lesz. A tz pontot persze megkapja, de senki nem hiszi el, hogy gyzni tudott volna - akrcsak most.
Mondom, ezt a helyzetet egyszeren nem lehetett botrny nlkl elkerlni.
Pedig nincs j a Nap alatt. 79 vvel ezeltt, 1926-ban mr lejtszdott valami hasonl, amikor az ACF Nagydjn, Franciaorszgban csak hrom aut indult el, mert az akkori felgyeleti szerv, az AIACR a nvekv sebessgektl val flelmben j szablyokat vezetett be, s az autgyrtk kiszlltak a sportbl. A miramasi versenyt azonban meg kellett rendezni, s azon mindssze hrman vettek rszt; ketten radsul ki is estek, gy Jules Goux egyedli clba rknt hozhatta el a gyzelmi trfet.
Ehhez kpest mi mg jl jrtunk, nem?
***
s mg egy utols lbjegyzet. A hibt a Michelin kvette el, a nyoms egy ideig a Ferrarira nehezedett, a npszertlen dntst pedig az FIA vllalta fl, n mgis csak egyetlen ember viselkedst talltam kifogsolhatnak: Paul Stoddartt.
Stoddart egy ideje minden alkalmat megragad arra, hogy szerepelhessen, s nem volt ez mskpp Indianapolisban sem, a magatartsa azonban vrlztan kpmutatnak tnt. Elindult a versenyen, bezsebelte a pontokat, s vgig arrl papolt, hogy mennyire nincs nyre ez az egsz. Mikzben a trtnet valdi krvallottjai, a michelines csapatok mltsggal viseltk a sorsukat, Stoddart a Jordant hibztatta, bemrtotta a Ferrarit, s kicsinyesen kihasznlta a helyzetet, hogy jabb politikai tmadst indtson Max Mosley ellen.
Ugyan mr, Paul! Mindenki tudja, hogy a Minardinak milyen get szksge van a pontokra s az azokbl szrmaz bevtelekre, senki nem hibztatta a csapatot, amirt elindult az egyetlen olyan versenyen, amin idn - s tulajdonkppen kizrlag a Bridgestone jvoltbl - eslye volt a pontszerzsre. Mirt kellett fecniket lobogtatni a kamerba?
Kr volt bort inni, s kzben vizet prdiklni... |